Labrador retriever

Sasse

Trådstartare
Jag har länge varit på jakt efter min ras och har efter många om och men börjat kika på labrador eftersom den stämmer in på en del jag söker.

Det jag vill ha är från sportiga linjer (ej jakt). Framtidsutsikterna är lydnad, rallylydnad, drag och NW på träningsnivå (möjligen även tävling).

Jag har börjat kika efter uppfödare, läsa på avelsdata osv. Jag vill bl.a. gärna att det finns BPH att läsa, och så är det ett plus om det finns tävlingsresultat. Men efter att ha kikat runt lite och inte har hittat några hundar som har det börjar jag undra om jag har för höga krav.

Det kanske inte är så vanligt att sällskapsraser gör BPH? Det kanske inte är så vanligt att det tävlas?

Finns det andra saker jag bör fokusera på istället?

Hur bör jag gå tillväga för att hitta en lämplig mentalt trygg hund med en del jävlar anamma i sig som passar till ett aktivt liv?

(Jag vet att man inte får tipsa om uppfödare i trådar på buke, men känner någon till uppfödare som avlar DP eller sportiga utställningsdito får ni gärna PMa.)
 
BPH och FB-R görs absolut, fast kanske framförallt det sistnämnda. Det verkar vanligast inom arbetande linjer så spontant tänker jag att det kan vara svårt att hitta något mer åt DP/lättare show-hållet som har genomgått beskrivning. Positivt är att 200-analysen för BPH pekar på att rasen fortfarande i stort är som den ska vara enligt standarden, så jag tror att man har rätt goda chanser att få en stabil och trevlig hund även ur obeskrivna linjer.

Jag har inte så mycket mer att tillägga, men följer tråden med stort intresse eftersom jag också (igen) börjat fundera på om labrador kan passa mig. Det verkar tyvärr vara väldigt uppdelat i extremer där jag befinner mig, så jag har inte grottat ner mig ordentligt.
 
Jag har länge varit på jakt efter min ras och har efter många om och men börjat kika på labrador eftersom den stämmer in på en del jag söker.

Det jag vill ha är från sportiga linjer (ej jakt). Framtidsutsikterna är lydnad, rallylydnad, drag och NW på träningsnivå (möjligen även tävling).

Jag har börjat kika efter uppfödare, läsa på avelsdata osv. Jag vill bl.a. gärna att det finns BPH att läsa, och så är det ett plus om det finns tävlingsresultat. Men efter att ha kikat runt lite och inte har hittat några hundar som har det börjar jag undra om jag har för höga krav.

Det kanske inte är så vanligt att sällskapsraser gör BPH? Det kanske inte är så vanligt att det tävlas?

Finns det andra saker jag bör fokusera på istället?

Hur bör jag gå tillväga för att hitta en lämplig mentalt trygg hund med en del jävlar anamma i sig som passar till ett aktivt liv?

(Jag vet att man inte får tipsa om uppfödare i trådar på buke, men känner någon till uppfödare som avlar DP eller sportiga utställningsdito får ni gärna PMa.)
Vad är det som gör att du tänker att labben är den perfekta hunden för dig? :) Det du nämner att du vill göra är ju inte utpekande för just labrador?
 
Vad är det som gör att du tänker att labben är den perfekta hunden för dig? :) Det du nämner att du vill göra är ju inte utpekande för just labrador?
Den är inte perfekt, men den har vad jag söker i form av t.ex. storlek, päls, att det är en lättsam ras som generellt går bra ihop med andra hundar och djur, följsam, gillar att bära saker, osv. En del ”smådetaljer” som jag föredrar att hunden har.

Jag tittar även på en annan ras som jag tycker passar mig bättre, men där finns det stora mentala brister i rasen, och det föds inte många bra hundar. Jag vill ha en plan B och har då börjat titta på labrador som ett alternativ.
 
Ah, ja de är underbara hundar, däremot vet jag inte om jag skulle skaffa just labrador om jag inte ville hålla på med apportering?
 
Ah! Den tror jag faktiskt skulle passa bättre, dock håller jag med dig om aveln där tyvärr.
Jag tror också det och hoppas hitta en bra kombination, men vill ändå ha en plan B ;)
Har du kollat Early mornings kennel ? En av mina fd träningskamrater som har den,vet inte om hon ff föder upp korthår, hon är själv bruksdomare,mh utbildad mm mm
Det är ingen kennel jag hört talas om, men ska se om jag hittar den, tack.
 
Jag tror också det och hoppas hitta en bra kombination, men vill ändå ha en plan B ;)

Det är ingen kennel jag hört talas om, men ska se om jag hittar den, tack.
Tar tillbaka det, hon hade tydligen sin sista reggade kull 2015, men kolla o se om någon av hennes hundar har avkommor
 
Visst gör en del labradorägare BPH, men det finns en bättre beskrivning framtagen specifikt för retrieverraserna, där man testar de rastypiska egenskaperna. Det är Funktionsbeskrivning Retriever, även kallat FB-R. Många tävlar aktivt med sina labbar. Jag började själv i lydnadsringen med min mammas första labrador som var lydnadschampion och vi tävlade i U-SM ett år.
Har du kikat på Rasdata för labrador? Där ser du enkelt en massa statistik för olika uppfödare.
 
Visst gör en del labradorägare BPH, men det finns en bättre beskrivning framtagen specifikt för retrieverraserna, där man testar de rastypiska egenskaperna. Det är Funktionsbeskrivning Retriever, även kallat FB-R. Många tävlar aktivt med sina labbar. Jag började själv i lydnadsringen med min mammas första labrador som var lydnadschampion och vi tävlade i U-SM ett år.
Har du kikat på Rasdata för labrador? Där ser du enkelt en massa statistik för olika uppfödare.
Nej, får göra det när jag har tillgång till en dator. Tack :)
Det planeras en spännande kull på Active Star's kennel nu i vår, men jag gissar att de har lång intresselista... men det kan alltid vara värt att höra av sig till uppfödare som väntar spännande kombinationer, om inte annat för att skapa en kontakt inför kommande kullar. :)
Jag skrev dit för ett tag sedan utan svar, gissar att de kanske har fullt med intressenter som du säger. Tack för tips oavsett :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 077
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 171
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
4 923
Senast: YorkWann
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 124
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp