Kyldamasker

the_connemara

Trådstartare
Hade velat kyla hästens ben någon gång/vecka sommartid och är redan, efter inte ens en halv liten hink, trött på kyllera. Det är främst hemma efter arbete (och han släpps ut i hagen) men även efter bortaträning som hade varit aktuellt.

Finns det kyldamasker som sitter såpass bra att de sitter kvar i transporten/en halvtimme-timme i hagen?

Vilka är att föredra, de som ligger i frysen (har hästen hemma o på tärning kan man ju ha med kylväska så just det ser jag inte som ett problem) eller de som ligger i vatten?

Vad har ni för några? Fördelar/nackdelar?

Vilka skulle ni köpa om priset inte spelade någon roll?

En i stallet har dom nedersta damaskerna. Vad jag vet så är dom nöjda med dom. Förvaras i frys. Gjorda i neoprem med nån typ av gel i mitten. Användes kort tid på hästen.

Vi har dom från bequine i stallet, dom är superbra. Bra passform och kyler bra, ska användas max 15 minuter. Dom är som seg gele när man tar ut dom ur frysen.

Hade velat kyla hästens ben någon gång/vecka sommartid och är redan, efter inte ens en halv liten hink, trött på kyllera. Det är främst hemma efter arbete (och han släpps ut i hagen) men även efter bortaträning som hade varit aktuellt.

Finns det kyldamasker som sitter såpass bra att de sitter kvar i transporten/en halvtimme-timme i hagen?

Vilka är att föredra, de som ligger i frysen (har hästen hemma o på tärning kan man ju ha med kylväska så just det ser jag inte som ett problem) eller de som ligger i vatten?

Vad har ni för några? Fördelar/nackdelar?

Vilka skulle ni köpa om priset inte spelade någon roll?

Jag har superbra som man lägger i vatten.

Jag kör med kyllera efter träning och hårdare ridning. Brukar lägga på det direkt efter träningen och sedan sitta tills nästa dag.

Nu till hösten (vila och sommarbeta just nu) så kommer jag börja att linda över kylleran för att få en mer långvarigeffekt.

Vad är det du inte gillar med kyllera? :)

Kladdigt, gillar inte grejer som tar slut och framförallt undrar jag hur mycketonytta det gör? Leran spricker över gallorna på typ 10 min/när pålle rör sig.

Tittade på bequine idag men alltså 4750 kr mässpris... Hmm. Inget köp nu iaf, lutar åt varianten på Hööks :-)

Ice vibe skydden är väldigt bra ! Sitter bra på och med automatisk timer på 20min ! Dem kostar ju en del men tid är också pengar !! Bra och ha innan träningen också :)

Väcker liv i tråden.

Jag funderar på att införskaffa kyldamasker till vår häst, har framför allt tittat på Bequine och Ice Wibe men kan inte riktigt bestämma mig för vilka jag tycker verkar bäst. Finns det någon fler som har erfarenhet av dessa kyldamasker?

Jag har förstått det som att båda sorterna ska kylas ner i frysen innan användning, hur länge håller de kylan? Det kan ju ta ett par timmar från att man plockat ur de ut frysen tills att de ska användas, speciellt om man åkt iväg på tävling. Ni som har köpt någon av sorterna, har ni även köpt tillhörande kylväska eller fungerar det lika bra med en vanlig kylväska med frysklampar?

Någon som har några åsikter? :)

Har rekat lite mer och vill helt klart ha bequine. Sambon blev dock galen av priset och håller på att mixtra med lite grejer att tillverka egna. För 5000 så låter jag honom hållas denna gången ;-)

Jag köpte Finn-Tacks för några veckor sedan till travaren som har senskador bak. Och jäklar vad nöjd jag är med dem!! Lägges i frysen, kostar 560kr för ett par. La dem i kylbag tillsammans med 4 kylklampar och lät de ligga där i 6h och använde dem sedan 25 min på hästen. De var fortfarande iskalla när jag tog av dem från hästen och hästens ben var kalla och helt rena från gallor. Jag är väldigt impad av dem! Lätta att använda och sitter bra med 4 elastiska kardborrband som gör dem otroligt ställbara. Det är flera fack med gel i som fryser och blir som ''isbitar'' så det blir som isomslag. De är väldigt bra tilltagna i storleken så de täcker gott och väl bakbenen från kotbenet upp till strax under hasen.

18540_bl_l.jpg

Har oxå ett par från Finn-Tack jag är supernöjd med !
Sedan tidigare har jag även ett par andra som ska läggas i kallt vatten 40 minuter innan användning och dom är inte alls lika smidiga, effektiva eller enkla som Finn-Tacks, så det ska investeras i ett par sådana till =)

Priset på Finn-Tackdamaskerna känns ju tilltalande. Jag tror att jag ska svänga förbi travshopen senare idag och se om dom har några där som man kan klämma på :up:

Återupplivar denna tråd lite!
Har någon provat Hööks damasker som kyls i vatten? Är de bra?
Andra varianter som inte behöver ligga i frysen, men är smidigt att ha på direkt efter träning/tävling (dvs går att sätta på skapligt enkelt, eventuellt även sitta på i transporten hem om det inte är frysta skydd).

Köpte hööks men njä, jag har helt fastnat för bequine. Tror helt enkelt det ska.mycket kyla till för att ge någon effekt. Har bara inte kommit på hur jag ska motivera ett så dyrt inköp än :p

Tiden är inga direkta bekymmer för mig, har hästen gått så hårt kommer han ändå behöva tvättas o vips har det gått 15. Samma på träning plus att man då kan ta på dem redan vid avskrittning.

Har inte provat själv, men läste om någon som köpte vanliga istärningspåsar som de frös och använde, kan ju vara ett bra budgetalternativ om det fungerar.
Ang finntack, som verkar väldigt intressanta, någon som vet ifall de finns i ponnystrl?

Bortsett från att det blir lite kladdigt så tycker jag isbalsam är kanon. Har även använt det på min egna fot när den var rejält stukad, kylde länge :)

Jag tycker kyldamasker är rätt värdelösa. Har provat flera olika. Kyler alltför dåligt. Lera är ingen höjdare heller. Vatten är väldigt bra men vem har tid att stå i 20 minuter per ben?? Brunnen blir ju tom också, vilket lär vara ett problem för många gårdar.

Jag använder vid misstänkt skada AMC Isbalsam, den är suverän! Har också extra stora ice packs med gel inuti som jag förvarar i frysen. De är väldigt bra. Efter träning använder jag Apotekets kylgele, en svart tub. Den är perfekt för man kan linda över den utan att den blistrar. :)

Jag har använt våra bequine nästan dagligen efter rörelse på min nu när hon har haft en gaffelbandsskada. Och dom är verkligen suveräna!!
Märker stor skillnad på innan och efter kylning med dom, dom har även väldigt bra passform. Rekommenderas varmt!

Vill också ha kylskydd, och de som ska ligga i frysen fungerar ju utmärkt om vi ska iväg på terrängträning att de fortfarande är lagom kalla efter ett par timmar i kylväska.
Men tävling då? Åker hemifrån en förmiddag, och vill ha kylskydd eftermiddagen dagen efter. Vilken modell passar då?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 821
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 851
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag och min syster är så kluvna över hur vi ska göra med stallplats. Skulle inte haft någon tanke på att flytta, om det inte vore så att...
Svar
18
· Visningar
2 640
Senast: Linnea_
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 620
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka