Kylinge hästtransport? bra ?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jennifer80
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 4 903
J

Jennifer80

Hej, allihopa behöver lite råd, det är nämligen så att jag är ute efter en hästtransport, boggi måste.

Nu såg jag en kylinge ifrån 87 med frontutlastning såg fräsch ut på bilderna, golvet ska vara nytt och har gått nyligen genom besiktningen. Kan det vara ngt att titta på? Jag kommer nu inte åka så jätte ofta med hästen, kanske max 10 gånger per år. Vad tror ni? eller är det bättre att titta på ngt nyare?

tack på förhand

Sv: Kylinge hästtransport? bra ?

jag har en fast en 91:a, en stor nackdel är att det inte finns säkerhetsbommar. den är lite tungdragen men ligger bra efter bilen och känns stabil.
jag tycker att det är en helt okej transport för en bra peng. lite bättre ventilation hade varit önskvärt, men jag ska ev sätta in öppningsbara fönster och ett par rosettventiler nästa år. jag har en stor d-ponny och han har gott om plats.

Man måste se till hur mycket kommer jag att använda transporten och hur långt kommer jag att åka.
Får min bil dra den mm.

Men rent spontant så låter det som en helt ok transport om priset är det rätta vill säga, kolla den så att golv och övrigt är friskt på den bara.

Det viktigaste att kolla upp på ett gammalt släp är axeln.
Går den sönder så kvittar det om resten är i bra skick.

Om du bara kör 10 gånger per år är det nästan bättre att hyra släp de gånger du ska köra.

Min erfarenhet av Kylinge är att insteget är ganska högt samt att den ligger ostabilt på vägen, den studsar en hel del

Min erfarenhet av Kylinge är att insteget är ganska högt samt att den ligger ostabilt på vägen, den studsar en hel del

Jag har hört att Kylinge boggi ligger bra på vägen, det kan inte varit ett enkelaxlat släp du körde?

Hade en 88a. Stabilt och bra, nya axlar, nytt golv osv.

Men ska du bara köra en gång i månaden så är det nog bättre att hyra, släpen behöver rulla för att må bra. Och så kostar det mer än vad det smakar att ha eget om man åker lite :)

Jag har hört att Kylinge boggi ligger bra på vägen, det kan inte varit ett enkelaxlat släp du körde?

Det var ett enaxlat men det var inte jag som körde :D
Om man ska ha enaxlat ska man enligt min åsikt inte köpa en Kylinge
Jag gillar Boj iom det låga insteget och stabiliteten fast det är enaxlat

De enkelaxlade släpen oavsett märke har en tendens att vara studsiga, sen skiljer det inte så mycket på olika tillverkare då alla har samma princip av fjädring i axlarna. Allt beror på i vilket skick fjädringen är i.

Jag håller inte alls med dig. Jag har ett enaxlat Kylingesläp årsmodell -86. Det är otroligt stabilt och ligger mycket bra på vägen.

De enkelaxlade släpen oavsett märke har en tendens att vara studsiga, sen skiljer det inte så mycket på olika tillverkare då alla har samma princip av fjädring i axlarna. Allt beror på i vilket skick fjädringen är i.
Detta är faktiskt lite lustigt, jag brukar hyra ett trane-boggie, och blev riktigt besviken över att det studsar så hemskt. Sen tog jag mitt enaxlade gamla släp och körde exakt samma väg, och märkte typ inte ens att jag hade det bakom!
Jag som alltid trott att boggie ska ligga bättre efter bilen, men inte den här boggien iaf. Lånade en kompis boj boggie också och den studsade också mkt mer än mitt släp!
Så mitt uråldriga enaxlade släp ligger helt klart bäst bakom min bil av dessa 3!

Det kan vara så att ditt släp är mjukare i fjädringen än de andra.

Detta är faktiskt lite lustigt, jag brukar hyra ett trane-boggie, och blev riktigt besviken över att det studsar så hemskt. Sen tog jag mitt enaxlade gamla släp och körde exakt samma väg, och märkte typ inte ens att jag hade det bakom!
Jag som alltid trott att boggie ska ligga bättre efter bilen, men inte den här boggien iaf. Lånade en kompis boj boggie också och den studsade också mkt mer än mitt släp!
Så mitt uråldriga enaxlade släp ligger helt klart bäst bakom min bil av dessa 3!

Jättekul att läsa att fler tycker att deras gamla enkelaxlade ligger bättre på vägen än nya boggies!!
Jag har en gammal 87:a Kulinge som är enkelaxlad. Den ligger perfekt på vägen med häst i (studsar i tomme) och är SÅ stadig. Vet när vi skulle köpa provkörde vi flera andra märken men detta var överlägset bäst!
Jag tycker absolut du ska köpa!! Dessa släpar går i alla år med mkt lite underhåll om allt är så nytt som de sagt kommer du att kunna ha det i massa år till!!
Nackdel är att det är lite mörkare inuti än dagens nya släpar och att luckan är jättetung, men min kuse åker som en prins!

Jag har en kylinge från 1988 och den är också med fronturlastning.
Min bil drar knappt något extra alls när jag drar släpet så den ligger ruskigt bra bakom bilen.
Jag bara älskar mitt släp verkar vara bra kvalité för min är ju från 88 men ser förvånadssvärt fräsch ut!

Liknande trådar

Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 466
Senast: lillkillen
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång... 2
Svar
26
· Visningar
6 410
Senast: jerseyko
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
12 080
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka