Lädret möglar!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare britis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 593
B

britis

Två huvudlag med tyglar har hängt i logen hela sommaren utan att användas. Nu upptäckte jag att de var totalt övertäckta med mögel. Tror ni att jag kan hänga in dem (efter att de rengjorts) i sadelkammaren tillsammans med sadlar och andra huvudlag mm? Finns det risk för att mögelsporer sprids till den övriga läderutrustningen?
Hur kommer det sig förresten att huvudlagen möglat? Det har ju inte varit speciellt fuktigt i sommar. Ett tredje huvudlag som har hängt på motsatta väggen i logen har inte möglat.
'knapplån' Anki

Sv: Lädret möglar!!

Nej det tror inte jag. Är de ordentligt rengjorda och torra så ska det nog inte vara ngt problem....

Oftast när det blir mögel på läder så är det inte lädret som möglar utan fettet som man smörjer med. Så att ett inte är mögligt kan bero på att det inte var lika ny/välsmort. Det är nog ingen fara att hänga tillbaka dem med annat läder när de är rengjorda.

Jag har aldrig fått vidare problem med mögel efter jag rengjort lädret och sen hängt det bland "friskt" läder.

Om de trots rengörning fortfarande luktar lätt av mögel, hade jag inte hängt in dem i sadelkammaren.
Mögeldoft är otroligt svårt att bli av med och det sprider sig jättelätt. Har ett träns som är av superkvalité och alltid har sköts väl, men pga att någon hade grejor som hade möglat i sadelkammaren, luktar det nuförtiden mögel :mad:

Mögel är ett förbaskat gissel om man får in det i sadelkammaren, doften sätter sig i precis allt. Det är därför sadelkammaren inte ska tjänstgöra som torkrum för diverse ridutrustning.

Apo

jag skulle rengöra tränsen men inte fetta in dem igen (om de inte ska användas alltså) sen borde det inte vara ngn fara att hänga in dem, det är nämligen fettet som möglar - inte lädret

Tack för alla goda råd.
Vad använder ni får tvål till huvudlagen? De bör ju rengöras ofta.
Anki

Mögel på läder är både ett bra och ett dåligt tecken. Bra för att det visar att det är smörjt som det ska vara, ett dåligt tecken på att miljön där du förvarat grejorna är för fuktig. Du kan rengöra med ättiksprit för att få bort möglet, sen skölja i vatten, och slutligen smörja in lädret igen. Inget läder skall förvaras osmort för då kommer det att förstöras !

Liknande trådar

Utrustning hej! Märkte fö ett tag sen att ja fått mögel på nästan alla mina lädergrejer. De enda som inte var smittat var en sadel, en sele 2...
Svar
6
· Visningar
2 074
Senast: Ingridl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈