Lägga ner enskild firma..

Ryver

Trådstartare
Någon som vet vad som gäller? Jag kommer under våren lägga ner min enskilda firma.. Har ett avelssto i firman som jag lade in i företaget från mig själv utan moms. Hon är betäckt i år. Jag ska behålla både sto och föl. Vad händer då? Får jag betala tillbaka något då när jag avregistrerar firman? Momsen på betäckningen? Sadel som är inköpt, hur funkar det? Den drogs ju moms på men har ju minskat betydligt i värde är använd.. Rädd ja g ska få massa att betala tillbaka så jag tvingas sälja hästarna..
 
Sv: Lägga ner enskild firma..

Någon som vet vad som gäller? Jag kommer under våren lägga ner min enskilda firma.. Har ett avelssto i firman som jag lade in i företaget från mig själv utan moms. Hon är betäckt i år. Jag ska behålla både sto och föl. Vad händer då? Får jag betala tillbaka något då när jag avregistrerar firman? Momsen på betäckningen? Sadel som är inköpt, hur funkar det? Den drogs ju moms på men har ju minskat betydligt i värde är använd.. Rädd ja g ska få massa att betala tillbaka så jag tvingas sälja hästarna..

Ja, du ska köpa ut alla prylar, hästar och annat som är inköpta av företaget till marknadsmässigt pris, och lägga på den moms som gäller för respektive varuslag (25% gäller nästan allt materiellt).

Men det kan vara värt att prata med en revisionsfirma/ekonomifirma som kan hjälpa till med detaljerade frågeställningar. Det kan finnas saker man kan använda av ingångsmaterialet som kan minska/eliminera momsen på vissa saker, under vissa förbehåll.

Att avveckla är 10 ggr svårare än att starta upp.
 
Sv: Lägga ner enskild firma..

Hur menar du då? Om du inte avvecklar så måste du fortsätta att deklarera för den i "all oändlighet".
 
Senast ändrad:
Sv: Lägga ner enskild firma..

Någon som vet vad som gäller? Jag kommer under våren lägga ner min enskilda firma.. Har ett avelssto i firman som jag lade in i företaget från mig själv utan moms. Hon är betäckt i år. Jag ska behålla både sto och föl. Vad händer då? Får jag betala tillbaka något då när jag avregistrerar firman? Momsen på betäckningen? Sadel som är inköpt, hur funkar det? Den drogs ju moms på men har ju minskat betydligt i värde är använd.. Rädd ja g ska få massa att betala tillbaka så jag tvingas sälja hästarna..

Du ska tänka som om du skulle sälja till någon annan än dig själv! Gällande stoet så är det antagligen vinstmarginalbeskattning som gäller. Fölet ska du sälja (till dig själv) med moms. Likaså sadeln. Du kan kolla marknadspriser på internet och gå efter dessa.
 
Sv: Lägga ner enskild firma..

Fast om det finns kostnader i rörelsen är det olagligt att göra så. Företaget kan inte äga/betala för hästars uppehälle som inte finns i företaget för att generera intäkter!

Näringsverksamhet förutsätter vinstsyfte.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har en "vilande" enskild firma. Hyrde ut boxplatser tidigare men har lagt ner det. Nu har jag inte haft nån verksamhet på 2 år och...
Svar
4
· Visningar
1 414
Senast: Tussemaja
·
Ekonomi & Juridik Hur funkar det? Jag har haft galopphästar i mitt företag, det har vissa år gått ok, i år mindre bra, med skador osv. Nu känner jag att...
Svar
0
· Visningar
1 206
Senast: kisse
·
D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn...
2
Svar
26
· Visningar
8 130
Senast: lilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp