Bukefalos 28 år!

Kyllera och liniment

stjarnfrugt

Trådstartare
Hur och när använder ni kyllera resp liniment?

Om hästen gått ett hårt pass borde väl kyllera användas om man vill kyla, och inte sätta liniment som värmer? Eller tänker jag helt fel? Är flera år sedan jag använt nåt av det och är ringrostig i huvet...

Jag upplever att pålle blir mindre snubblig då jag lindar vid ridning (fleece + padd) och jag tolkar det som att värmen hjälper mot hennes stela leder. Men om man då efter passet kladdar in kyllera, är det dåligt för lederna då? Ska man bara sätta leran på senor och skenben?
Har även sett att vissa sätter kyllera + lindor i syfte att kyla, men blir det inte lite motsatt effekt då?

Ni som är vana vid sånt här, var snälla och hjälp mig att tänka och minnas hur man gjorde och tänkte förr om åren då man pysslade med sådant för jämnan :angel::idea:
 
Sv: Kyllera och liniment

Jag brukar använda kyllera eller Blue lotion.
Antingen har jag bara på kyllera och låter det vara så, eller så tar jag på tidningspapper och lindar över. Om man lindar blir det kylande och värmande effekt. Jag har lera från under kotleden och upp över knä och hasled.
Ibland har jag blue lotion på direkt efter träning, ett liniment som har kylande och värmande effekt. även där varierar det ifall jag lindar eller inte. Men jag föredrar att linda för att få mer verkan av linimentet.
 
Sv: Kyllera och liniment

Blue Lotion är väl ganska starkt med risk för blisterskador om man lindar? Är det inte lindrigare medel tex Arnica som man kan linda över?

Om man sätter lera + papper + linda så blir det väl kylande först och sedan varmt? Varför gör man det och när?

Igår då jag kom in från en ridtur (skritt och endast lite trav) så tyckte jag att pålle var lite varmare i det ena benet än det andra. Då hade jag velat sätta kyllera men ingen fanns att tillgå. Tänkte jag rätt då eller skulle jag ha satt liniment istället och isåfall varför?

Jag tycker såna här saker är det man tappat mest av då man varit borta ett antal år. Ridbiten sitter kvar rätt så bra, men just när det gäller detta med behandling, sår och andra skador så känner jag mig lika duktig som då jag var en ridskoleunge...:(
 
Sv: Kyllera och liniment

jag använder kyllera efter hårda träningspass och tidningspapper över + lindor. leran ger då först en kylande effekt som minskar små skador som uppkommer under hård träning (som att kyla en stukning, skadan mildras) och lindorna ger sedan en värmande effekt som ökar blodcirkulationen och transporterar bort skadliga ämnen och man undviker stelhet. det är så jag uppfattat det iaf och det har fungerat bra för mig o pålle.
 
Sv: Kyllera och liniment

Blue lotion är ett ganska milt liniment som man med fördel kan linda över. Det står ofta på flaksorna också. Arnika (åtminstone gel-varianten) tycker jag är helt värdelös i värmande syfte, använder det när jag masserar ryggen bara för att få lite bättre "glid".
För vörigt så lindar jag över de flesta liniment tex radital, greenes solution, speedway osv. Det är ju upp till hur känslig hästen är, men jag har väldigt sällan stött på hästar som inte tål det. Men det får man ju se till varje häst. Men Blue lotion räknas i alla fall inte som starkt i det avseendet.
och ja, kyllera med bandage över kyler först och värmer sen. Har torra tidningspapper.
 
Sv: Kyllera och liniment

Håller inte på så mkt med liniment och sånt själv (tkr inte det hjälper på muskler iaf) men efter ridning ska man kyla för att minska ev. små inflammationer och sen ska man värma för att läka de ev. små inflammationerna.
För föst när du kyler så avstannar inflammationen (den blir inte större) sen behövs det värme så att blodcirkulationen ökas och det kan bildas nya celler för att inflammationerna ska läckas. (är iaf så jag lärt mej, men kanske har förklarat lite dåligt)
Så det mest optimala är väl kanske ett som först kyler och sedan värmer? Fast vet inte riktigt hur de funkar...
 
Sv: Kyllera och liniment

jag använder blue lotion med lindor efter hård pass och ibland kyllera med bandage över Har blöta tidningspapper
 

Liknande trådar

N
Hästvård hej, jag ska nästa säsong tävla fälttävlan. Eftersom et är en ganska stor påfrestning för benen (+ att det ofta blir ganska varmt under...
Svar
5
· Visningar
2 582
Senast: clusia
·
Hästvård ligger tråden fel, så flytta den gärna. Jag undrar helt enkelt om man kan använda elastiska lindor som stallbandage? Det jag...
Svar
13
· Visningar
1 969
Senast: Fiorano
·
W
Hästvård Ursäkta otroligt dumma frågor, det känns pinsamt att jag inte kan detta.. Hoppas jag inte blir halshuggen nu :p 1. Kyllera vs...
Svar
3
· Visningar
880
Senast: wild n crazy
·
L
Hästvård Kylande liniment ska enligt min ganska vaga kunskap inom området hjälpa blodkärlen att dra ihop sig lite snabbare efter motionering, och...
Svar
15
· Visningar
3 108
Senast: lindgreen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp