Bukefalos 28 år!

Kvarka, virusabort o sjukdom

Anna_Lillen

Trådstartare
Vi har köpt ett dräktigt sto (hon är bara i 4veckan än) men nu är det så att i det stallet vi står så har man upptäckt en sjuk häst. Från början trodde man att det var inkapslad kvarka men nu igår så insjuknade flera hästar som inte alls hade varit i kontakt med den här hästen. Det togs prover igår för luftburen kvarka och oxå för virusabort då det finns en mängd dräktiga ston i stallet o i hagarna runt om.

Hur pass farligt är det om stoet får kvarka? Hur mkt påverkas bebis?

Går det att vaccinera eller på nåt annat sätt skydda fölet om det visar sig vara virusabort?

Provsvaren kommer imorgon men jag vill veta lite ändå...
 
Sv: Kvarka, virusabort o sjukdom

Jag vet inte hur man gör i såpass tidigt skede, men man vaccinerar ju annars mot virusabort i slutet av dräktigheten. Jag skulle ringa veterinären och fråga om jag vore du.
 
Sv: Kvarka, virusabort o sjukdom

Mitrolle skrev:
Jag vet inte hur man gör i såpass tidigt skede, men man vaccinerar ju annars mot virusabort i slutet av dräktigheten. Jag skulle ringa veterinären och fråga om jag vore du.

Jo i typ 5:te eller nåt sånt, men får dom virusabort så kastar dom väl i typ 6-8 nångång? Går det att vaccinera mot det om domo redan har fått det eller är det försent då?
 
Sv: Kvarka, virusabort o sjukdom

Ingen som vet något om nån av dessa? Bara lite allmänt går bra oxå eller om ni har varit i liknande situationer
 
Sv: Kvarka, virusabort o sjukdom

Anna_Lillen skrev:
Jo i typ 5:te eller nåt sånt, men får dom virusabort så kastar dom väl i typ 6-8 nångång? Går det att vaccinera mot det om domo redan har fått det eller är det försent då?

Citat från SVA http://www.sva.se/static/558.html "Om ett dräktigt sto smittas av EHV-1 i början av dräktigheten kan hon ibland visa så milda symtom att man knappt lägger märke till dem. Virus ligger sedan vilande i stoets kropp till senare i dräktigheten, oftast de sista fyra månaderna, då det finns risk att det åter aktiveras. Fostret infekteras och får skador i inre organ så att det dör och stoet kastar fostret. Vissa föl kan födas fullgångna men är då svagfödda och dör inte sällan efter några dagar."

Vi använder ett vaccin som heter Equilis resequin vet mot abortvirus
Citat från Fass vet
"Egenskaper
Vaccinet ger inom 2 veckor upphov till en aktiv immunitet mot ekvint herpesvirus typ 1 (EHV 1), ekvint herpesvirus typ 4 (EHV 4) och ekvint influensavirus (EIV). Revaccination med 6 månaders intervall upprätthåller den aktiva immuniteten.

Kontraindikationer
Kliniskt sjuka hästar, hästar med latent sjukdom, grav parasitinfektion eller djur som har nedsatt allmäntillstånd skall ej vaccineras, eftersom ett tillfredsställande immunsvar inte kan påräknas i sådana fall.
Grundvaccination: Alla ovaccinerade hästar bör vaccineras 2 gånger med omkring 6 veckors intervall och åtföljas av en tredje vaccination 2 till 6 månader senare. Föl bör helst vaccineras första gången vid omkring 6 månaders ålder. Om vaccination skall göras tidigare, bör djuren först testas avseende frånvaro av maternell immunitet. Föl skall ha uppnått 4 månaders ålder vid första vaccination.

Revaccination: Halvårsvis.

Observera
Alla hästar i den aktuella populationen bör vaccineras för att minska infektionstrycket inom populationen (populationsimmunitet). De två första vaccinationerna i grundvaccinationen bör åtminstone ha givits, innan en häst flyttas till en annan population, innan en ny, extern häst introduceras eller innan en häst deltar i en tävling som inkluderar hästar från en annan population.
För att optimera vaccinskyddet mot EHV och EIV måste följande krav fyllas:
Regelbunden vaccination av alla hästar i den aktuella populationen.
Undvikande av introduktion av ovaccinerade eller sjuka hästar i korrekt vaccinerade populationer." mer kan läsas på http://www.fass.se/LIF/produktfakta...NplID=20010518000076&DocTypeID=4&UserTypeID=1
 
Sv: Kvarka, virusabort o sjukdom

Hm med risk för att verka trög nu men kan man bara vaccinera från och med månad 5-6 nångång o då chansa på att fostret antingen mår bra eller att det redan har smittats o inget går att göra åt saken?
 
Sv: Kvarka, virusabort o sjukdom

Det bästa är att du börjar grundvaccinera så snart som möjligt eftersom det ska gå 6 veckor mellan de första sprutorna och sedan minst 2 månader innan hästen är grundad. Själva vaccinerar vi alla våra hästar med 6 månaderintervaller så att de alltid har skyddet som vaccinet ger.
 

Liknande trådar

Hästvård Kompisen har sina hästar i ett stall där stallägaren inte bryr sig om sina hästar o kompisen är inte jätteerfaren hästägare heller. igår...
Svar
7
· Visningar
2 542
Senast: Centaur
·
X
Hästvård En ny häst i stallet visar tecken på förkylningsliknande symptom. Snor i näsborrarna, varigt öga och torra hostningar. Hästen har bara...
Svar
4
· Visningar
986
Senast: xbella
·
  • Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 116
Senast: ameo
·
Avel Jag har haft en kastning i natt... :(. En av mina inackorderingar som var 7 månader gången. Nu är jag naturligtvis livrädd för...
Svar
13
· Visningar
1 552
Senast: ame
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundbeteende
  • Äter hundar småfåglar?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp