Lädersmörja som inte mattar lädret?

pinky

Trådstartare
Jag har hittills använt Effax läderbalsam som smörja till allt läder, men jag tycker att lädret blir så matt av det. :( Det är jättebra i övrigt, men jag vill ha lite mera glans...
Vad finns det för andra produkter med liknande effekt, men som ger en blankare yta på lädret?

Jag använder Carr, Day & Martins spraytvål till sadeln, Stübbens flytande tvål och Ekols glycerintvål till övrigt läder för vardaglig rengöring.

Vad finns det för andra bra spraytvålar att använda? Är ekols spraytvål bra, eller är den lika kass som oljan?

(Jag har läst lädervårdstråden ovan, men där hittar jag inget om blank/matt yta... :smirk: )

Sv: Lädersmörja som inte mattar lädret?

vet att det finns nån som smörja som ska göra lädret blankt...kommer inte ihåg vad den heter bara

Elbow grease heter det, det bör användas i stora mängder för att få lädret blankt. Övrigt läderfett ska man däremot vara mycket sparsamt med, för att ytan ska gå att blanka. Lite och sällan!

Du menar alltså att det kan vara överkonsumtion som gör att mina träns blir så matta? :o

Har aldrig hört talas om Elbow Grease, är det dyrt? Finns det att köpa i vanliga butiker? Är det "lädervänligt" i övrigt eller innehåller det mineraloljor och annat skumt?

Elbow grease är gratis och ätt att få tag på :D

Det är nämligen ett engelskt uttryck för att gno på ordentligt med att t ex putsa.

Alltså - ha på ett mycket tunt lager vanligt fett, jag brukar använda något av de här som är gula och halvfasta och innehåller bivax och lanolin. Och sen putsar du upp glansen med trasa!

:rofl: :o :rofl: :o :rofl: :cool:

:rofl:

Så det är inte nödvändigtvis balsamet i sig som gör att blir matt?
Vad heter det du använder?

När det blir för mycket fett på lädret så blir det för kladdigt. Jag har oftast bara fett på grejerna ett par gånger om året, och då ett tunt lager om inte lädret är uppenbart torrt.

Jag använder nog mest B&E (blå liten hink) eller Effax (brun burk).

Jag uppfattar det inte som att effax gör lädret matt, däremot tycker jag att det blir som ett skyddande lager utanpå. När jag inte använt fett utan bara putsat av med tvål är sadeln blank(are).

Varför vill man att det ska vara glansigt? Glansigt låter halt tycker jag...

malu

Kieffers läderfett funkar också, vi använde det på Hovstallet när jag jobbade där för att få blanka seldon sen använde vi lite andra medel också för att få det spegelblankt.

En snabb fråga; är ditt Effax kladdigt? De burkarna som jag har använt är mycket kladdiga och det är jättesvårt att få på lite på lädret. :( Har en förmåga att bli alldeles för mycket. :cry:

//Alice

p.s....bra att du tar väl hand om sadeln! ;) :D

Jag köpte sist svart läder olja från börjes.
Jag smörjade träns o benskydd. De blev mjuka och fina.
Skadar inte med lite rejäl olja i bland på lädret. Håller det mjukt nu när det regnat så.
Någon gång i bland, funkar detta perfekt. Finns ofärjad också.

Då använder du samma som jag, så jag få väl helt enkelt byta teknik när jag smörjer... :)

Och försöka att inte smörja för ofta, förstås! Men jag tycker inte att jag gör det, en gång varannan månad ungefär. :angel: De saker jag har haft länge betydligt mer sällan.

Jag vill inte ha det så hysteriskt blankt, det ska bara inte bli helt matt, som jag upplever att det blir nu...

Halt vill jag absolut inte ha det! :crazy: :D

Kanske ska prova det när jag köper nytt? Är det lätt att få tag på i vilken butik som helst, även om de inte säljer Kieffersadlar annars? (Tror inte att vi har några såna butiker häromkring...)

Jo, det blir kladdigt på vintern när sadelkammaren är uppvärmd.

Svampen blir väldigt kladdig efter ett tag också, man kan liksom krama ur vätska, typ olja. :eek:
Men man kan ju föröka se till att byta svamp ibland iofs... :p

Jo, jag spraytvålar sadeln efter kanske var 3:e ridtur ungefär. Har inte smort den än, eftersom du var så snäll och gjorde det åt mig. :D

Har även vänt stiglädrena uppochner, eftersom änden inte når bak till hällan. Änden åkte fram under låret och gjorde skavmärken på vulstret...:crazy: Får inte hända! :cool:

Hittade en superbra lädersåpa nyligen, TIB-horse lädersåpa heter den, kan användas med eller utan vatten. Lädret blir rent, mjukt och blankt, och så luktar det gott. En stoooor burk som räcker i evigheter kostar ca 100 kr, klart prisvärt! Jag är puts-freak, och detta är min nya favorit ! Hehe nu gör jag reklam :angel:

Det finns en liten vit burk med svart lock som gör lädret mkt blankt och fint. Det är inte direkt ett balsam utan snarare åt gelé hållet. Kan bara inte komma på vad det heter!

Annars har jag diverse specialknep när jag visar min häst. I den diciplin vi tävlar är det supernoga med alla detaljer och ett blankt träns är ett måste.
Jag använder hårgele och putsar med alldeles innan jag ska in på banan. Superblankt blir det men det är nog inget för vardagen... ;)

Kanske ngn kan komma på vad för slags vita burk jag menar?

Murphys Olisoap gör lädret blankare än andra produkter jag testat.

Skinnfix?
Fast det locket är nog brunt, när jag tänker efter...

Liknande trådar

Utrustning Hur gör ni rent ex träns o sadelgjord på vardaglig basis? Av någon anledning (tror jag tyckte lädret blev lite kladdigt) slutade jag...
Svar
18
· Visningar
2 045
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må... 37 38 39
Svar
773
· Visningar
219 035
Senast: tinaiva
·
  • Låst
Utrustning Mike har på begäran skrivit en faktatråd om lädervård som jag ankrar och låter ligga överst på sidan. Tack Mike! För att läder skall må... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
22 577
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Tråden för spår