• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Plugghästen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 573
P

Plugghästen

Hej!
Vi väntar in foderanalysen för hästarnas hö under nästa vecka, och då undrar vi hur man räknar ut kvoten :confused:

Har letat i trådarna men hittar inget om det, kan någon förklara det?

Tackar härmed på förhand :)

Kvoten mellan protein och energi räknar man ut genom att dela gram smältbart råprotein med energi (MegaJoule). Dvs gSRP/MJ. Är det kvoten mellan kalk och fosfor du är ute gör du likadant, dvs delar Ca/P.

Protein/enrgikvoten antar jag?
Ta analysvärdet för smb rp och dela med värdet för energi, MJ. T ex 50 g smb rp/kg ts och 8 MJ/ kg ts => 6,25. Blanda inite värden per kg foder med ts-värden. Du får samma kvot om du räknar per kg foder eller per kg ts, men tar du /kg ts för protein och /kg foder för energi blir det fel.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
872
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
719
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 999
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
788
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka