läder vs syntet

Sv: läder vs syntet

Syntet på barnridstövlar = enkelt, bara att klafsa ut i leran utan att behöva bry sig om att byta till gummistövlar och enkla att göra rent med vattenslangen, behöver inte krångla med sadeltvål och läderfett samt att det är billigt när barnen ändå växer ur dom på en kvart eller två.

Mina ridstövlar/skor är i läder men jag orkar/kan ta hand om dom.
Jag har råd att lägga pengar på det eftersom jag inte kommer att växa ur dom + att man kan rida som folk i läderstövlar för det går inte i "gummistövlar".

Sadel är hugget som stucket om det är syntet eller läder sålänge den är bekväm att rida i och passar hästen.
Dock vill jag inte ha sånt där "mocka-tyg" utan jag vill ha "plastläder" som i Wintec sadlarna..
Skönt med syntet är att det är enkelt att hålla rent :)

När det gäller träns vill jag ha helt i läder, framförallt tyglarna jag är nog allergisk mot syntettyglar ;)
Å plastträns, näe det faller mig helt enkelt inte i smaken.

Benskydd har jag både i läder och i syntet och ja jag gillar båda, de i sytet är ju dock lite enklare att göra rent = kasta in i tvättmaskinen :p

syntet! mkt smidigare, och lätt att håla rent. tycker att syntetprodukter idag har en mycket bra hållbarhet. jag äger endast en sak som är i läder; ett träns som jag ärvt av min mamma. annars är allt, ridskor, chaps, sadel, övriga träns, benskydd m.m... i syntet.
sedan går det lite emot att köpa nya läderprodukter. helst undviker jag det helt, men "måste jag" så köper jag läderprodukter begangnat.

För mig spelar det faktiskt ingen roll. Alla träns är i läder av den enkla anledningen att det bara blivit så :p Sadeln är i fuskläder, känns som läder men är det inte. Benskydd vill jag ha i syntet, bara å slänga in i tvättmaskinen. Grimmor är oftast i syntet. Har två lädergrimmor men de används inte så jätteofta.

Läder vs syntet är mao inget jag reflekterar så jättemycket över.

fuskläder på sadlar, sadelgjordar ridstövlar spelar det ingen större roll för mig, jag föredrar läder då jag tycker man får bättre grepp av det och det håller länge om man sköter det rätt.
har dock en syntetsadel hemma som ger mig super sits och är den bästa sadeln jag någonsin suttit i :love: lätt att hålla ren men var hal i sitsen (bra träning för en stabil skänkel dock).
träns ska dock alltid vara i läder, lika så transport grimman. dressyr gjord= syntet, hopp gjord = läder.

slit och släng produkter är plast och nylon. dvs grimmor, boots, benskydd osv.

jag håller på läder på sadel, träns.. grimma o framför allt benskydd får vara syntet :)

Läder, helt klart (förutom till grimmor, där nylon går bra). Lädret andas och formar sig efter användaren = komfort.

Jag väljer först och främst läder. Men till saker som har större åtgång, till exempel grimmor, benskydd, vissa stallskor så finns det dubbla uppsättningar. Syntet till vardags och läder till fint.

vad väljer ni? och varför..

Träns och sadlar föredrar jag läder, även om jag funderat på att köpa syntetsadel. Benskydd och vanliga grimmor är att föredra i syntet. Just nu rider jag mest med stövlar i läder, men har använt konstläderstövlar mycket och tycker att de har varit rätt ok bara man köper rätt märke. De är ju väldigt enkla att sköta, men är lite för tunna i sulan tycker jag numera. Använder dem dock när det är blött och regnigt. Nu när vintern närmar sig med väta, lera och eventuellt salt så är syntet helt klart att föredra när det gäller skor och stövlar.

Jag tycker bättre om läder till sadlar, selar och träns. Det åldras trevligare. Grimmor och benskydd får gärna vara i syntet.

Liknande trådar

Utrustning Tyvärr har min 13-åriga dotter ärvt sin mammas kroppsform, vilket innebär att vi har små fötter (36-37) korta ben men breda vader...
Svar
6
· Visningar
651
Senast: Zpunk
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 881
Senast: Görel
·
Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
139
Senast: Islaend
·
Utrustning Köpte ett begagnat träns, och hela tränset hade fått sig ett oljebad! 🫣 Där det bara är läder har jag lyckats få det ok genom att...
Svar
5
· Visningar
883
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Hårtråd
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur