KWPN (TP)/tuigpaard-hästar

Pazuzu

Trådstartare
Det vore intressant att få se bilder på era kwpn tp/tuigpaard-hästar och höra hur de är i sättet, både i ridning och hantering. Min ena syster har ganska nyligen köpt sig en sådan (för hoppning) och jag slås över hur otroligt trevlig han är att ha och göra med från backen. :) Lyssnar mycket bra och "står där man ställer honom", men ändå känslig. Han håller t.ex. hela tiden koll på allt som sker och vänder genast huvudet dit det finns något intressant att kika på, men utan att röra en fena i övrigt. Under ridningen är han dock rätt het, men lyssnar. Han kanske bara är väldigt väluppfostrad eller är det något som ni känner igen från era hästar?

Jag har förstått utifrån rasbeskrivningen att han är rätt rastypisk genom att vara känslig och het vid ridningen/körningen, men också rent exteriört genom sitt plana kors och höga resning.

37829138321_01c772ecde_b.jpg


37829138361_747bc791c0_b.jpg
 
Oj vad udda att skaffa en TP för hoppning :)
Mig veterligen på detta forum är det få som öht har TP . Vet ingen som har den som hopphäst :)

Hur de är att hantera från marken är inget rastypisk . De flesta hästar oavsett ras är likadana att hantera när de har rätt hantering i grunden av folk som kan hästar :)
 
De jag har sett hoppa har inte alls haft talang för det, den raka ryggen gör att de inte får särskilt roliga språng.
 
Oj vad udda att skaffa en TP för hoppning :)
Mig veterligen på detta forum är det få som öht har TP . Vet ingen som har den som hopphäst :)

Visste att de mest användes till dressyr, men inte att det var så ovanligt med mer hoppinriktade. De har ju visserligen exteriören emot sig i mycket, men finns viljan där så antar jag att det funkar. :)
 
Jag har sett en tre-fyra stycken TP som använts till hoppning och jag håller med @Görel att de faktiskt inte sett särskilt kul ut teknikmässigt hos någon av dem.
Alla har varit heta, explosiva och ganska svårridna och också varit ganska långa i ryggen så det har s a s varit svåra att rida ihop just p.g.a det.
 
Det vore intressant att få se bilder på era kwpn tp/tuigpaard-hästar och höra hur de är i sättet, både i ridning och hantering. Min ena syster har ganska nyligen köpt sig en sådan (för hoppning) och jag slås över hur otroligt trevlig han är att ha och göra med från backen. :) Lyssnar mycket bra och "står där man ställer honom", men ändå känslig. Han håller t.ex. hela tiden koll på allt som sker och vänder genast huvudet dit det finns något intressant att kika på, men utan att röra en fena i övrigt. Under ridningen är han dock rätt het, men lyssnar. Han kanske bara är väldigt väluppfostrad eller är det något som ni känner igen från era hästar?

Jag har förstått utifrån rasbeskrivningen att han är rätt rastypisk genom att vara känslig och het vid ridningen/körningen, men också rent exteriört genom sitt plana kors och höga resning.

37829138321_01c772ecde_b.jpg


37829138361_747bc791c0_b.jpg


Är det Urbaan? :)
 
Visste att de mest användes till dressyr, men inte att det var så ovanligt med mer hoppinriktade. De har ju visserligen exteriören emot sig i mycket, men finns viljan där så antar jag att det funkar. :)

Jo det är typ väldigt ovanligt att man köper en att använda till hoppning . Det är en vagns/körhäst så utifrån det har de svårare för dressyr och ännu mer för hoppning. :)

Men visst som du säger - en individ med inställningen att den gillar arbetet kan ju göra att det funkar ändå i flera fall om ambitionerna från ryttarens sida inte är för orealistiska :) det finns tex många ridtravare som gärna hoppar . Sen hur etc är en annan sak men många har stor vilja och hjärta och tar sig över hinder trots att exteriör och tidigare utbildning är helt emot dem :)
 
Jag känner också till honom, han var ju lite av en kändis för ett gäng år sedan eftersom hans dåvarande ryttare hade en relativt välbesökt blogg.

Jag är inte så jätteinsatt i hoppning, men för mig hoppar han verkligen som en typisk TP.
 
Jag har en! Hon har hunnit bli 20 år nu och är den mest speciella hästen jag träffat. Jag vet inte om det är rastypiskt men hon har väldigt svårt att slappna av och är väldigt tittig. Tävlade lite dressyr och hoppning med henne när hon var yngre men hon blev alldeles för stressad av att befinna sig på en tävlingsplats så det funkade inte riktigt. Men annars är hon väldigt snäll i hantering och känslig att rida.

29zyn11.jpg
 
Har ingen TP själv men sett en del på tävling då det finns några stycken som tävlar dressyr i mina krokar. Ett par går upp till StG :). Måste säga att jag verkligen tycker om de hästarna! De utstrålar så mycket gåvilja även om alla är känsliga, heta och ser inte särskilt lättridna ut. Såg en del av fyrspannen på EM som var enbart TP och de var då riktigt häftiga må jag säga! Hade faktiskt gärna haft en sån häst nån gång ;).
 
Lyssnar mycket bra och "står där man ställer honom", men ändå känslig. Han håller t.ex. hela tiden koll på allt som sker och vänder genast huvudet dit det finns något intressant att kika på, men utan att röra en fena i övrigt. Under ridningen är han dock rätt het, men lyssnar. Han kanske bara är väldigt väluppfostrad eller är det något som ni känner igen från era hästar?

Låter som en solklar beskrivning av H.H :p :angel:

Nej, men skämt åsido. Hade aldrig hört talas om att KWPN-TP kunde vara hopphästar :eek:
Däremot som dressyrhästar har jag faktiskt sett flera stycken, och där hävdar de sig bra.
 
Det vore intressant att få se bilder på era kwpn tp/tuigpaard-hästar och höra hur de är i sättet, både i ridning och hantering. Min ena syster har ganska nyligen köpt sig en sådan (för hoppning) och jag slås över hur otroligt trevlig han är att ha och göra med från backen. :) Lyssnar mycket bra och "står där man ställer honom", men ändå känslig. Han håller t.ex. hela tiden koll på allt som sker och vänder genast huvudet dit det finns något intressant att kika på, men utan att röra en fena i övrigt. Under ridningen är han dock rätt het, men lyssnar. Han kanske bara är väldigt väluppfostrad eller är det något som ni känner igen från era hästar?

Jag har förstått utifrån rasbeskrivningen att han är rätt rastypisk genom att vara känslig och het vid ridningen/körningen, men också rent exteriört genom sitt plana kors och höga resning.

37829138321_01c772ecde_b.jpg


37829138361_747bc791c0_b.jpg

Jag har en TP som används för främst dressyr men som jag börjat så smått att hoppa med också. Han har den mest fantastiska inställningen till arbete som jag stött på. Alltid arbetsvillig och har oändligt med energi, som man får vara aktsam på att inte utnyttja. Jag köpte honom som i princip endast insutten för 5 år sedan och la redan då upp en lååååång plan för att bygga upp en stark, frisk och framförallt GLAD häst! :D

Tror han är lite kortare i kroppen än rasen vanligen är, eller så blir det en synvilla då han har byggt upp en rätt fin bakdel med tiden.

2016713631216511075858_sbig.jpg


Jag skulle säga att hans styrkor ligger i att han är extremt uppmärksam på ryttare/den som hanterar, att han alltid vill jobba, att han är en tålig individ, hans rörlighet i kroppen. Svagheter ligger i att jag måst tänka om lite kring utbildning då han haft tillitsproblem, varit rädd att ta bettet, varit svag i ryggen osv. Men med lite klurande, learning by doing och världens bästa tränare och mentor skulle jag vilja säga att vi lyckats riktigt bra. Jag visste "vad jag köpte", med allt vad det innebär.

Väldens goaste kille är han! :D
 
Det vore intressant att få se bilder på era kwpn tp/tuigpaard-hästar och höra hur de är i sättet, både i ridning och hantering. Min ena syster har ganska nyligen köpt sig en sådan (för hoppning) och jag slås över hur otroligt trevlig han är att ha och göra med från backen. :) Lyssnar mycket bra och "står där man ställer honom", men ändå känslig. Han håller t.ex. hela tiden koll på allt som sker och vänder genast huvudet dit det finns något intressant att kika på, men utan att röra en fena i övrigt. Under ridningen är han dock rätt het, men lyssnar. Han kanske bara är väldigt väluppfostrad eller är det något som ni känner igen från era hästar?

Jag har förstått utifrån rasbeskrivningen att han är rätt rastypisk genom att vara känslig och het vid ridningen/körningen, men också rent exteriört genom sitt plana kors och höga resning.

37829138321_01c772ecde_b.jpg


37829138361_747bc791c0_b.jpg
Har haft i 10 år. Främst som dressyrhäst men var med på en "rådgivande bedömning" av.. hmm.. nån hopptränare och fick domen att LA hoppning kunde han säkert gå men ingen hoppstjärna direkt. Hoppning var väldigt bra för honom ur andra aspekter.

En fantastisk invidid.
Nu kör jag vidare på spåret långlinjerad holländare och har numer en frieser ;)
 
Har en helt underbar ”liten” TP på 178. Världens snällaste grabb men lite stressad inombords. Är man bara tydlig mot honom så är han en klippa.
Tidigare, innan han kom till mig, har han tävlat i både dressyr och körning men jag har honom som hobby/allround häst. Har hoppat bana på metern (jag vågar inte högre 😔) men löshoppad 130 med fina runda språng enligt min amatörsbedömning.
Har ett problem med honom och det är att han är extremt känslig i munnen. Håller nu på att jobba med min balans så jag ska störa honom så lite som möjligt. (Gammal bild)
2D6767AD-D19A-4EA2-AE4A-17296DB76224.png
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp