QuickStar

Trådstartare
Flera av ridskolans hästar på anläggningen jag står misstänks ha fått kvarka, prover är tagna och svaren kommer i slutet på veckan.
De insjuknade hästarna är isolerade och ridskolan sköter det hela i mina ögon snyggt med att ha hästarna inne och motionerar lektionshästarna i angränsande ridhus etc.
Vi har fått information om att kvarka endast smittar via kontakt dvs genom redskap, kläder hud osv.
Men från tidigare har jag fått höra att det även är luftburet, stämmer detta?
Iså fall hur långt kan bakterierna färdas innan de dör eller blir oaktiva?

Min hästs hage ligger ca 15 meter i från ridskolans hage där deras hästar har gått t.o.m i fredags.

Har försökt få tag på min veterinär för att få svar på dessa frågor men det går inte att få tag på henne.

Känns inget kul alls.. :crazy:
 
Nej, kvarka är ej en luftburen smitta. Vi har också kvarka i stallet men det är endast 2 hästar som har haft det trots att det står 3 hästar till i stallet och 2 i lösdrift (med ligghall i stallet). Stallägaren har pratat med många vet ang detta och alla säger att det ej är luftburen smitta.
 
Skönt att höra då känns det rätt okay.

Samma ridskola hade kvarka för 8-9 år sedan och då påstod ALLA att det var luftburet så jag har ju haft det i baktanke. Visserligen kanske man trodde så då, det var ju några år sedan. Har inte varit "i kontakt" med kvarka sedan dess.

Tack för svaret!
 

Liknande trådar

Hästvård Min lille 1,5 års hingst har hög feber och är riktigt hängig och eländig. Självklart har veterinären varit och tittat till honom och...
Svar
3
· Visningar
985
Senast: ylvalill
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 320
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Ridskolan där jag brukar ta privatlektioner har drabbats av kvarka. Det var en ny häst som kom till ridskolan 14/10 och som 16/10 visade...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 969
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Hade köpt en extra ridlektion och fann mig uppskriven på Vera. Jag tycker att det är lite konstigt med denna fäbless som alla ridlärare...
Svar
0
· Visningar
207
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp