Kvinnans rätt till sin egen kropp

Till 12 veckor = 3 månader.
Alltså, vet man inte om att man är gravid (eller ens misstänker det innan) när man har oskyddat sex så borde man kanske fundera på preventivmedel i någon form.
För övrigt finns det ju medicinska skäl så bortfaller ju ovanstående.

Jag är fullt frisk och lagom normal och blev med barn när jag åt minipiller. Upptäckte typ v 16, hade blödningar och misstänkte inget.
Nu valde vi att bli föräldrar, men jag lär inte vara ensam om upplevelsen.
 
Jag är fullt frisk och lagom normal och blev med barn när jag åt minipiller. Upptäckte typ v 16, hade blödningar och misstänkte inget.
Nu valde vi att bli föräldrar, men jag lär inte vara ensam om upplevelsen.
Det där är ju fasan. Så egentligen borde alla som inte vill bli gravida, men har ett aktivt sexliv, göra graviditetstest minst en gång i månaden även om de använder preventivmedel.
 
Jag är fullt frisk och lagom normal och blev med barn när jag åt minipiller. Upptäckte typ v 16, hade blödningar och misstänkte inget.
Nu valde vi att bli föräldrar, men jag lär inte vara ensam om upplevelsen.

Och jag trodde i min enfald att jag blev steriliserad under operation vilket var planerat -men läkaren glömde det.
Jag hade redan tre barn men vid den här graviditeten så var kombon tron att inte längre kunna bli gravid, ett spädbarn, en stormen Gudrun med strömlöst i veckovis samt gå tillbaka till jobbet på deltid väldigt snabbt efter förlossningen, sedan arbetsgivarbyte och mens som vanligt från det att bebis var två månader. Min graviditet upptäcktes också i v16. Jag valde behålla, men jag är grymt tacksam att jag hade rätt till valmöjlighet.
 
Arg??? Då har du inte sett mig arg :). Blir aldrig arg, waste of energy.
Synpunkter på dumheter har jag dock och tänker fortsätta med det, snart på 10 året på Buke. Sorry.
Vilka dumheter?
Att vi kvinnor vill ha så mycket kontroll över våran kropp vi bara kan?
Det har tagit så lång tid att komma dit vi är idag men det går otroligt fort tillbaka.

Jag personligen skulle (nog, kanske?) tycka det är helt ok att sänka till 12 veckor OM vården går snabbare och blir betydligt bättre.
Men det lär ju inte hända
 
Det där är ju fasan. Så egentligen borde alla som inte vill bli gravida, men har ett aktivt sexliv, göra graviditetstest minst en gång i månaden även om de använder preventivmedel.
Så gör jag! Varje månad eller var annan beroende på mängden sex.
Har hjärtklappning varje gång:(
 
Jag tycker att man borde få göra abort upp till 18 år åtminstone, så att man vet om ungen är nåt att ha ;)

Skämt o sido. Jag känner flera personer som inte upptäckte något förens efter vecka 12. 2 st i vecka 25-26 och en i vecka 13.

2 av dessa hade ju inget annat val än att behålla såklart, och den 3e valde att behålla.

Att sänka aborträtten är en hemsk idé. Vi har ju inte direkt problem med underbefolkning av världen, annars hade jag förstått. Snarare så borde vi ha 1 barn system i hela världen.

Jag gör faktiskt oftast graviditetstest var 3 e månad, just för att många inte märker. Och jag har oregelbunden blödning som dessutom är MKT sparsam.
 
Det är spännande att det är så svårt att acceptera att kvinnor inte ska behöva lägga 18 år av sitt liv på att uppfostra ett barn + 9 månader av allt möjligt obehag bara för att de har haft sex? Inget preventivmedel är 100% effektivt, trots allt.
 
När jag var 15 år kom en av de andra tjejerna inte tillbaka till skolan efter påsk, hon hade varit ute och åkt skoter när hon fick fruktansvärda ryggsmärtor och fick åka in till akuten. Väl där fick hon byta till BB istället och födde en son.

Hon var 15 år och fick barn med en vuxen man. Var är männens ansvar? Varför är det alltid tjejen/kvinnan som får ta konsekvenserna? Varför att det vårt ansvar att inte bli gravida när det borde vara deras ansvar att hålla reda på sina spermier, för faktum kvarstår trots tidigare rensning av tråden att det skulle nästan inte bli några aborter om pojkar/män tog ansvaret själva!

Ja, jag vet att kondomer kan gå sönder, jag har varit med om det två gånger, men om killar alltid tog på en kondom eller steriliserade sig så slipper de riskera att bli ofrivillig spermadonator och betala för något de själva inte vill ha i minst 18 år. :up:
 
Ytterligare en aspekt på detta med sent upptäckta graviditeter tror jag är stigmatisering av en oönskad graviditet. Det här är helt mina egna spekulationer, men ju större press på att inte bli gravid pga. hårdare lagstiftning och/eller brist på social acceptans, desto större stigma, vilket då torde leda till större risk till förträngningsmekanismer såsom förnekelse, bortförklarande av symtom. Då är det svårt för den enskilda individen att ta till sig och acceptera faktum och så går tiden... Huvva för att sådant samhälle!!!
 
Jag löser det nu med att sterilisera mig och samtidigt sätta in spiral för att slippa blödningar.
Jag önskar jag hade modet att sterilisera mig men är ju fullständigt skräckslagen inför fysiska ingrepp i kroppen. Men å andra sidan, skulle jag bli gravid vore det en katastrof.
 
Nu när tråden rensats. Jag tror att det som är farligast är att kvinnor i västvärlden inte inser just hur snabbt det kan gå att rulla tillbaka de framsteg man gjort de senaste 100 åren och hur skört det faktiskt är. Ta bara ett sånt exempel som vårdnadsbidraget som var en riktig kvinnofälla, ffa för kvinnor som kommit till Sverige i vuxen ålder. Det gjorde att de inte kom in på arbetsmarknaden och det övriga samhället och att de sannolikt bara skulle få garantipensionen.

Jag vet ärligt inte riktigt vad man kan göra? När blev att vara feminist fult? Hur många offentliga kvinnor idag säger, "jag är inte feminist."

Buke är ju kvinnodominerat och det finns alltför många trådar om hur kvinnor behandlas i relationer och i samhället i stort. Hur går vi framåt på en mikro och makronivå? Man ska inte jämföra äpplen och päron, men 5 personer dog i terror attentatet i Stockholm, nästan tre gånger så många kvinnor inom en relation.

Och då pratar vi inte ens om den mobbning och förföljelser som drabbar flickor/kvinnor som är aktiva inom sociala medier och det offentliga rummet. Jag tycker att en bra början är att skärpa lagen för att omfatta även internet och social media som tex Storbritannien har gjort http://www.bbc.co.uk/news/uk-37601431

Är det någon annan som har andra idéer och funderingar hur vi kan värna om inte bara aborträtt utan även kvinnors rätt till säkerhet och likabehandling?
Kolla på Polen.
Jag känner minst en person som behövde åka till Polen för abort som tonåring på sjuttiotalet när vi inte hade fri abort här.
Nu är det tvärtom!
 
Jag har haft denna diskussion förut med vissa män. Och det fascinerar mig att vissa män tror att kroppen är som en maskin som alltid funkar efter en manual.
Att vissa har oregelbunden mens eller att p-piller inte alltid funkar etc finns inte i den världen.
Min gynekolog sa en gång att det kan räcka med turistsjuka, magsjuka etc så minskar skyddet.. Jag minns minen på en man när jag sa det. Han trodde nog att p-piller var 100% säkert.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp