Läkare vill neka rökare dyr vård

Läkare vill neka rökare dyr vård. Bra eller dåligt?

  • Bra!

    Röster: 14 10,8%
  • Dåligt

    Röster: 82 63,1%
  • Något jävla ansvar får man väl ta själv? Alla vet att rökning är dåligt

    Röster: 34 26,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    130
Bra eller dåligt?
Jag är kluven, den här frågan är absolut inte svart eller vit.

Min grunduppfattning är att var och en bör ha rätten att utsätta sig för de risker h*n själv medvetet väljer. I stort sett allt vi gör är förknippat med medvetna risker, vi behöver inte gå så längt som till uppenbara högrisksysselsättningar som ridning eller mc-körning. Även att exempelvis rida med hjälm är en högriskverksamhet jämfört med att samla frimärken. Hela livet är en högriskverksamhet - vi vet att vi kommer att dö av någonting, det må vara hjärt-/kärlsjukdom, cancer, trafikolycka eller för den delen något hobbyrelaterat olycksfall.
Jämförelser med exempelvis ridning ser jag som i högsta grad relevanta. Vi vet att inte alla som röker kommer att insjukna eller dö av något rökningsrelaterat, och vi vet också att inte alla som rider, med eller utan hjälm, kommer att skadas nämnvärt. Båda riskerna utsätter man sig för synnerligen medvetet.

Med det sagt är jag samtidigt medveten om att vi har en gemensamt finansierad vårdapparat med påtagligt finita resurser. Det gör att jag känner att det trots allt är rimligt att lyfta frågor som denna till diskussion. Frågan gränsar förstås även till bland annat sjuklig fetma, eller andra livsstilsrisker.
 
Haha! Ni är ju för söta! :love:
Jag startade denna tråd för att provocera, och kanske även väcka en liten tanke inom er om hur vården i Sverige fungerar. Men all vrede vänds mot mig, varför då? Vad blir folk så upprörda över? Jag är inte läkare och heller inte politiker. Alltså kan inte jag påverka rökarnas vård för fem öre.
Däremot de som kan påverka, dvs just läkare och politiker. Jag har inte hört ett enda fördömande om om dessa från er sida? :confused: För hade ni läst artikeln så hade ni sett att detta är en utbredd uppfattning hos läkarna. Och det är dessa som ni rökare sedan ska ty er till. Borde ni då inte lägga kraften på att påverka dessa människor istället för att hålla på att tjafsa här?

Att syssla med härskartekniker och försöka diktera hur trådar ska utvecklas bidrar inte till ett bättre forumklimat.

Om du tycker att frågan inte bör diskuteras("tjafsas") kanske du skulle tänkt på det innan du la upp TS.
 
Haha! Ni är ju för söta! :love:
Jag startade denna tråd för att provocera, och kanske även väcka en liten tanke inom er om hur vården i Sverige fungerar. Men all vrede vänds mot mig, varför då? Vad blir folk så upprörda över? Jag är inte läkare och heller inte politiker. Alltså kan inte jag påverka rökarnas vård för fem öre.
Däremot de som kan påverka, dvs just läkare och politiker. Jag har inte hört ett enda fördömande om om dessa från er sida? :confused: För hade ni läst artikeln så hade ni sett att detta är en utbredd uppfattning hos läkarna. Och det är dessa som ni rökare sedan ska ty er till. Borde ni då inte lägga kraften på att påverka dessa människor istället för att hålla på att tjafsa här?

Haha du är söt :love:
 
Haha! Ni är ju för söta! :love:
Jag startade denna tråd för att provocera, och kanske även väcka en liten tanke inom er om hur vården i Sverige fungerar. Men all vrede vänds mot mig, varför då? Vad blir folk så upprörda över? Jag är inte läkare och heller inte politiker. Alltså kan inte jag påverka rökarnas vård för fem öre.
Däremot de som kan påverka, dvs just läkare och politiker. Jag har inte hört ett enda fördömande om om dessa från er sida? :confused: För hade ni läst artikeln så hade ni sett att detta är en utbredd uppfattning hos läkarna. Och det är dessa som ni rökare sedan ska ty er till. Borde ni då inte lägga kraften på att påverka dessa människor istället för att hålla på att tjafsa här?

Det kan vara för att du ganska klart och tydligt deklarerar vad du anser i det inledande inlägget:

Äntligen säger jag! Kan inte fatta hur man först kan skada sig själv så, och sedan kräva att andra betalar vården man behöver. Och då har vi inte ens talat om den egoism som dessa idioter visar upp när de tänder sina cancerpinnar i publika rum som busstationer, tågstationer och liknande där andra även oskyldiga tvingas dra i sig deras cancerstimulerande vanor.

Skulle du bara startat tråden för att få igång en diskussion om fenomenet skulle du inte lagt till ovanstående eftersom det gör att du personligen får mothugg.

Sedan måste man alltid utvärdera statistik och enkätsvar. Att vissa läkare är beredda att neka någon vård betyder ju inte att de gjort det i praktiken. Jag gissar att det beror på att de är medvetna om att det är emot lagen. Att de sedan kanske är för en lagändring är en helt annan sak.
 
Vi kräver rökstopp inför operation med byte av knä- eller höftled. Detta för att resultaten annars blir sämre. Vad patienterna gör efter operationen kan vi ju inte påverka, men vi hoppas ju att de inte börjar igen.

Det finns BMI-gränser för samma operationer, eftersom resultat och hållbarhet även där blir sämre.
 
Haha! Ni är ju för söta! :love:
Jag startade denna tråd för att provocera, och kanske även väcka en liten tanke inom er om hur vården i Sverige fungerar. Men all vrede vänds mot mig, varför då? Vad blir folk så upprörda över? Jag är inte läkare och heller inte politiker. Alltså kan inte jag påverka rökarnas vård för fem öre.
Däremot de som kan påverka, dvs just läkare och politiker. Jag har inte hört ett enda fördömande om om dessa från er sida? :confused: För hade ni läst artikeln så hade ni sett att detta är en utbredd uppfattning hos läkarna. Och det är dessa som ni rökare sedan ska ty er till. Borde ni då inte lägga kraften på att påverka dessa människor istället för att hålla på att tjafsa här?
Varför utgår du från att vi inte läst artikeln innan vi svarar? Fö är det milsvid skillnad på Flashback o Bukefalos, inser du inte det så kan du ju hålla dig till FB o sluta förstöra stämningen/miljön härinne med ditt dravel.
 
För att svara på detta med KOL.

Jag har en vän vars mamma har ärftlig kol och det är en helt annan sak. Hon har aldrig rökt en cigg i sitt i liv och har ändå drabbats av denna skit, klart hon ska få hjälp! Hon kan ju inte rå för det.

Min morfar fick KOL då han rökt mellan 12-65 års ålder och fick tillsammans med diagnosen ca 30 % lungkapacitet som "dom". Slutade röka direkt efter beskedet (!!!!!) och när han gick bort vid en ålder av 83 hade han åtminstone ca 60-70 % kapacitet just för att han själv ordnade upp en så stark förändring! :love: Just för att han slutade röka slapp han syrgas/drastisk behandling och dog "naturligt" så att säga.

Det jag menar med rökning nu är att får jag cancer *peppar peppar* så kommer folk att säga "du skulle ha slutat röka nu får du skylla dig själv" och det får man ju någonstans "ta" få när man vet om hur jävla dåligt det är.
 
Haha! Ni är ju för söta! :love:
Jag startade denna tråd för att provocera, och kanske även väcka en liten tanke inom er om hur vården i Sverige fungerar. Men all vrede vänds mot mig, varför då? Vad blir folk så upprörda över? Jag är inte läkare och heller inte politiker. Alltså kan inte jag påverka rökarnas vård för fem öre.
Däremot de som kan påverka, dvs just läkare och politiker. Jag har inte hört ett enda fördömande om om dessa från er sida? :confused: För hade ni läst artikeln så hade ni sett att detta är en utbredd uppfattning hos läkarna. Och det är dessa som ni rökare sedan ska ty er till. Borde ni då inte lägga kraften på att påverka dessa människor istället för att hålla på att tjafsa här?
Men.. Du skriver att du ville provocera. Då har du ju fått som du ville om folk diskuterar emot?
Är det inte det man är ute efter om man vill provocera? Att skapa en diskussion?
 
Jag är själv rökare, och jag kan absolut förstå de som inte har lust att betala för den sjukvård jag kan komma att behöva på grund av rökningen. Men det är stor skillnad på att inte vilja betala för och att vilja neka sjukvård till rökare. Jag hade väl inte varit glad, men jag hade ändå accepterat om man höjde skatten på cigaretter såpass att det täckte de extra kostnader som rökningen innebär. Att däremot neka någon sjukvård oavsett varför personen behöver vård tycker jag inte hör hemma i ett modernt civiliserat samhälle och säger en del om personens syn på andra människor.
 
Haha! Ni är ju för söta! :love:
Jag startade denna tråd för att provocera, och kanske även väcka en liten tanke inom er om hur vården i Sverige fungerar. Men all vrede vänds mot mig, varför då? Vad blir folk så upprörda över? Jag är inte läkare och heller inte politiker. Alltså kan inte jag påverka rökarnas vård för fem öre.
Däremot de som kan påverka, dvs just läkare och politiker. Jag har inte hört ett enda fördömande om om dessa från er sida? :confused: För hade ni läst artikeln så hade ni sett att detta är en utbredd uppfattning hos läkarna. Och det är dessa som ni rökare sedan ska ty er till. Borde ni då inte lägga kraften på att påverka dessa människor istället för att hålla på att tjafsa här?

Så, en åsikt (hur illa den än är) har ingen betydelse så länge du som en enda person inte kan påverka den? I första inlägget skriver du ju att du tycker som artikeln. "Äntligen", skriver du ju........

Vi röstar var fjärde år och varje röst är viktig. Så, när en person har en åsikt som går mot männsklighet så SKA man reagera.
Det kan vara väldigt jobbigt att höra.

Man får ju inte glömma att bakom varje människa finns andra människor som är fullständigt oskyldiga men blir drabbade när någon dör, oavsett hur den personen betett sig under alla år. Varför bortser man från dem helt plötsligt?
 
Haha! Ni är ju för söta! :love:
Jag startade denna tråd för att provocera, och kanske även väcka en liten tanke inom er om hur vården i Sverige fungerar. Men all vrede vänds mot mig, varför då? Vad blir folk så upprörda över? Jag är inte läkare och heller inte politiker. Alltså kan inte jag påverka rökarnas vård för fem öre.
Däremot de som kan påverka, dvs just läkare och politiker. Jag har inte hört ett enda fördömande om om dessa från er sida? :confused: För hade ni läst artikeln så hade ni sett att detta är en utbredd uppfattning hos läkarna. Och det är dessa som ni rökare sedan ska ty er till. Borde ni då inte lägga kraften på att påverka dessa människor istället för att hålla på att tjafsa här?


Punktar upp mig lite då jag har bråttom, men vill få med allt innan jag smiter. :D


1. Du tar tydlig ställning i ditt ursprungsinlägg. Det är väl rimligt att folk svarar på din åsikt där?

2. Att jag läser länkar betyder väl inte att jag inte också kan svara på vad TS/annan användare skriver?

3. Att någon inte håller med dig betyder inte att denne tjafsar. Det betyder inte heller denne inte är kapabel att skriva/tala/hantera samma fråga i andra fora.

4. Att en fråga är omskriven är inte detsamma som att en uppfattning är utbredd inom en hel yrkeskår...

5. Det är allt lite bekvämt att hävda att du bara vill provocera och egentligen inte har någon egen åsikt när du blir ifrågasatt. ;)

6. Jag älskar Buke. Det är en av de få forum jag känner till som inte tillåter personpåhopp och tillmälen eller hot.

7. Jag tycker att du har lagt in en intressant tråd med en spännande fråga här, även om jag inte håller med dig. Det är något som diskuteras på olika sätt och som påverkar många. http://www.theguardian.com/society/2012/apr/28/doctors-treatment-denial-smokers-obese

Parelleller finns ju åt alla håll, från missbruk till självskadebeteende. Ska en person som aktivt svälter sig själv få sjukvård, det är ju ett egenvalt beteende precis som rökningen? Alla typer av missbruk bör väl inkluderas i exkluderingen så att säga. Heroinmissbrukaren, ska denne få sjukvård?
 
Haha! Ni är ju för söta! :love:
Jag startade denna tråd för att provocera, och kanske även väcka en liten tanke inom er om hur vården i Sverige fungerar. Men all vrede vänds mot mig, varför då? Vad blir folk så upprörda över? Jag är inte läkare och heller inte politiker. Alltså kan inte jag påverka rökarnas vård för fem öre.
Däremot de som kan påverka, dvs just läkare och politiker. Jag har inte hört ett enda fördömande om om dessa från er sida? :confused: För hade ni läst artikeln så hade ni sett att detta är en utbredd uppfattning hos läkarna. Och det är dessa som ni rökare sedan ska ty er till. Borde ni då inte lägga kraften på att påverka dessa människor istället för att hålla på att tjafsa här?

Ingen av de läkare jag känner, anser att man inte ska ge vård till rökare.
De flesta läkare jag känner tycker att det är rätt att begära rökstopp inför exempelvis planerade operationer.

Jag undrar också vilka läkare som fick "chansen" att svara på frågan: ingen jag känner har varit med i undersökningen.

Just det. Jag känner nog ett hundratal läkare mer eller mindre väl. Tiotalet träffar jag dagligen på jobbet.
 
Att ramla av en häst är sällan en medveten handling. Och man ramlar sällan av hästen 10-20 gånger per dag. (lika många cigaretter som en rökare kan göra av med varje dag)
Likadant är det ju med andra idrottsskador, så frågan passar ju inte in här.
Alla rökare blir inte sjuka

Vad ska vi gör med alla feta människor
Ska dom få vård, dom sitter ju själv och proppar i sig....?
 
Den här diskussionen påminner lite om den SSK/BM som vägrade att utföra aborter och förlorade jobbet pga det. Jag tror det var en stor majoritet både på buke och allmänt i samhället att om man har valt ett jobb där vissa uppgifter ingår, abort, så skulle man inte ha rätt att neka en patient vård pga etikska/religiösa skäl. Det är samma sak med läkare, vad man än tycker privat, är att du läkare ingår det att du erbjuder läkarvård till rökare, heronister, elitidrottare etc i enlighet med svensk lagstiftning och den hippokratiska eden (även om den inte ingår i svensk läkarexamen).

Hittade just den här mycket intressanta skrivelsen från SSL ang etik och just rökning och vård/operation: http://www.sls.se/PageFiles/227/000012121.pdf

För att saxa, för de som inte orkar läsa hela:

Etikdelegationen anser att, om det finns evidens för att rökstopp minskar komplikationsriskerna vid planerad kirurgi så ska patienten informeras om detta och stödjas till att sluta röka innan ingreppet. Hälso- och sjukvården ska erbjuda professionell hjälp att sluta röka. Om patienten inte lyckas sluta röka eller av någon anledning inte vill sluta röka så ska en individuell riskbedömning av situationen göras. Rökning är då en av många riskfaktorer som ska vägas in i bedömningen, men har ingen särställning i detta avseende. Om riskerna med ingreppet klart överstiger nyttan av detsamma på grund av rökningen så bör läkaren avstå från åtgärden. Etikdelegationen menar att det är oetiskt om sjukvården ställer rökstopp som ett generellt villkor för att patienten ska få det planerade ingreppet utfört. Rökning får heller inte utgöra grund för prioritering på gruppnivå.

Det här är alltså Svenska Läkaresällskapets etiska ståndpunkt vilket är helt i linje med svensk lagstiftning att inte särbehandla en specifik grupp. Vad än anonyma individuella läkare har för privat åsikt.
 
Tillägger att jag tycker det ska vara totalförbud att röka där det vistas andra människor gator torg etc om en vill röka då ska det göra där det inte stör någon annan människa öht.
 
Läste hur studien gick till och SR gör inte alls ett bra jobb när de framställer resultaten. De får det att låta som att ungefär hälften av allmänläkarna vill neka rökare vård just eftersom de är rökare, eller i deras ord "neka just rökare dyr vård". Vad de inte nämner är att bara 14 procentenheter fler hade gett en icke-rökare vården i samma scenario. Studien gick dessutom till så att varje deltagare bara fick ett scenario presenterat för sig, i hälften av fallen så stod det att patienten var rökare och i hälften icke-rökare, det handlar sannolikt till stor del om en omedveten bias alltså. Om samma läkare hade fått frågan "bör personer nekas dyr vård på grund av att de röker" så hade det med största sannolikt varit under 14% som svarat ja.
 
Fö är det milsvid skillnad på Flashback o Bukefalos, inser du inte det så kan du ju hålla dig till FB o sluta förstöra stämningen/miljön härinne med ditt dravel.

Skillnaderna är mindre än du tror. Dessutom har jag endast konto här och inte på Flashback. Det räcker så gott med ett forum. ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp