Läckande avloppsrör i förråd

Ärligt talat att silverfiskar förstör något av det som förvaras är minimal, ens att få upp det är minimalt för jag antar att kläder tvättas osv?

Har varit med om fukt som krupit upp, vi hade rejäla problem med silverfiskar, pga fukt, de var överallt, i mängder. Men det var aldrig problem med kläderna, tvätta enligt tvättråden bara.
 
Silverfisk gillar när det är rent och inte när det är smutsigt.
Du har rätt till nedsättning av hyran när du inte kan använda ditt förråd.
Sedan så blir det knepigare.
Om hyresvärden varit vårdslös så har du rätt till ersättning för förstörd egendom. Det kan man nog säga att värden har varit, kanske.
Men du har också ett ansvar. Att förvara saker i ett förråd med en läckande ledning är ju inte så listigt.

Du får pröva saken i Hyresnämnden. Skadestånd i Tingsrätten.
Du hade med säkerhet fått ersättning från din hemförsäkring om du inte hade vetat om läckan. Nu så är det mera osäkert om du inte har allrisk förstås.
Här en länk till exempel på hyresnedsättningar.
https://www.hemhyra.se/nyheter/sa-mycket-kan-din-hyra-sankas/
 
Det är ju sjukt vidrigt, jag vill inte få upp silverfisk i vår bostad. Om silverfisk inte är något att bry sig om är det ju märkligt att Anticimex rekommenderade en kompis bostadsrättsförening att slänga ALLT som silverfisken kunde finnas i och sen sanerade hela 8-våningshuset med samtliga lägenheter och förråd.
Ähum.... anticimex är väl part i målet.
Ju mer sanering desto mer tjänar de
 
Ähum.... anticimex är väl part i målet.
Ju mer sanering desto mer tjänar de

Fast Anticimex sanerar inte i onödan. Dels får de inte sanera om det inte finns ett problem som kräver det (förebyggande är inte okej, enligt dem själva). Dels ska deras tekniker inte utsättas för mer medel etc än nödvändigt. De strävar inte efter att få sanera så mycket som möjligt.

Jag har haft en hel del kontakt med just Anticimex de senaste åren. Pälsänger, klädesmal. Jag har haft dem ute några gånger, men har också blivit nekad när de menat att det inte varit tillräckligt för sanera. I porten bredvid fick de in kackerlackor i en lägenhet härom året, då pratade jag också mycket med dem eftersom jag blev så fruktansvärt orolig och stressad eftersom jag blev rädd att få in dem hos mig..
 
Däremot håller jag med om att det i normalfallet inte är någon fara om det finns enstaka silverfisk i ett hus. Jag håller med om att de är äckliga, men är det enstaka så är de inte farliga. Andra djur som kan dyka upp pga fukten är gråsuggor - de gillar fuktiga källare.

När det gäller kläder och skadedjur, så funkar det i de flesta fallen att tvätta. När det gäller textilätare så ska textilier antingen frysas (-20 i nån vecka) eller värmas i 60 grader i minst en timme. Gör du så så lär du inte ha något i kläderna sen. Det kan vara idé att förvara kläderna i vakuumpåse i plastlåda i förråd, då är de väldigt väl skyddade mot det mesta. Gå igenom och skaka kläderna noga, utomhus. (Jag har som sagt haft en del problem med främst klädesmal i ett par år..och jag har haft väldigt mycket kontakt med Anticimex och enligt dem gjort mycket mer själv än de brukar rekommendera.)
 
Vad säger ditt försäkringsbolag? Jag hade frågat dessa.

De flesta försäkringsbolagen har ett undantag i försäkringen som innebär att den inte täcker skador på lösöre (kläder, möbler, prylar..) som orsakas av insekter eller gnagare. Så ersättning för dyra kläder pga silverfisk (eller andra kryp) tror jag är kört. Däremot för sånt som fuktskadats!
 
Senast ändrad:
Silverfisk gillar när det är rent och inte när det är smutsigt.
Du har rätt till nedsättning av hyran när du inte kan använda ditt förråd.
Sedan så blir det knepigare.
Om hyresvärden varit vårdslös så har du rätt till ersättning för förstörd egendom. Det kan man nog säga att värden har varit, kanske.
Men du har också ett ansvar. Att förvara saker i ett förråd med en läckande ledning är ju inte så listigt.

Du får pröva saken i Hyresnämnden. Skadestånd i Tingsrätten.
Du hade med säkerhet fått ersättning från din hemförsäkring om du inte hade vetat om läckan. Nu så är det mera osäkert om du inte har allrisk förstås.
Här en länk till exempel på hyresnedsättningar.
https://www.hemhyra.se/nyheter/sa-mycket-kan-din-hyra-sankas/
Vi städade/organiserade i förrådet ordentligt idag. Flyttade några saker (som inte skadas av fukt så de kan stå där) och under det var det en stor pöl av avloppsvatten, det har runnit massor med vatten längs väggen där och det är rostfärgat på väggen från golvet och ca 30 cm upp. Sen har vattnet runnit från väggen och in under sakerna.

Jag/vi kommer inte orka driva något ersättningskrav mot hyresvärden, det jag vill är att de fixar röret, vem vet vilka äckliga bakterier som rinner ut i vårt förråd :/
 
Jag hoppas att det löser sig för er.
Nu är det bytt! Det hjälpte att bli lite tjurig, vilket jag kan tycka var befogat då det läckt i ett år och vi flera gånger felanmält utan respons.
Hyresvärden bad oss komma med anspråk på nedsättning för tiden, men vad är rimligt? Vi bor ju inte i förrådet så tycker det är svårt hur stor del av hyran som motsvarar förrådet. Hyran är ca 15000kr, är 500-1000/månad rimligt? Gånger ett år då.
 
Nu är det bytt! Det hjälpte att bli lite tjurig, vilket jag kan tycka var befogat då det läckt i ett år och vi flera gånger felanmält utan respons.
Hyresvärden bad oss komma med anspråk på nedsättning för tiden, men vad är rimligt? Vi bor ju inte i förrådet så tycker det är svårt hur stor del av hyran som motsvarar förrådet. Hyran är ca 15000kr, är 500-1000/månad rimligt? Gånger ett år då.
Hur mycket grejer är förstörda? Värde på dessa?
 
Hur mycket grejer är förstörda? Värde på dessa?
Orkar inte ens tänka på det 🙈 men det är ju en del. Men det ersätter inte hyresvärden så det känns irrelevant, de erbjuder bara en nedsättning i hyran vilket jag tycker känns fair ändå, förutsatt att det inte är typ 50 spänn per månad.
 
Nu är det bytt! Det hjälpte att bli lite tjurig, vilket jag kan tycka var befogat då det läckt i ett år och vi flera gånger felanmält utan respons.
Hyresvärden bad oss komma med anspråk på nedsättning för tiden, men vad är rimligt? Vi bor ju inte i förrådet så tycker det är svårt hur stor del av hyran som motsvarar förrådet. Hyran är ca 15000kr, är 500-1000/månad rimligt? Gånger ett år då.
Hem&hyra skriver att rimlig hyresreduktion för förråd är 5% av hyreskostnaden, så i ditt fall ca 750 kr i månaden.

https://www.hemhyra.se/nyheter/sa-mycket-kan-din-hyra-sankas/
 
Nu är det bytt! Det hjälpte att bli lite tjurig, vilket jag kan tycka var befogat då det läckt i ett år och vi flera gånger felanmält utan respons.
Hyresvärden bad oss komma med anspråk på nedsättning för tiden, men vad är rimligt? Vi bor ju inte i förrådet så tycker det är svårt hur stor del av hyran som motsvarar förrådet. Hyran är ca 15000kr, är 500-1000/månad rimligt? Gånger ett år då.
Jag hade försökt med tusen spänn. Motsäger de sig det så hänvisa till @doppler 's artikel och sänk till 750.
Jag hade testat!
 
Jag hade försökt med tusen spänn. Motsäger de sig det så hänvisa till @doppler 's artikel och sänk till 750.
Jag hade testat!
Ska testa, tyvärr har hyresvärden inte längre kvar felanmälningar från 2019 och 2020, så vi kan inte se exakt när vi felanmälde första gången. Men har något Mail från mars 2020 om det men tror det går ännu längre tillbaka. Får va lite detektiv.
 
Nu är det bytt! Det hjälpte att bli lite tjurig, vilket jag kan tycka var befogat då det läckt i ett år och vi flera gånger felanmält utan respons.
Hyresvärden bad oss komma med anspråk på nedsättning för tiden, men vad är rimligt? Vi bor ju inte i förrådet så tycker det är svårt hur stor del av hyran som motsvarar förrådet. Hyran är ca 15000kr, är 500-1000/månad rimligt? Gånger ett år då.
5% är väl rimligt med tanke på den höga äckel-faktorn.
750:-/månad då.

F.ö. är er hyra galet hög.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp