Läderbalsam??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cryptorchid
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 799
C

Cryptorchid

Har en liten dum fråga som jag alltid funderat på...
Varför använder man läderBALSAM?

Jag använder sadeltvål och läderolja till mina lädergrejer men har alltid undrat vad man har balsamen till? Istället för läderolja? Efter läderolja?:confused:

Tacksam för svar:)

Sv: Läderbalsam??

Istället för olja oftast. Oljan är lättflytande och svårare att dosera, kan lätt bli för mycket. Olja använder jag om lädret av någon anledning blivit så att det känns torrt, alltså när jag vill att lädret ska suga i sig ganska mycket. Läderbalsam eller läderfett (ungefär samma sak) är det jag oftast använder efter att jag gjort rent med lädertvål.

tvålen brukar jag ha för den dagliga rengöringen
balsam har man för att mjuka upp lädret
olja har man på 1-2 ggr per år för att fukta och mjukgöra lädret.

kolla i den nålade tråden om lädervärd, där står det mkt matnyttig fakta

Är det inte så att balsamet brukar innehålla lite vax, och på så sätt bli lite impregnerande?!

Läs lite mer på den nålade tråden om lädervård.

Jag använder balsam istället för olja, tycker bara att oljan sätter sig i sömmar och blir glidigt och jobbigt. Balsamet jag har funkar iaf som impregnering och ger en snygg finish på lädret utan att kladda/glida.

Liknande trådar

Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
688
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
933
Senast: Bison
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 510

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka