Bukefalos 28 år!

Virusabort?

athena

Trådstartare
Jag har haft en kastning i natt... :(. En av mina inackorderingar som var 7 månader gången.

Nu är jag naturligtvis livrädd för virusabort eftersom jag har fyra dräktiga ston till i stallet. Jag har skurat häst och box hela morgonen men är det virusabort så har ju säkert de andra redan varit i kontakt med smittan ändå.

Risken känns dock rätt lite, vi har hela hösten funderat över stoet i fråga eftersom hon inte satt hull alls trots att hon äter kopiösa mängder. Hon har inte varit mager men på gränsen till, revbenen har anats och hon är väldigt tunn över ryggen. Dessutom är hon raggig i pälsen och ger kort sagt ett intryck av att inte må riktigt bra. Så vi tror att det beror på ngt hos henne - men man vet ju aldrig...

Just nu väntar jag på veterinären som ska komma och ta lite prover etc. Fölungen bryr vi oss inte om att skicka, vet. tyckte att chansen att öht få ett svar från SVA är väldigt liten, och man måste ju ändå vidta de åtgärder man kan för att hindra kastningar hos de andra. Ngt annat kan man inte göra även om det nu visar sig vara virusabort.

Men, jag vill gärna veta mer! Ni som har erfarenhet av virusabort, har det alltid drabbat alla/fler ston i stallet? Hur snabbt är det förloppet isf? Spelar det roll hur långt gångna de är i dräktigheten? Vad har ni vidtagit för åtgärder, hur noga har ni sanerat?

Just nu känner jag mig lika paranoid som när vi hade magsjuka under julen, och det är jättesvårt att hålla en god hygien i stallet och hålla reda på hinkar och borstar och allt jag nu använt till hästen i fråga :crazy:.
 
Sv: Virusabort?

Usch så tråkigt och så nervöst för dig. Vilket sto var det?

Jag hade ju kastning av bägge avelsstona för ett par år sedan, troligtvis Virusabort enligt veterinär.
De kastade med en månads mellanrum, sto 1 i 7 månaden och nr två hade går 9 1/2 månad. Högtryckstvättade och virkonade boxen hos första stoet.
Det året hade jag inga tävlingshästar i stallet, men köpte under hösten en ponny som efter nån vecka blev något förkyld, gissar att han var boven i dramat.
 
Sv: Virusabort?

ajaj, stackare!
Nu har du ju redan säkert plöjt igenom efter info, och jag har ingen heller, mer än det som står generellt på tex SVAs sida.
Men har hon kastat, så finns i så fall redan smittan. Och vad jag kan förstå, så har du vidtagit de åtgärder som du kan.
Det behöver ju inte vara virusabort, men jag förstår att du blir orolig. Lyckligtvis är det ju inte alltför vanligt (än så länge)!

Länk till sva, för att lugna nerverna...
http://www.sva.se/static/707.html

Det är alltid trist, när de kastar så sent....
Lycka till!
 
Sv: Virusabort?

Nu har jag haft vet. ute och hon har tittat på både bebis och mamma. Förmodligen är det navelsträngen som är boven i dramat, den var väldigt tvinnad och svullen, full av ödem. Hon trodde att fölungen har snurrat runt därinne så det till slut blivit stopp på blodflödet i strängen.

Så det är den "officiella versionen", även om vi naturligtvis inte kan utesluta virusabort. Lite lugnare är jag ju iaf...

Märren har vi tagit blodprover på för att kolla så alla inre organ o så är OK, det kan ju också vara så att fölet inte har fått näring nog, men de brukar ju ta vad de behöver. Den såg inte heller utmärglad ut utan rund och fin. Brun med nosbläs och vita fötter...

Ska bara få tag i Virkon nu, det ska man ju ha hemma, men :angel:.

Stoet är e Bayard - Moderne xx och var dräktig med Camaro M (typiskt, jag som hade sett fram emot att få se den eftersom jag har honom som kandidat till ett av mina ston).
 
Sv: Virusabort?

Fy vad tråkigt :(
Kan man inte se det på fostret oxå..har de viruset så kan man ju se vårtor på fostret? men det kanske är lite olika beronde vilken sorts virusabort det är, finns väl 3-4 stycken olika har jag för mig. :confused:
 
Sv: Virusabort?

Vårtor pratade min vet. inte alls om, däremot om att undersöka kottarna som brukar sitta på fosterhinnan/efterbörden. Men vi hittade inte en enda kotte...
 
Sv: Virusabort?

hmmm.
Kottar? De sitter väl på kornas hinna? Efterbörden sitter fast med hjälp av "kottar" i väggen...
När jag gjorde veterinärpraktik, så fick jag plocka bort en efterbörd på en ko, och då letade man sig fram till kottarna, och avlägsnade dem. :crazy: Sedan rann efterbörden elegant ut.
På häst, var det betydligt värre, sa min vet, för hinnan sitter i "hela väggen", så då hjälpte det inte att dra bort kottarna. När efterbörden inte släppte, var det enklast att vrida bort den med hjälp av en käpp, sa han. Hann inte vara med på det, så hur man går tillväga, skall vara osvuret! ;)
Men kottarna lär jag aldrig glömma! :eek:
Nägra kottar har jag aldrig heller sett på de hinnor jag övervakat, men det kan ju bero på att jag tänker på hur "ko kottar" ser ut! :D
mvh
 
Sv: Virusabort?

Usch så tråkigt!:(

Ville bara säga att en bekant till mig har ett Nodsvenskt sto som har varit glanslös i päls, haft dålig aptit, varit tunn å framförallt över ryggen. Dock har alla dess syptom kommit ganska kvickt och man misstänkte direkt erlichia, vilket det också var. Vet. sa att risken att de kastar är ganska stor men att det kan klara sig denna gången eftersom det verkade som det upptäckes ganska tidigt.

Kanske kan vara värt ett blodprov för det iaf? För att få veta...

(Har själv ingen erfarenhet av erlichia utan detta är vad jga hört på omvägar...)
 
Sv: Virusabort?

Jag har ju sett betydligt fler ko-efterbörder än häst dito och jag håller med om att kottarna är betydligt mer framträdande hos ko, jag har aldrig ens lagt märke till dem på häst. Efterbörderna är ju väldigt olika varandra, jag minns vid min första fölning -96 så ringde jag vet. och var övertygad om att det var nåt fel - efterbörden var ju jättekonstig! Hon lugnade mig och förklarade att den inte är lik en kos...

Men jag vet inte, det var vad min nuvarande vet. sa igår iaf. Nu har jag iaf läst att navelsträngsomvridning inte är så ovanligt så jag sällar mig väl till den teorin.

Betr Erlichia så vet jag inte om hon testar för det, hon skulle skicka in för "allt man kan hitta på en häst", om det innefattar erlichia vet jag inte... Men hon tog bara två rör tror jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Virusabort?

Tror jag berättat det förut här..

Cassandra Fly hemma kastade ett par månader före fölning.
Navelsträngen såg ut som en telefonsladd.

Ungen tippades hade varit dött i en vecka p.g.a strypt tillförsel.

Teorin på hur det hela gick till kan vi bara spekulera i.
Allt från en lindrig kolik på stoet, till regelrätt lerbad ute i hagen och att fostret börjat snurra...

Provsvar visade negativt på virusabort. (3 veckor tog det att få veta)

Men innan svaret så sattes allt i grundlig rengörning.
Efterbörd brändes upp, boxen sanerades..
Hästarna i samma stall fick "egen gubbe" som personal

AM
 
Sv: Virusabort?

Den här navlesträngen var också som en telefonsladd, så beskrev jag den för min kollega i morse... Den var dessutom ca 6-7 cm i diameter och alldeles bubblig av blåsor och ödem. Såg inte alls normal ut, även om jag nu inte sett så många.

Jag har sanerat hennes box, hinkar och gången där hon stod när vi sydde henne (för hon hade spruckit fult) som säkerhetsåtgärd. Får hoppas att det går bra med de andra...
 
Sv: Virusabort?

Rätt konstigt egentligen...men det sto som jag hade fölande sist hade fullt med bubblor på navelsträngen.

Men det blev ju ett fullgånget friskt föl (men klen vid födseln)...men jag var väldigt förundrad över dessa bubblor vad det var för nåt.Någon som vet?
 

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 959
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp