Läääängtar efter hund

cassiopeja

Trådstartare
Ja jag vill så otroligt gärna ha hund, och hänger på flera hundsidor på nätet, läser hunddiskussioner, lånar hundböcker på bibblan, tittar längtansfullt på alla hundar som promenerar förbi, drömmer, planerar, längtar!...
Har inte råd att ha hund som det är idag, så jag kan drömma och längta bäst jag vill, och hittills har det bara varit en "omöjlig dröm"... :(
MEN - igår så satte jag mig ner och gick igenom min ekonomi grundligt och försökte lägga upp en genomförbar plan för möjligheten att kunna skaffa hund, och kom fram till att om jag sparar si och så mycket per månad så ska jag ha betalt av en del grejer till år 2007, vilket gör att jag har råd att ha hund då! :bump:
Så SNÄLLA, låt det bli 2007 SNAAAART!!!! Har redan bestämt ras, kön, färg, namn, eventuell uppfödare, var hundsängen ska stå, vad den ska ha för halsband, mm, mm, och brukar fantisera att jag har med mig min vovve när jag gör saker, tänka på hur den kanske skulle reagera, drömma om vad kul det skulle vara att göra saker tillsammans, mm... :love: Jag är jätteotålig, men äntligen har den "omöjliga" drömmen börjat kännas möjlig att förverkliga, och jag är såååååå lycklig! :bump:

(jättefjantigt, jag vet, och jag är 32 år gammal - somliga blir bara mer och mer patetiska med åldern tydligen... :p :D )

Tänk att man kan längta så efter en hund!...
 
Äsch vadå, 32 är väl ingen ålder! Jag var 46 när jag skaffade hund (min första), och jag var hur fjollig som helst. Fast otålig som jag är gick det ganska snabbt efter beslutet tills Herr Hund inträdde i våra liv. Efter det är inga golv sig lika längre, det ligger hundleksaker i trädgården, jag har bajspåsar och hundgodis i alla fickor - och livet, ja det har blivit så otroligt mycket roligare!

Och jämfört med vad det kostar att ha häst, så är en hund praktiskt taget gratis! (I alla fall om man har en i behändig storlek, som jag har).

Vad blir det för en ras då, undrar man nyfiket?

P.S. Vi hade också bestämt var hundsängen skulle stå. Fast Herr Hund bestämde en helt annan plats (nej, inte i våra sängar). Det blev som han ville...
 
Du kan få låna min hund en helg om du vill :idea: Ska resa bort sista helgen i Juli och har ingen stans att göra av hunden.:crazy: Du får gärna låna henne om du vill ;)
 
Vad blir det för en ras då, undrar man nyfiket?
Jag vet inte om jag törs svara på den frågan, för mitt ras-val framkallar våldsamma hostattacker och smärre chocker hos nästan alla mina bekanta. :D Först var min tanke att jag ville ha en Briard igen, som jag har haft förut. Men pga flera orsaker, bla storleken (Briarden vi hade vägde trots allt 40 kg och det är ganska mycket hund), svårigheten att hitta en mentalt bra briard, sambons något skeptiska läggning till "stora håriga smutsiga hundar", mm, så började jag titta efter en annan ras. Och fastnade för: tadaaa - MELLANPUDEL! :idea:

Kommentaren jag får är alltid: "Men kan du inte skaffa en RIKTIG hund istället?!"... Dom ska få se! Min pudel kommer bli världens bästa hund! ;) :D Och jag har inga planer på att klippa upp en massa pom-poms på den eller färga den rosa, utan den ska få ha jämnkort päls över hela kroppen. Varför jag fastnade för pudel var för att den verkar ha en mentalitet som tilltalar mig - lättlärd, showig och tokglad, och går både att lydnadsträna och tryna i soffan med, efter behov.

Nåja. Tiden får utvisa hur det går, men jag kan inte låta bli att läääängta! (och har jag riktig tur kanske jag lyckas skrapa ihop mer pengar än beräknat och kan köpa hund tidigare! :) )
 
Nääääää, sista helgen i juli är jag ju bortrest! :cry: :cry:
Annars hade hundstackarn garanterat blivit ihjälpussad! :angel: :D Hade gärna velat!
 
Pudel är trevliga hundar på en alldeles "lagomnivå", de flesta klarar av dem. En annan ras som brukar få många att rynka på näsan är Boxer men de är som ovanstående.

"Briarden vi hade vägde trots allt 40 kg"

Hm, en kompis har en mastiff och vid senaste vägningen slutade nålen på 102kg.
Den är inte fet bara ENORM!
 
Det är väl bra att man planerar ordentligt!!
Själv står jag i kö hos en uppfödare (lagotto romagnolo, brukar få en del reaktioner där med....) fast jag inte ska skaffa hunden på ca 1 år (har inte möjlighet just nu, förhoppningsvis efter jul). Det är bra att vara ute i god tid, som sagt!
 
Får erkänna att f.Hu. (före Hund) så tyckte jag nog också att pudel verkade vara en tramsig hundras - men jag har ändrat uppfattning efter att ha hört många positiva omdömen. Så bara den inte blir rosafärgad så tror jag du kommer att bli jättenöjd med ditt val!

Själv har jag också en ras som brukar få folk att se skeptiska ut (västgötaspets). Och jag ska villigt erkänna att det FINNS stunder då jag önskat jag hade en hund vars motto var "Matte vet bäst" i stället för att som motto ha "Själv är bäste dräng" - men de stunderna är få och jag är övertygad om att man ska gå på sin egen känsla.

Briard har jag inte så mycket erfarenhet mer än att en vän just skaffat en briardvalp för att få en tävlingshund med lite mer framåtanda och vilja än den hon har nu. Ännu så länge bara en valp - men en valp med mycket skärpa och vilja! Den kommer att bli jättefin, men det gäller nog att veta vad man gör.
 
"Briarden vi hade vägde trots allt 40 kg"

Hm, en kompis har en mastiff och vid senaste vägningen slutade nålen på 102kg.
Den är inte fet bara ENORM!
Herregud vilken hund - den skulle inte jag vilja behöva bära någon gång! :D
Mellanpudeln känns OK i storlek. Egentligen skulle en storpudel också vara OK, eller nästa bättre än en mellan - det finns många fördelar med en lite större hund tycker jag (jag har iofs bara haft erfarenhet av större hundar eftersom familjen har haft afghan, labrador, saluki, briard, collie, maremma/leonberger, så jag har aldrig provat att ha en mindre hund nångång), och storpudeln väger ju bara hälften av en briard. Men mellanpudelns psyke tilltalar mig mer än storpudelns, och det kanske finns fördelar med en något mindre hund också. :)
 
Jag beundrar ditt mod att ha en spets! Själv tror jag inte att jag skulle klara av en hund av spetstyp, och jag är full av respekt för dom som gör det.

Jag var enormt förtjust i briarden vi hade - en enormt arbetsvillig och formbar hund, men framför allt en riktig pajas och clown som jämt var tokglad och bjöd 110% på sig själv. Jag läste på en amerikansk briardsida att briarden beskrevs som "a heart wrapped in fur" - ett hjärta inslaget i päls, och det tyckte jag stämde så bra. Dessvärre var vår briard även väldigt nervös och rädd av sig för det mesta. Dom andra briarder vi kände var antingen väldigt tuffa, skarpa eller väldigt nervösa. Det verkade vara svårt att hitta någon mer stabil och harmonisk briard, åtminstone då (det var ett antal år sedan så det kan ju förhoppningsvis ha förändrats...). Lite synd, för annars är det en oerhört trevlig hund tycker jag! :) Hoppas att det går bra för din vän med briardvalpen!
 
Dit vi åker och rastar våra hundar kommer många pudlar. Pudelklubben har även "pudelträff" där en gång i månaden. Jag tycker att pudel verkar vara en trevlig ras. De är glada, pigga och atletiska och verkar kunna passa för många hundsporter. De verkar ha trevligt temperament generellt sett och pälsen kan man ju själv välja hur den skall klippas så att man får en frisyr som passar ens egen ambitionsnivå.

Beträffande storlek: vi har tre hundar - två borzoier (78 resp. 84 cm i mankhöjd och +35 kg/st) och en cocker spaniel (37 cm, 12.5 kg) och jag tycker att det är SÅ HIMLA SKÖNT med min lilla cocker jämfört med de andra åbäkena. Hon får plats överallt, hon kan sitta i knä om vi är iväg, åker tåg o.dyl. och man behöver inte oroa sig att hon skall bli trampad eller ta en massa plats. Trots sin ringa storlek hänger hon med på allt och tar sig an alla arbetsuppgifter med glädje.

Så för mig är det oerhört praktiskt att ha en liten hund. Men sambon gillar STORA hundar, så vi har både och (vi har även haft en komondor, men hon var mer hopfällbar än de bekväma borzoierna som vill ha PLATS att kunna sträcka ut sina fullblodskroppar :D Kommer man från tsarens kennel så...).

Anneli
 
Det var synd. Då får hon antingen bo på pensionat eller följa med. Vill helst inte att hon ska följa med då vi ska åka 65 mil enkel resa. Hon gillar inte att åka bil specielt mycket
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp