Läder eller syntet?

Seabaz

Trådstartare
Nu är det snart dax att köpa en sele till lillponnyn och hittills har det lutat åt Zilco Sportz med empathybrösta. Men den är ju i syntetmaterial. Är det något man ska tänka på eller är den lika bra som en läder?

Nu snackar vi inkörning, hobbykörning och förhoppningsvis någon lätt klass till nästa sommar/höst, så det är enbart på hobbynivå men jag vill ha bra grejer ändå!

Är Zilco-selen bra och vad tänka på med empathybrösta? Pållen ser ut såhär och är ca 115cm hög (ska mätas efter nyår) :

P1285836-1.jpg



Jag är totalnovis inom körning ;)
 
Sv: Läder eller syntet?

Jag har en loksele som är i läder, och "nu" när jag ska köpa en maratonsele/bröstsele så vill jag ha en zilkosele för de är så bra och så lättskötta! Jag tror inte att du ångrar dig om du satsar på en zilkosele istället för en i läder :)
 
Sv: Läder eller syntet?

Här lånar jag häst, sele (zilko) och vagn när jag var iväg på kurs här om veckan:

408394_10151101960974635_2124231308_n.jpg

(bakselen är inte Zilko, den är i läder).
 
Sv: Läder eller syntet?

Har båda läder och syntet. Gillar verkligen bröstan på Zilcoselen men resterande är väl sådär. Bakselen skulle jag helst byta ut.

Men den är smidig att använda och det är ett stort + att inte behöva putsa, putsa selar är helt klart det värsta som finns :p
 
Sv: Läder eller syntet?

Jag har också både läder- och Zilcosele och kan varmt rekommendera en Zilco.

Fick min Zilco mitt i vintern och kan säga att den var vääldigt stel att jobba med när det var kallt.
Men jag har kommit att älska den ! Läderselen är bara prydnad just nu. :D

Den är superenkel att göra ren, häng upp i spolspiltan, spola av och sen är det bara att hänga upp den. Klart.
Den är lätt att hantera och när man har vant sig vid det lättare plastiga utseendet så är den faktiskt rätt snygg också.

Kör och tävlar stor häst:

538490_10151211080859554_1765945386_n.jpg
 
Sv: Läder eller syntet?

Alla ardennrar på mitt jobb har konstläderselar. De blir ju inte snyggare med åren som en lädersele men oj vad mycket tid man sparar på att slippa putsa. Bara att spola av och om det behövs dra över med grönsåpevatten och en skrubbsvamp. Glänser extra fint med vinylglans vid behov ;)

De tål svett bra med :)

78359_1346392076.jpg
 
Sv: Läder eller syntet?

Tack för era svar och fina bilder!! :bow:

Då gör jag konstaterandet att för mig som novis lär jag inte märka någon skillnad och båda sorterna fyller sin funktion till fullo!

Är det någon som vet hur Zilco är i storlek? För jag hade en ekonomi-ful-sele till ponnyn i stl "ponny" som var för stor! Så tanken är att köpa Zilcoselen i stl shetland (som faktiskt står stl shetland/small pony när man kollar). Hästen är max 115cm hög och varken grov eller nätt.

:)
 
Sv: Läder eller syntet?

Var med om en ganska otäck olycka med en häst som hade syntetsele, hästen blev rädd sparka ur mig ur vagnen sparka över skalmarna och fick vagnen vriden på nåtvis under sig med resultat att selen vred sig, selen i syntet gick inte sönder utan drogs åt och skapade rätt otäcka sår. Kommer aldrig mera att köra med syntet utan sattsar på läder som förhoppningsvis går sönder vid otäcka olyckor. Har dessutom alltid med mig vass kniv när jag kör själv för att kunna skära loss remmar om olyckan är framme. Mvh Disel.
 
Sv: Läder eller syntet?

Det var ju faktiskt en bra input... Tänkte inte på det men det är ju förstås sant.... Nu blir det mer funderingar...
 
Sv: Läder eller syntet?

Syntet är alltid vanskligt.

Det håller mycket bättre än en häst, tyvärr. Visst skulle man kunna utveckla sömmar och tråd som går av vid vissa krafter men än finns det inte inom hästvärlden.

Fördelen är väl att om det händer en olycka är syntet mycket lättare att skära av med kniv än vad läder är. Frågan är väl vilket man helst vill ha och vilken olycka man råkar ut för. Vilket man ju inte kan veta på förhand.
 
Sv: Läder eller syntet?

Fast så pass tjockt och rejält läder som det är i selar går ju inte heller av i första taget. Det bästa man kan göra är ju att ha snabbkopplingar på det mesta och ha kniv med sig i vagnen om olyckan är framme.
 
Sv: Läder eller syntet?

Jag vet att du inte svarade mig, men.....

Du har självklart rätt i att så tjockt och rejält läder inte går sönder i första taget heller.

Men det man måste veta är att lika tjock och rejäl syntet är i bästa fall (sämsta fall i detta sammanhang) 10 ggr starkare än läder. Det betyder i förlängningen att en lika bred/tjock brösta i syntet som läder är mycket farligare om olyckan är framme.

Trots det skulle jag lätt vilja ha en syntetsele då den är lättare att laga (jag har maskiner på mitt jobb) och lättare att sköta och byta delar på. Dessutom tycker jag de är snyggare i många fall och lättare att hålla rena.

Min maratonsele i läder ger upp i sömmarna hela tiden, smuts försvinner inte längre trots ordentlig puts och underhåll och dessutom är smörjning bland det värsta jag vet. Nästa sele blir syntet med säkerhetsdetaljer eller kniv på några fler ställen i vagnen.
 
Sv: Läder eller syntet?

Delvis knapp.

Är det inte något med att syntet ger väldigt otäcka brännsår om hästen skulle fastna eller liknande? Vilket inte läder ger..?
 
Sv: Läder eller syntet?

Läder ger inte brännsår för att det går sönder innan.

Jag har varit med om att hästar som har tyggrimmor (terylen, eller vad heter materialet i tyggrimmor?) fastnar och får hemska brännsår. Om det blir lika hemska sår av tex syntetselar (mer åt pvc/neopren hållet eller?) vet jag inte. Men säkert är att dom nog inte går sönder lika lätt som en läder...


Billiga tyggrimmor går också sönder men då är det oftast metallringarna som går och då har hästen oftast redan bränt sig över nosen. (Talar av egen erfarenhet efter att har/har haft två hästar som kastar sig när dom står uppbundna).


(Fast jag har å andra sidan då blivit tvingad att lära mig själv och mina hästar att bli "parkerade" utan att behöva vara fastsuttna. Tänk om alla hästägare skulle bli tvingade till det, vad mycket fina väluppfostrade hästar vi skulle ha i världen då ;) Fast jag kan tänka mig att just körhästar och ponnys tillhör den mer uppfostrade kategorin i alla fall för att stå still är väl lite A och O när det kommer till körning eller? :) )
 

Liknande trådar

Körning Jag har en syntetsele som jag använt till valacken ända sedan han kördes in för två år sedan. Den fungerar bra och jag är väldigt nöjd...
Svar
7
· Visningar
1 408
Senast: Habina
·
Körning När skattepengarna kommer ska det införskaffas en ny rockard till min lilla shettisfröken. Frågan är vilken jag ska köpa? Tidigare...
Svar
4
· Visningar
2 360
Senast: Mli
·
Körning Hej! Jag har en 4 årig shettis och körningen kommer igång mer och mer, iaf till hösten, just nu välförtjänat sommarbete :) Jo så nu...
2
Svar
32
· Visningar
3 141
Senast: Fjunet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp