Kvinnor väljer män efter inkomst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså det är ju 100 % frivilligt. Men tex många kvinnor sminkar sig, rakar benen, fixar håret, bryr sig om kläder osv osv medans många (inte alla!) män inte lägger lika mycket energi på det. Då blir man kanske inte lika attraktiv för kvinnor.

Utbildar man sig får man oftast högre lön sen vilket såklart gör en attraktivare, både medvetet och omedvetet. Sen är nog inte attrahera en partner huvudskäl till att utbilda sig men det blir en bi-effekt.

Jag undrade mest om du anser att det där kropps-vårdandet ska vara för att höja värdet i någon annans ögon.
 
Hur kan du inte få ihop ekvationen? Man kan ha barn med fler än en person och då är det tydligen så att det är fler män som får ha barn med olika partners som annars inte hade fått barn än kvinnor.

Jag pratar om partners inte om barn. Så jävla korkad är jag inte att jag inte vet att man kan ha barn med fler än en person.
 
Trots ett mer jämställt samhälle följer vi fortfarande gamla mönster och dom traditionella rollerna.

https://fof.se/tidning/2018/8/artikel/farre-man-blir-pappor

"– En man som slarvar med sin karriär löper risk att bli utan barn, säger Anne Boschini.Och det räcker inte att vara välutbildad, han bör tjäna bra också, visar vår studie. "

"Statistiken, både i Sverige och internationellt är entydig – när det gäller att välja partner ratar kvinnor i allmänhet män som har lägre utbildning än de själva och/eller som står under dem på den etablerade yrkessociala rangskalan.” Så skrev Bo Rothstein, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, i en artikel 2013. Han påpekar att parbildningen är asymmetrisk, på så vis att män väljer nedåt och kvinnor uppåt. Enligt en enkätundersökning som har genomförts i 30 länder om framtida partnerval, rankar långt fler unga kvinnor än unga män den tilltänkta partnerns ”framtida intjäningsförmåga” som en viktig faktor i sammanhanget. "

"
Trenden att en ökande andel män aldrig blir föräldrar ser ut att kunna fortsätta, eftersom allt fler pojkar misslyckas i skolan. Det är en utveckling som har pågått i drygt 15 år. Nästan 21 procent av de pojkar som gick ut nian 2017 blev inte behöriga till gymnasiet (bland flickorna är siffran drygt 13 procent). Detta är en snabbt växande grupp, och många av dem har utländsk bakgrund, visar statistik från Skolverket.

– Detta är mycket illavarslande, framför allt för dem själva, säger Bo Rothstein. De blir förlorare i flera led. De kommer att förlora på arbetsmarknaden, och i förlängningen på partnermarknaden och slutligen i social respekt.

Män som är frustrerade över sin situation riskerar att ta ut detta genom kriminalitet, missbruk eller politisk extremism.

– Ett samhälle där denna grupp ökar kan bli lite bökigt, fortsätter Bo Rothstein. Och detta är ett växande samhällsproblem. Och så länge kvinnor vill gifta sig uppåt blir ju dessa män över.

"

Så hur viktig är männens utbildning och inkomst för er ? Ratar ni män som tjänar mindre ?
Hur ser ni på det växande problemet med att färre män blir utan barn och partner ?
Vänd på frågeställningen istället: varför väljer män kvinnor med lägre utbildning/inkomst än de själva...
 
Ok för att återgå till ämnet. Kulturellt kapital är för mig mycket viktigare än pengar. Ofta får man det genom att studera och resa tex men det finns ju undantag. Karriärister som jobbar som galningar i jakten på pengar och prestige är för mig ganska ointressant.
 
Ok för att återgå till ämnet. Kulturellt kapital är för mig mycket viktigare än pengar. Ofta får man det genom att studera och resa tex men det finns ju undantag. Karriärister som jobbar som galningar i jakten på pengar och prestige är för mig ganska intressant.

Varför tycker du det är intressant ? Livet består väl av mer än jobb ?
 
Min erfarenhet är att män helt enkelt inte är lika intresserade av att skaffa barn eller tycker att man kan vänta. Jag känner många män som är 40 år gamla och säger att de vill ha flera barn "men de vill vänta." Det innebär att dessa män kommer behöva söka efter kvinnor betydligt yngre än sig själva om de vill ha barn. Och då tror jag et kan bli svårare när man har fler och fler krav.

Sen tycker jag artikeln bara fokuserar på att det är kvinnor som väljer och männen "blir över." Men männen väljer ju också. Många män har lika höga krav på kvinnorna.
 
Jag har inte dom bästa förutsättningarna.
Nej det har du inte men inte av de anledningar du verkar tro. Du själv spelar helt in i mönstret som artikelförfattarna beskriver. Du väljer yngre kvinnor inte för att de har lägre inkomst utan för att du har en sådan preferens. Men du spelar de kvinnor som väljer dig är yngre kvinnor som vill ha en äldre man. Är man äldre har man en högre inkomst för det mesta eftersom man hunnit arbeta längre. Lägger man till barnafödande springer männen ifrån speciellt om kvinnan redan innan barnen kommit hade en lägre lön. Det är ju en faktor som beskrivs i artikeln. Jag tror inte kvinnor och män väljer aktivt efter inkomst utan att det är en dold faktor. Jag har dessutom varit i förhållanden där mannen ansett att han SKA tjäna mer än kvinnan annars känner han sig omanlig och hotad (jag var ung men tyckte redan då att han var en idiot).
 
Jag tycker mig se att status (hos en man) medför attraktionskraft. Jag tänker inte minst på brittiska politiker (exempelvis...) och högt uppsatta affärsmän som allt som oftast har en ung, vacker hustru på sin arm. Fastän de (männen alltså) ofta är allt utom attraktiva rent utseendemässigt - ursäkta mig. Men man skulle aldrig se en framgångsrik äldre kvinna, med oattraktivt utseende, med en ung snygg man vid sin arm.

Häromkvällen halkade jag in på det gräsliga programmet Svenska Hollywoodfruar och där var det samma sak - dessa tjusiga vackra (om man gillar skönhetsopererade hårdsminkade kvinnor av den typen) som hade äldre, småfeta, klart "oattraktiva" män som definitivt dock har pengar. Man skulle aldrig se ombytta roller. Jag antar att dessa kvinnor, i allmänhet, aldrig skulle kunna upprätthålla sin rika livsstil utan rika män, då kvittar väl ålder och utseende. Status och pengar hos en man betyder helt klart attraktionsförmåga. (Ja, tack och lov inte för alla kvinnor.....)
 
Jag har en man som tjänar betydligt mer än mig, men det visste jag inte när vi träffades på studier för ca 7 år sen. Jag personligen ville hitta nån som matchar mig med ideal, livssyn, humor, kultur etc inte en man med en fet plånbok.

Dom som går ut nian utan gymnasiebehörighet menar jag tyvärr har hamnat fel på det och har kanske lite skeva prioriteringar redan som unga. Jag har också varit skoltrött och har speciellt i vissa ämnen kämpat mer än "normalt" men har skaffat mig en god utbildning och framtidsmål i karriären för det. Livssituationer kan ändras och för mig känns det viktigare att veta att en partner kan ge emotionellt stöd och att dom har en form för styrka, integritet och tro på sig själv än att dom tjänar bra. Det är heller inte säkert att den jobben med hög lön alltid finns där. Min man är min bästa kompis och vi har det sjukt kul ihop, spelar ingen roll var vi är eller vad vi gör, allt e bra när han är där.

Det jag tror är att många kvinnor söker trygghet och stabilitet, kanske extra viktigt om man vill skaffa barn. En framtida far ska kunna finns där för sina barn när dom växer upp. Om man nu ser på den gruppen män som du nämner som gärna går ut nian utan behörighet, dom kanske hamnar i dåligt sällskap och börjar självskada i en eller annan form, kriminalitet, droger etc blir då också automatiskt en mindre attraktiv potentiell partner för många. Jag tror inte det är så enkelt som att det handlar om inkomst, jag tror det är flera faktorer som spelar in. Ekonomin blir dock en naturlig faktor i frågan när handlar om olika samhällsklasser men jag ser det inte som en avgörande faktor för individen vid val av partner.
 
Sen att män mår dåligt och känner sig ensamna utan partner enligt vissa artiklar. För mig hör det ihop med att många män har så få vänner. Min upplevelse är att många män förväntar sig att kvinnan ska komma in och sköta det sociala. Hon ska sköta familjens kontakter, och ha koll på födelsedagar etc.
Så män kanske också skulle satsa mer på det sociala.
Min erfarenhet är att singelkvinnor ofta har vänner och inte är lika ensamma. Om det är så att män i högre utsträckning vill ha en partner så tror jag det beror på att en partner då är den enda man pratar med etc.
 
Nej det har du inte men inte av de anledningar du verkar tro. Du själv spelar helt in i mönstret som artikelförfattarna beskriver. Du väljer yngre kvinnor inte för att de har lägre inkomst utan för att du har en sådan preferens. Men du spelar de kvinnor som väljer dig är yngre kvinnor som vill ha en äldre man. Är man äldre har man en högre inkomst för det mesta eftersom man hunnit arbeta längre. Lägger man till barnafödande springer männen ifrån speciellt om kvinnan redan innan barnen kommit hade en lägre lön. Det är ju en faktor som beskrivs i artikeln. Jag tror inte kvinnor och män väljer aktivt efter inkomst utan att det är en dold faktor. Jag har dessutom varit i förhållanden där mannen ansett att han SKA tjäna mer än kvinnan annars känner han sig omanlig och hotad (jag var ung men tyckte redan då att han var en idiot).

Det kan ju ligga biologiska faktorer bakom också...

"-Att män söker yngre kvinnor kan förklaras biologiskt med att de är mer fertila. Mäns fertilitet påverkas inte av åldern. Att kvinnor vill ha män med stora resurser beror på att det är en mycket större investering för henne än att bli gravid, säger Jörgen Johnsson, forskare på zoologiska institutionen på Göteborgs universitet. "
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp