Bukefalos 28 år!

Ston i enskild firma

Tussemaja

Trådstartare
Jag har en "vilande" enskild firma. Hyrde ut boxplatser tidigare men har lagt ner det. Nu har jag inte haft nån verksamhet på 2 år och alltså inte deklarerat vare sig utgifter eller intäkter. Jag har två egna ston varav den ena är betäckt i år för första gången. Jag avser att betäcka nästa sto nästa säsong. Grundplanen är väl att jag ska sälja fölen (om det nu blir några) men det kan också bli så att jag väljer att behålla om det blir stoföl. Är det nån ekonomisk idé att skriva in stona i min firma (som alltså i så fall inte kommer att ha nån mer verksamhet än avel)? Får jag ens göra det med såpass liten omfattning som två ston och innan dom ens har reproducerat sig? Kan jag tex göra avdrag för betäckningarna, foder etc? Och vad händer om det inte blir några föl (som föds eller som säljs), - då har jag ju dragit moms på kostnader men har ingen moms att betala in ....Tanken med firma är ju att det ska bli vinst, i alla fall gå runt, och avel är ju ett osäkert kort... Vad säger ni?
 
Sv: Ston i enskild firma

Jag tror det kan vara svårt. Men, du har å andra sidan redan en firma. Jag fick inte starta egen firma med två ston eftersom de inte båda var dräktiga (och helst skulle jag ha haft föl att sälja...). Att det var kring årsskiftet och det var då jag köpte för att kunna betäcka senare var inte relevant...Men jag tror det beror mycket på handläggaren.
 
Sv: Ston i enskild firma

Väldigt tveksamt om det är någon mening eftersom du måste lägga till moms på priset när du säljer och konsumentköplagstiftningen är heller inte alltid så kul när man säljer en häst.
 
Sv: Ston i enskild firma

Du måste i så fall kunna övertala skattemyndigheten att du kommer att gå med vinst vilket inte brukar vara det lättaste ;)
 
Sv: Ston i enskild firma

Ok, misstänkte nog att det var så. Nä, det var mest en fundering. Bättre å va fri och inte i skatteverkets våld... ;-)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 208
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 959
Senast: ameo
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: ginnies
·
Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 656
Senast: viltmilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp