Kvoten till unghäst, hur viktig är den eg?

Alexandra_W

Trådstartare
Hur himla kinkigt är det egentligen med kvoten på unghästar? Det här verkar mer och mer bli en vinter på undantag på alla möjliga fronter tyvärr.

Det är en welshponny det gäller. Lever på luft, mkt lättfödd. Han är rund som en julgris och väl musklad för åldern (brukar inkassera kommentarer och beröm för det). Har tidigare stått på högre kvot än han behöver tom.

I år har dock hans silage en kvot på 6. Den ändras inte nämnvärt (blir 6.04 om man vill vara pedantexakt) av de ytterst små mängder kraftfoder han får, vilket är 150 gram Hartog lucernhack (just 150 gr för det är en liter löst packat), och 100 gram betfor, att blanda pulver och mineraler i. Thats it.


Redan på begränsad hösilagegiva (10 kg/dygn, inte helt säker på han nöjer sig med det tyvärr), och hösilage med så lågt MJ jag får tag på (5.6 MJ) så hamnar han högt över sitt behov. Lägger jag på proteintillskott ökar jag MJ-överskottet ännu mer :crazy:

Så hur nedra kinkigt är det med kvot på 7 för honom eg, han är född maj 2006, och således snart 2½. Välutvecklad och ganska färdig i kroppen, brukar misstas för ett år äldre än han är sådär spontant.

Han väger..för mycket :devil: Nä skämt åsido, väger någonstans 400 kg (inte mindre, men kanske några kilo mer), stor C just nu, växer. Trind som sagt (överviktig).

Total mängd smältbart protein i foderstaten är 354,80 gr (MJ 58,71)

Dessvärre äter han nog lite halm med, inga jättemängder men ändock. Det sänker ju kvoten lite, och ger även det extraMJ, dvs dubbel neg effekt. Ha honom på spån går dock inte, jag sa att det var en lättfödd PONNY va, av typen hungrig jääämt ;)

Jag kan inte sänka hösilaget, han får för lite TS då.
 
Sv: Kvoten till unghäst, hur viktig är den eg?

Kvoten är inte viktig alls, däremot är det viktigt att han får sitt behov tillgodosett.

Energiöverskott som följer om du har ett relativt lågt proteininnehåll i grovfodret, kommer göra ponnyn fet.
 
Sv: Kvoten till unghäst, hur viktig är den eg?

Som sagt, kvoten är 6, så den är ju inte hög men helt okej.

Dock så hans fetma kommer av energiöverskott rakt av, han ligger alldeles för högt över behovet, men det är omöjligt att få ner honom på behovet, bantning där måste göras motionsvägen.

Han blev fet på 9 i kvot förra året med, så haken är som sagt MJ =/

Och räknar man på 50 MJ i behov (han behöver nog fan UNDER det dock..) och kvot på 7 blir det 350 gr SRP, Lillskit får 355, så det är ju med råge okej där, även om hans behov är under 50, då blir ju srp mindre med).

Och det var lite så jag tänkte med, att om jag täcker behovet, borde jag kunna blunda för kvoten. För han ligger ju på överskott på MJ, men det skulle han göra om jag så hade en kvot på 9 på silaget dessvärre =/ (Som förra året)
 
Sv: Kvoten till unghäst, hur viktig är den eg?

Vad händer om du höjer kvoten ännu mer? Då borde han bli smalare då det går åt MJ för att smälta SmRp?

Jag brukar ligga mellan 40-80 SmRp och de år jag ligger högt i Sm Rp så håller sig knubbsälarna i bra hull på fri giva :bow:

Räknar med att enbart behöva göda hingsten i vinter med ett smRp på 80:banana:

Trösta dig med att du snart rider in din knubbsäl och då kan du motionera honom liiiiite smalare (mamma knubbsäl är kanonfet trots tävlingssäsongen)
 
Sv: Kvoten till unghäst, hur viktig är den eg?

Tyvärr inte, han har haft som högst 10 i kvot.. och jag tror han tappade den där utlovade svårföddheten nånstans i din transport på vägen upp hit? ;)

Så i hans fall sitter det nog tyvärr helt i MJ-överskottet/ett vääääldigt lågt MJ-behov. Han ligger ju på grymt plus hela tiden.

Fri tillgång? Hoho, det kan han glömma :devil: Skämt åsido, jag skulle GÄRNA ha fritt, men det gååår inte. Var ju det han blev smällfet på från början. Provade ju vänta ut, men den lilla ponnyn blev bara breeedare och breedare och breeedare.. På begränsad giva (ganska hårt begr..) så kan man ju hålla det under hyfsad kontroll ivf, om än inte under kontroll.

Och ja, soms agt motionera bort (en del) av fläsket lär vara ända sättet. Hade han inte eå emligt platta fossingar och tyckte aj-oj-aj om grusvägar skulle han få gå som handhäst, men än har jag inte kommit dit jag tycker det är värt slå på pjuck för det.

Men till våren ligger lilla fetknoppen risigt till ;)
 
Sv: Kvoten till unghäst, hur viktig är den eg?

Du kan få låna över vår svarta lillpojke så knubbsälen får någon som leker med honom:devil: Då kanske han går ner lite i vikt. Lillpojken gör livet srut för 2 årshingsten just nu:D I vinter ska han få gå med Besk och leka så han är lös o ledig för utlåning om du behöver. Kanske fullblodskacklet behöver lite lugn o ro från knubbsälen:rofl:
 
Sv: Kvoten till unghäst, hur viktig är den eg?

Knubbsälen skulle ABSOLUT behöva någon som var lite dryg på honom. Det lilla monstret har kommit på att om man BACKAR i racefart mot stackars fullblodet som står och äter, då går han därifrån och små knubbsälar får ännu mer mat *mutter*

Så, en liten ligist skulle faktiskt vara HÖGST välkommen här i vinter, sålänge den ligistar mot små knubbsälar och inte smäckra fbl. MEN.. (för naturligtvis är det ett men..), har matte tyvärr inte råd att hysa mer än två hästar i vinter, blev dyr nog ändå den här vintern tack vare specialsilageinköp åt fullblodet etc =/

Och jag misstänker att du inte är SÅ trött på honom att du vill låta honom vara paying guest, så =/
 
Sv: Kvoten till unghäst, hur viktig är den eg?

Jag gav upp och kastade in handduken, eller månne plånboken. Han får samma silage som fblherren, matte får äta nudlar. (3.80 kr/kg foder..). Och hälften av silaget har en kvot på 9,31, andra halvan har en kvot på 7,33.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp