Kvinnor väljer män efter inkomst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är intressant att det är så mycket större andel män som är barnlösa oavsett utbildning med tanke på att tidsbregränsningen är betydligt mindre för män.
Det framgick inte varför väl ?
Men jag misstänker att det beror på att vissa män har barn med fler än en kvinna. Samt att större delen av invandrarna är män.
 
Så hur viktig är männens utbildning och inkomst för er?
Det är inte särskilt viktigt. Däremot, eftersom jag själv är högutbildad, så händer det ofta att jag har mer gemensamt med personer som också är det. Att en person är analytisk och har kritiskt tänkande är viktigt för mig. Sen om det kommer genom utbildning eller inte är helt irrelevant. Detsamma gäller vänner.

Ratar ni män som tjänar mindre?
Nej. Jag vet faktiskt inte ens vad min sambo tjänar :D

Hur ser ni på det växande problemet med att färre män blir utan barn och partner?
Det låter ju inte så bra, av fler anledningar. Både för individen och för samhället. Har dock inte läst artiklarna.
 
Jag både tjänar mer och har längre utbildning än min sambo. Det var verkligen iget jag reflekterade över när vi träffades, jag kollade inte upp honom i taxeringskalendern heller. :cautious:

För mig är värderingar och driv viktigare, jag skulle ha svårt att vara tillsammans med någon har som mål att ligga på soffan och pilla sig i naveln, även om han pluggat i 8 år. Sen måste ju personkemin stämma också, gör det inte det så spelar varken bankkonto eller universitetsstudier någon roll.

Jag inbillar mig att det också skiljer mycket länder emellan? Om enkäten har gjorts i 30 länder är ju de kulturella skillnaderna förmodligen ganska stora, utomlands är det nog vanligare att kvinnan förväntar sig att bli försörjd medan hon är hemma med barnen, därför spelar mannens ekonomi större roll.

Ja, men skillnaderna var densamma i Sverige som i dom övriga 30 länderna. Samma mönster.
 
Så hur viktig är männens utbildning och inkomst för er ? Ratar ni män som tjänar mindre ?
Hur ser ni på det växande problemet med att färre män blir utan barn och partner ?

Lever ensam.

En partners ekonomi: ganska ointressant för mig.
En partners utbildning: antagligen ganska viktigt, av ungefär samma skäl som @Singoalla framfört.
Dock tänker jag att politisk grundsyn nog är viktigare än utbildningsnivån. Faktiskt.

Vad gäller problem med män som inte blir fäder: i sak ser jag det inte som ett problem att en del individer aldrig skaffar barn eller partner.
Det som beskrivs som en risk, att männen i stället för partner och barn hamnar i utanförskap och då väljer kriminalitet ser jag som visserligen ett problem, som blir ett problem för samhället.
Men jag anser ju att individen har ansvar för sitt val.
Att välja kriminalitet och skylla på att man inte har fått en partner eller barn känns - mer än - sådär.

Precis som andra gånger man anser kriminalitet och droger som en "naturlig" följd av ett utanförskap.
Individen, även om vederbörande har en jobbig situation, väljer själv om man börjar droga eller "blir kriminell".
Det är inte samhällets eller någon annans fel. Det är individens eget ansvar.

Men jag tror ju i grund på individens ansvar för sin situation, och inte på att samhället ska göra allt (samhället ska visserligen erbjuda vård, skola, omsorg, polisväsende, rättsväsende med mera, samt ge en ekonomisk grund men individen har fortfarande ett ansvar för sig själv).
 
Trots ett mer jämställt samhälle följer vi fortfarande gamla mönster och dom traditionella rollerna.

https://fof.se/tidning/2018/8/artikel/farre-man-blir-pappor

"– En man som slarvar med sin karriär löper risk att bli utan barn, säger Anne Boschini.Och det räcker inte att vara välutbildad, han bör tjäna bra också, visar vår studie. "

"Statistiken, både i Sverige och internationellt är entydig – när det gäller att välja partner ratar kvinnor i allmänhet män som har lägre utbildning än de själva och/eller som står under dem på den etablerade yrkessociala rangskalan.” Så skrev Bo Rothstein, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, i en artikel 2013. Han påpekar att parbildningen är asymmetrisk, på så vis att män väljer nedåt och kvinnor uppåt. Enligt en enkätundersökning som har genomförts i 30 länder om framtida partnerval, rankar långt fler unga kvinnor än unga män den tilltänkta partnerns ”framtida intjäningsförmåga” som en viktig faktor i sammanhanget. "

"
Trenden att en ökande andel män aldrig blir föräldrar ser ut att kunna fortsätta, eftersom allt fler pojkar misslyckas i skolan. Det är en utveckling som har pågått i drygt 15 år. Nästan 21 procent av de pojkar som gick ut nian 2017 blev inte behöriga till gymnasiet (bland flickorna är siffran drygt 13 procent). Detta är en snabbt växande grupp, och många av dem har utländsk bakgrund, visar statistik från Skolverket.

– Detta är mycket illavarslande, framför allt för dem själva, säger Bo Rothstein. De blir förlorare i flera led. De kommer att förlora på arbetsmarknaden, och i förlängningen på partnermarknaden och slutligen i social respekt.

Män som är frustrerade över sin situation riskerar att ta ut detta genom kriminalitet, missbruk eller politisk extremism.

– Ett samhälle där denna grupp ökar kan bli lite bökigt, fortsätter Bo Rothstein. Och detta är ett växande samhällsproblem. Och så länge kvinnor vill gifta sig uppåt blir ju dessa män över.

"

Så hur viktig är männens utbildning och inkomst för er ? Ratar ni män som tjänar mindre ?
Hur ser ni på det växande problemet med att färre män blir utan barn och partner ?

Viktig och japp jag ratar de med kass inkomst. Eller ratade för jag har ju min sambo sen 4 år. Ja han tjänar bra. Men det visste jag faktiskt inte när vi träffades. Jag tjänar också bra, fick ut 38 efter skatt denna månad. Helt okej för någon som pluggar och har eget.

Jag vet inte, bryr mig inte riktigt tror jag? De får väl göra något åt det typ utbilda sig -> högre lön och vårda sig själv/sin kropp så de blir mer attraktiva. Precis som många av oss kvinnor gör.
 
Fast om färre män blir utan barn och partner och vi bara räknar heterovärlden borde det vara lika många kvinnor som också blir utan partner.

Nja.
Beroende på.
Det sker ju en viss "rotation" om jag får uttrycka mig lite krasst.
Människor separerar.

Tänk dig att en högutbildad man med hög inkomst, som ju enligt studien i fråga är en intressant framtida partner lever tillsammans med en kvinna (vilken som helst). De skaffar barn.
Efter ett par år separerar de. Kvinnan kanske inte (eller kanske, oavsett vilket) skaffar en ny partner.
Mannen skaffar en ny partner. Kanske en yngre kvinna som inte kommer från något förhållande.
En yngre kvinna som ratar sina jämnåriga män som då inte är lika "heta på marknaden".

Den "attraktive" karln kanske "avverkar" tre-fyra kvinnor (för egentligen var han inte så mycket att hänga i julgranen när det kommer till kritan; kanske den där lågutbildade men goe killen som inte har så hög lön egentligen vore ett riktigt kap) och får barn med allihop.
 
Viktig och japp jag ratar de med kass inkomst. Eller ratade för jag har ju min sambo sen 4 år. Ja han tjänar bra. Men det visste jag faktiskt inte när vi träffades. Jag tjänar också bra, fick ut 38 efter skatt denna månad. Helt okej för någon som pluggar och har eget.

Jag vet inte, bryr mig inte riktigt tror jag? De får väl göra något åt det typ utbilda sig -> högre lön och vårda sig själv/din kropp så de blir mer attraktiva. Precis som många av oss kvinnor gör.

Nyfiken.
Menar du att män och kvinnor "borde" vårda sina kroppar för att bli attraktiva på en "partner-marknad"?
eller att män och kvinnor utbildar sig för att bli attraktiva på samma marknad?
 
Det är den ekvationen jag inte får ihop. För varje partnerlös man finns ju också en partnerlös kvinna. Eller är det sånt överskott på män?

Jag vet inte om man räknar livstid eller momentant...

Det är ju inte okänt att det finns ett antal män som ratas på marknaden i Sverige, som åker och "importerar" en partner/fru. Det signalerar väl att marknadsvärdet för de männen är lågt i Sverige men högre i exempelvis forna Sovjet eller i Thailand.
 
Hur kan du inte få ihop ekvationen? Man kan ha barn med fler än en person och då är det tydligen så att det är fler män som får ha barn med olika partners som annars inte hade fått barn än kvinnor.

varpå det dyker upp en intressant (?) fråga.
Är det vanligare att män har barn med flera kvinnor, än att kvinnor har barn med flera män???
och är det då så att de där männen som skaffar barn med många kvinnor är till synes attraktiva på marknaden, men när den grå vardagen kommer, så inser kvinnorna att den där till synes attraktive karln faktiskt helst bör avpolletteras?
 
Trots ett mer jämställt samhälle följer vi fortfarande gamla mönster och dom traditionella rollerna.

https://fof.se/tidning/2018/8/artikel/farre-man-blir-pappor

"– En man som slarvar med sin karriär löper risk att bli utan barn, säger Anne Boschini.Och det räcker inte att vara välutbildad, han bör tjäna bra också, visar vår studie. "

"Statistiken, både i Sverige och internationellt är entydig – när det gäller att välja partner ratar kvinnor i allmänhet män som har lägre utbildning än de själva och/eller som står under dem på den etablerade yrkessociala rangskalan.” Så skrev Bo Rothstein, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, i en artikel 2013. Han påpekar att parbildningen är asymmetrisk, på så vis att män väljer nedåt och kvinnor uppåt. Enligt en enkätundersökning som har genomförts i 30 länder om framtida partnerval, rankar långt fler unga kvinnor än unga män den tilltänkta partnerns ”framtida intjäningsförmåga” som en viktig faktor i sammanhanget. "

"
Trenden att en ökande andel män aldrig blir föräldrar ser ut att kunna fortsätta, eftersom allt fler pojkar misslyckas i skolan. Det är en utveckling som har pågått i drygt 15 år. Nästan 21 procent av de pojkar som gick ut nian 2017 blev inte behöriga till gymnasiet (bland flickorna är siffran drygt 13 procent). Detta är en snabbt växande grupp, och många av dem har utländsk bakgrund, visar statistik från Skolverket.

– Detta är mycket illavarslande, framför allt för dem själva, säger Bo Rothstein. De blir förlorare i flera led. De kommer att förlora på arbetsmarknaden, och i förlängningen på partnermarknaden och slutligen i social respekt.

Män som är frustrerade över sin situation riskerar att ta ut detta genom kriminalitet, missbruk eller politisk extremism.

– Ett samhälle där denna grupp ökar kan bli lite bökigt, fortsätter Bo Rothstein. Och detta är ett växande samhällsproblem. Och så länge kvinnor vill gifta sig uppåt blir ju dessa män över.

"

Så hur viktig är männens utbildning och inkomst för er ? Ratar ni män som tjänar mindre ?
Hur ser ni på det växande problemet med att färre män blir utan barn och partner ?

När jag blev tillsammans med min man tjänade han sämre än mig (grundlön) och hade inga planer på att byta yrke. Idag tjänar han de tredubbla mot mig men jag valde knappast honom för hans yrke/inkomst. Jag valde honom för att han är en fantastisk människa.
 
Nyfiken.
Menar du att män och kvinnor "borde" vårda sina kroppar för att bli attraktiva på en "partner-marknad"?
eller att män och kvinnor utbildar sig för att bli attraktiva på samma marknad?

Alltså det är ju 100 % frivilligt. Men tex många kvinnor sminkar sig, rakar benen, fixar håret, bryr sig om kläder osv osv medans många (inte alla!) män inte lägger lika mycket energi på det. Då blir man kanske inte lika attraktiv för kvinnor.

Utbildar man sig får man oftast högre lön sen vilket såklart gör en attraktivare, både medvetet och omedvetet. Sen är nog inte attrahera en partner huvudskäl till att utbilda sig men det blir en bi-effekt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp