Kyla ned benen?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Salome
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 851
S

Salome

När gör ni det? Det är väl inte så bra att göra under vinterhalvåret? Hur gör ni det? Med kallare vatten och svamp? Visst stämmer det att man aldrig ska svampa av hästens rygg med kallt vatten utan använda ljummet vatten?

Om det är 25 grader varmt och man har ridit och sen svampar av hästen med kallt vatten så tycker ju hästarna att det är skönt så då kan det väl inte vara nåt fel? Då krävs det nog väldigt mycket innan musklerna blir nerkylda! Men på vintern brukar jag i princip aldrig svampa av och det beror på att det är kallt i stallet. Kylning av benen skulle jag bara göra om hästen stod i ett varmstall på vintern, men jag har ingen häst som behöver få benen nerkylda så...

jag brukar inte behöva kyla benen men om jag skulle behöva det använder jag kyldamsker.....
kallt vatten ska man ha från knäna och neråt ovanför knäna är det ljummet som gäller.
sen om det är sommar och varmt brukar jag spola av henne allt från mig! :bump:

Jag spolar självklart inte benen när det är kallt (då skulle ju stallplanen bli en skridskobana!!), men jag använder kylgele efter hårda pass.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 290
Senast: lundsbo
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
901
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort... 2
Svar
28
· Visningar
3 015
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när... 2
Svar
23
· Visningar
1 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka