Kwik-out i mässingfärg? Eller andra säkerhetsstigyglar.

nexxa

Trådstartare
Finns kwik-out/liknande i mässigfärg?
Letar febril efter säkerhetsstigbygel i mässing, vägrar dock köpa in sådana med gummiband på ena sidan :crazy:
Förslag?

Sv: Kwik-out i mässingfärg? Eller andra säkerhetsstigyglar.

Ja!! Annars lossnar ju stiglädret om man tex kommer lite långt bak med skänkeln i ett språng.

Sen tycker jag, trots att jag är matchningsfanatiker deluxe, att det inte gör så mkt om stigbyglarna inte är i mässing. Jag kör med mina Sprenger!

Då tycker jag du ska fälla upp dom nu. Det är ju en anledning till att dom går att fälla upp liksom... ;)

På butetsadlarna går den inte att fälla upp, utan är bara svagt uppböjd. lite konstigt

Har sett så på en annan sadel också, minns inte vem.. Hmm... Kan de ha varit min Pessoa det var så på? Men iaf, då är den uppböjd, så det inte lossnar "utan vidare".

Men om man fäller upp den så finns det en (gasnka stor) risk att den inte löser ut sig alls. Speciellt på sadlar som blivit använda ett par vintrar där metallen inte heller har blivit smord. Ofta så är pluppen alldeles för trög för att den ska utlösa när/om man skulle fastna med foten i stigbygeln när man ramlar av...

Jag rider alltid med pluppen nerfälld, har funderat på att skaffa Safe-T, men har aldrig varit med om att stiglädret glidit ur i t.ex en brant uppförsbacke, i ´hoppning eller överhuvudtaget. :smirk:

Jag har också min nedfällda alltid, har varit med om en del roligheter pga det också :rofl:

Dom som har svart gummi på sidan, du vet. "Alla" hoppryttare har såna.

Aha! Nu vet jag.
Men hur är de säkra? Alltså vad spelar gummit för roll? :confused:

Dom är ledade, så dom viker sig om man fastnar. Och så är dom himla sköna att rida med! :)

Låter faktiskt kanonbra! Får väl strunta i att matcha denna gång :angel:

Fast du ska tänka på att de INTE är klassade som säkerhetsstigbygel, om det var just säkerheten du var ute efter...

Ska själv inföskaffa ett par snart...:D...Men vill ha Sprenger och inte kopiorna då jag har kännt en enorm skillnad på kopior och originalen.

Dom är hemska att rida med. Och förbannat tunga är dom också. Överskattade.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 805
Senast: ildiko
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 877
Senast: Liran
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 234
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
872
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V