Läder i utrustning?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Minime
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 644
M

Minime

Vet inte riktigt om det här är rätt plats..kanske skulle legat under Äldre ungd. eller Gnägg ist!?

Har tittat på lite filmer på Petatv.com nu... bla grinat ögonen ur mej till alla filmer om pälsindustrin i bla Asien, men även att det fanns en film om läderindustri, med Pamela Anderson som bad alla som tittade att tänka efter innan de köpte läderbälten, skor osv... Bra tyckte jag, som varken har päls eller läder nånstans i garderoben. MEN så slår det mej!! All utrustning i läder till hästarna då!? :eek: Vars kommer allt det ifrån? Sadlar, selar, träns, skydd...
Tycker man borde kunna vara ganska säker på att det är "bra" läder i märkesgrejjor, men de billiga märkeslösa sakerna då? O helt säker kan man nog tyvärr inte vara... eller?

Sv: Läder i utrustning?

Varför skulle märkesgrejerna ha "bra" läder (antar att du menar att djuren har haft ett "bra liv")?
Om du kollar våra märkeskläder bl.a. Canada goose, vad har de på luvan om inte massa päls? Kan sätta mitt huvud på att det inte är bra behandlade djur som har fått sätta sitt liv till att vi ska ha snygga pälser på jackorna.
Man kan ju alltid köpa syntetsadlar, benskydd av plast, till tränsen vet jag inte vad man kan ha.
Jag själv har dock allt i läder till min foderhäst då jag tyvärr inte har ork eller pengar till att köpa nya grejer när hon redan har utrustning som passar, men man kan ju alltid tänka efter en gång extra när man köper läderträns nr. 2 när man redan har ett som passar?

Amandla skrev:
Varför skulle märkesgrejerna ha "bra" läder (antar att du menar att djuren har haft ett "bra liv")?
Om du kollar våra märkeskläder bl.a. Canada goose, vad har de på luvan om inte massa päls? Kan sätta mitt huvud på att det inte är bra behandlade djur som har fått sätta sitt liv till att vi ska ha snygga pälser på jackorna.
Man kan ju alltid köpa syntetsadlar, benskydd av plast, till tränsen vet jag inte vad man kan ha.
Jag själv har dock allt i läder till min foderhäst då jag tyvärr inte har ork eller pengar till att köpa nya grejer när hon redan har utrustning som passar, men man kan ju alltid tänka efter en gång extra när man köper läderträns nr. 2 när man redan har ett som passar?

Jo de var så jag menade, antog att större märken borde ha lite mer "koll" på vad grejjerna kom ifrån...men som jag skrev, man kan nog aldrig veta.
Jovisst kan man de.. men jag har iaf ALDRIG tänk tanken att det är i praktiken lika hemkst att köpa en lädersadel eller ett läderträns som att köpa en päls eller ett läderbälte...förrens nu!
Sen hjälper det ju föga att byta ut grejjorna... skadan är ju redan skedd. Däremot tror jag att det blir som du skriver, att amn tänker efter en gång extra!

Jag har också tänkt lite på det här och kommit fram till att eftersom läder är den bästa utrustningsmaterialet till häst (följsamt och slitstarkt) så kan man inte utesluta användning av det helt, men man kan ju tänka sig för innan man köper.
Är det verkligen nödvändigt med 3 sadlar och 4 träns?

Sedan är det ju skillnad på päls- och läderindustrin, då lädret ofta tas från kor på slakterier efter slakt och då även köttat tas tillvara. Dom har även (i dom flesta fall) levt "värdigt" hittils och få vara ute på somrarna m.m.
I pälsindustrin används djuret för pälsens skull och djuren lever och dödas under (ofta) mycket vidriga förhållanden.

Vet någon vad det finns för djurvänliga alternativ inom hästvärlden?

pannkakssmet skrev:
Vet någon vad det finns för djurvänliga alternativ inom hästvärlden?

Dels syntetsadlar som tidigare nämnts (även tillbehör till dessa), benskydd finns ju i syntetmaterial, träns GÅR faktiskt att få tag på i syntet. Har för mig att både Wintec och Throwgood har, distanssidan har även mycket träns i syntet, borde finnas där.
Tömkörningsgjord har Hööks exempelvis, och tömmar i syntet finns ju överallt.

Det enda jag ser problem med är - stövlar. Alla som ridit i ett par riktigt bra läderstövlar vet vad jag pratar om. Betvivlar starkt att det finns - eller kommer att finnas - ett fullgott alternativ i syntet, tyvärr.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka