chio

Trådstartare
Hur motionerar ni era hundar nu när det är så förbaskat kallt? Som vanligt eller mindre kanske?

Våran GR-tik är väldigt känslig om tassarna och får "köldkramp" efter bara några minuter när det är som kallast, så hon blir mest bara rastad. Hon fryser dock inte om resten av kroppen så vitt vi kan se.

"Köldkramp", vad händer egentligen i tassarna då och varför? :confused: :)
 
Jag motionerar inte mina alls :)Jag går bara ut så dom får göra sina behov..En sådan dag är det i dag då det var -30 grader i morse och det är väl ca- 24 nu.

Köldkramp beror väl på de ytliga blodkärlen på benen som fryser till så att blodet inte födar på som vanligt..Kärlen drar i hop sig i kylan och det är det som frammkallar dessa kramper... :crazy:

Jag tränar mina hundar inne lite i stället dessa dagar så dom får lite hjärn gympa i allafall..Enkel vardags dressyr och lite sök... :)
 
Jag lägger på hunden ett varmt täcke och går ut som vanligt. Han har inte visat några tecken på att frysa så länge man inte står still.
Han är en dobermann och blir helt odräglig om han inte får röra på sig minst 5 timmar om dagen. fast det kan vara lite motvilligt att pulsa runt i snön så länge. :crazy:
 
Det blir något kortare promenader då både han och jag fryser. Dock försöker jag att gå ut lite oftare istället så att han ändå får sin vardagliga dos motion.
 
Fleeceskor på baktassarna om det blir mycket köldkramp. Oftast är det ju bak det blir. Annars får det bli fram också :D Lite motion behöver en del för att hålla igång magen!
 
Går ut och rastar på gården,och går in när hundarna(mest valpis)börjar frysa och vill in...hur länge vi är ute beror på hur mycket valpen busar och håller sig varm!
Den vuxna tiken bryr sig inte om att det är kallt.. hon har inga problem alls med det för hon har rejält med päls, även mellan trampdynorna.
Hon skulle kunna va ute hela dan om hon fick, men det pallar inte mina tår och inte valpen heller så hon får finna sig i att vara ute korta stunder men ofta..
 
Blandrasen motioneras som vanligt...Vintern är nog hennes bästa årstid...
Med greyhounden däremot är det full fart ut för att göra det hon ska och sen fullfart in igen...Hon vill inte ens springa när man släpper henne...
 
Min vovva blir som en yster fölunge när det är kallt. Ju kallare desto bättre :)
Så vi är ute som vanlig. Hon har iof sig jättetjock päls så hon klarar sig bra.
Har upplevt problem med köld kramp när hon sprungit ut och in (varmt/kallt) i stallet.
 
har inte hunden kvar, men förra vintern så gick vi små promenader som ofta slutade med att jag bar han innanför jackan sista biten då han frös. sen var det ut på baksidan å göra behoven å sen in fort som bara den :)
 
dom får kanske lite mindre än vanligt om det är riktigt snorkallt, fast skiner solen blir det mer. vi ser inte så mycket av solen här nere i skåne på vintern... :(

har inte upplevt att hundarna lider av kylan.
 
tar hand om mina föräldrars cairn terriers, gammel gubben(12) han blir som valp på nytt på vintern så han motioneras mer än vanligt medans lill tjejen tar det lite lugnare, hon får ganska lätt sprickor i tassarna.
 
mindre!
korta kisspromenader...
aktivering sker innomhus!
men den lille rackarn skulle säkert gå ut max 3 gånger om dan nu när det är så kallt om han fick välja... en envis grabb :D
 
Mer än på sommaren, då min hund ÄLSKAR vintern!!!

När det finns minsta lilla fläck med snö ska hon rulla, gnida och gnugga sig mot den. Är man inte tillräckligt snabb lägger hon sig i snön när man närmar sig hemporten och så vägrar hon resa sig på ett par minuter...om man har tur... :D
Snö ska man oxå äta, skrapa, gräva upp och slicka! Det ska letas efter gräset under, det ska jagas smådjur (precis som rävar o katter gör) och det ska allmänt busas och hoppas och skuttas! :love:
Hon är helt underbar, man blir på toppenhumör varje gång man går ut med henne! Och det bästa är att hon verkligen lyckas få mig ut på de där längre promenaderna och tvingar mig att pusta o stånka i den djupa o hala snön!!! :bow: :banana:
 
Som vanligt fram till -25, kallare än så ligger vi i tv-soffan istället :D. Har faktiskt aldrig märkt av att dom fryser. Dom härjar runt på stallbacken som vanligt vid -25. Det är ju en väldigt robust ras med tät underull och stora tassar (Welsh Corgi Cardigan).
 
Unghunden får ungefär lika mycket fast vi tar det lugnare i kylan. Hon har haft problem med köldkramp, men det har blivit bättre i takt med att pälsen mellan trampdynorna har växt. Den äldre hunden får kortare promenader då han inte gillar kylan.
 
som vanligt.. har pudlar så de har mycket päls och behöver inet täcke.. de tycker det e kul att vara ute och gå när det e kallt..
 
Som vanligt fram till ca -15, då gillar hundarna snön kanon, det e så kul att busa i!
Därefter så tycker inte taxan alls om att gå några längre promenader, får köldkramp fram ofta och fryser, men kan ju bero på att hon är liten och skall ut i ljupsnön hela tiden! Men det blir flera korta istället!
Bichonen därimot berörs mycket mindre av kylan.
 
Hon får sina 5 h motion som vanligt! Hon älskar vintern och att pulsa i djupsnö är jättebra motion för oss båda. :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
239
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 222
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 282
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 528
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp