Kvark, vad ska jag göra?

Maja.pek

Trådstartare
Hej jag red en ridlektion på ett stall nyligen. Stallet är just nu insolerat pga misstankar om kvarka. Jag kommer självklart inte gå ditt igen föränn alla hästar är friska igen. Jag kanske kommer dock bli medryttare snart och undrar ifall jag måste byta ut alla mina ridkläder, hjälm och stövlar eller om det räcker med att jag rengör allt? Och i sånnafallhur rengör jag hjälmen?
 
Kläder och stövlar måste tvättas och rengöras noga, läs... tvättas och rengöras NOGA. :) Jag var säkert övernitisk, när jag någon gång hörde rykten om kanske kanske kvarkasmitta inom 3 milsradie, då jag gärna desinfierade grejerna genom att spraya dem med virkon.

Hjälmen kan du lägga i frysen ett par timmar, gärna över natten.
 
Hej jag red en ridlektion på ett stall nyligen. Stallet är just nu insolerat pga misstankar om kvarka. Jag kommer självklart inte gå ditt igen föränn alla hästar är friska igen. Jag kanske kommer dock bli medryttare snart och undrar ifall jag måste byta ut alla mina ridkläder, hjälm och stövlar eller om det räcker med att jag rengör allt? Och i sånnafallhur rengör jag hjälmen?

Tvätta allt som tål det i 60 grader. Det som inte går att tvätta i de graderna rengör du ordentligt med både virkon och alkogel.

Enligt de veterinärer jag pratat med ska detta räcka för att inte sprida smittan vidare.
 
Kläder och stövlar måste tvättas och rengöras noga, läs... tvättas och rengöras NOGA. :) Jag var säkert övernitisk, när jag någon gång hörde rykten om kanske kanske kvarkasmitta inom 3 milsradie, då jag gärna desinfierade grejerna genom att spraya dem med virkon.

Hjälmen kan du lägga i frysen ett par timmar, gärna över natten.

Det är de råd jag har fått från experter här på bukefalos tidigare. Och som sagt jag desinficerade allt, även de väl tvättades maskin (två ggr) kläderna med virkon också.
 
Frysning av hjälm är väl annars väl fungerande mot löss :)
Många parasiter dör av frysning! Dock inte alla, det finns t. ex. trikinarter som klarar det bra. Bakterier och virus är dock i de flesta fall väldigt fryståliga. Det är därför viktigt att veta vad man försöker bekämpa för att ha god effekt.

Förmodligen gör man dock rent hjälmen innan man stoppar ner den bland maten i frysen, och vanlig rengöring är bra mot det mesta i smittväg...:angel:
 
Ridskolan har skrivit ett nytt inlägg på sin facebook (antar att det gäller Kga) med bla hur man ska rengöra sina grejor.
De svarar även gärna på frågor kring detta.

(Det har även konstaterats nu att det är kvarka det handlar om :( )
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 331
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 289
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 477
Senast: Fiorano
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 870
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp