Kvarlämnad häst

Det här får mig redan att må så dåligt, jag orkar inte ta hand om en häst som inte är min. Det går bara inte. Hjärtat får mig att stanna kvar just för att jag älskar hästen så mycket.

Det måste få ett slut
 
Spånar lite. Om du låter det vara som det är, dvs inte avtalar något med någon. Inte betalar någons skulder eller skriver papper. Vad kan hända då? Inte har Kim rätt att hämta hästen? Är det troligt att ägaren hämtar hästen?
 
Kim har ingen rätt att hämta då det inte är hans häst.
Ägaren är bosatt med nytt liv i Norge och det är högst osannolikt att hon hämtar den
 
Det här får mig redan att må så dåligt, jag orkar inte ta hand om en häst som inte är min. Det går bara inte. Hjärtat får mig att stanna kvar just för att jag älskar hästen så mycket.

Det måste få ett slut
Förstår dig. Fundera bara på hur mycket en 17-årig skadad häst är värd.
 
Men det är inte ditt problem!
Och ursäkta mig men, varför ska du ens köpa en skadad häst?

För att den förtjänar ett värdigt liv precis som alla andra. Ingen annan verkar bry sig ett piss och jag är trött på att folk ska släpa omkring på honom med nya platser, nya människor hela tiden. Precis som vilken varelse som helst så förtjänar han det bästa, även om det innebär att jag måste betala lite extra. Hjärtat går före pengar i det här läget, but I can only do so much.

Men jag vill inte bara lämna honom. För då jag redan vet att folk inte bryr sig ett skit, så gör jag det. Om jag kan göra något som förhindrar att hästen mister livet bara för att folk har röven fulla med annat, så kommer jag göra det, så länge jag kan.
 
För att den förtjänar ett värdigt liv precis som alla andra. Ingen annan verkar bry sig ett piss och jag är trött på att folk ska släpa omkring på honom med nya platser, nya människor hela tiden. Precis som vilken varelse som helst så förtjänar han det bästa, även om det innebär att jag måste betala lite extra. Hjärtat går före pengar i det här läget, but I can only do so much.

Men jag vill inte bara lämna honom. För då jag redan vet att folk inte bryr sig ett skit, så gör jag det. Om jag kan göra något som förhindrar att hästen mister livet bara för att folk har röven fulla med annat, så kommer jag göra det, så länge jag kan.
Du måste börja tänka med hjärnan istället för med hjärtat. De bara utnyttjar din snällhet.
 
Förstår absolut hur du känner, jag hade inte heller lämnat bort en älskad häst bara för att den "inte är värt besväret", det är alla gånger värt besväret om man älskar hästen och hästen är värd att bli älskad!

Jag köpte en 17årig skadad halvblodsvalack, en älskad häst som jag inte visste vart han skulle hamna annars, han är 24 år idag och har varit värd varenda sekund. Visserligen inte en komplicerad affär och från pålitliga människor men känslorna är desamma.

Se bara till så du inte betalar mer än du ska och så att "Kim" löser skulden med ägaren i Norge så att denna person inte väljer att gå efter dig istället. Utan klargör vad som gäller och skriv ordentligt kontrakt på att hästen är din.

Lycka till!
 
Kim har ingen rätt att hämta då det inte är hans häst.
Ägaren är bosatt med nytt liv i Norge och det är högst osannolikt att hon hämtar den
Om jag har fattat saken rätt så är hästen inte Kims utan den ägs av en kvinna i Norge som Kim är skyldig pengar? Varför öht blanda in Kim i det hela? Han har haft sin chans, misskött sig och nu dragit och övergett hästarna han hade i sin vård och efterlämnat stora skulder till flera.

Norskan vill inte ha hästen, Kim vill inte ha hästen och äger den inte = du är inte skyldig honom någonting alls utan han är tvärt om skyldig dig pengar för att du sköter om hästen och betalar för den.

Dumpa Kim, ge norskan ett bud som tidigare föreslagits och köp den direkt av henne istället om du vill ha hästen. Kims problem är hans egna och inte dina.
 
Det verkar som att hela baletten kommer att få ett avslut nu i veckan.
Jag fick papper med kontrakt om ett avtal mellan mig och Kim, men då var det inte ens Kim som skrivit under, så jag vägrade skriva under och därmed så bröts vårt avtal.
Jag har gått direkt till ägaren och hon ska posta mig ägarpapper i veckan så bytet skall göras.
Jag kommer att betala 10.000 för hästen, vilket ger Kim 10.000 kvar att betala (10.000 betalades förra månaden)

Jag hande i kontakt med Kims förra partner, det är tydligen hen som har skött betalningarna. Och hen vill verkligen lösa detta, Kalle kan vi kalla honom. Han har inte vetat om situationen och sa att om han gjort det hade han försökt hjälpa mig allt han kunde, som han gör nu.

Om allt går vägen så kommer jag att äga hästen inom 2 veckor och allt detta kommer att vara över!
 
Så det enda du betalar är 10000:- direkt till ägaren och sen är hästen din och ditt namn står på detta nya kontraktet som skickas? Har ägaren hävt avtalet mellan denne och Kim, annars kan hen kanske inte sälja hästen till dig tänker jag? Och om Kim nu betalar för hästen blir den inte defacto då Kims? Eller ska Kim betala 10000:- till stallägaren för uteblivna hyror?
Hoppas oavsett att allting äntligen löser sig!
 
Avtalet mellan ägaren och Kim är upphävda.

Jag kommer att äga hästen eftersom Norge ägaren skriver papper med mig och inte med Kim.

Från början skulle hästen skrivas över på Kim nu i augusti när betalningarna skulle vara klara, men eftersom Kim inte vill hÖsten och Norge ägaren inte vill sälja till Kim så säljer hästen till mig istället
 
Avtalet mellan ägaren och Kim är upphävda.

Jag kommer att äga hästen eftersom Norge ägaren skriver papper med mig och inte med Kim.

Från början skulle hästen skrivas över på Kim nu i augusti när betalningarna skulle vara klara, men eftersom Kim inte vill hÖsten och Norge ägaren inte vill sälja till Kim så säljer hästen till mig istället
Vad hände med skulden till stallägaren för dem uteblivna hyrorna då?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 353
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 808
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 769
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 691
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp