Bukefalos 28 år!

Lämnar maten, mätt eller sjuk?

-Catherine-

Trådstartare
Min ungponny har senaste veckorna börjat att lämna grovfodret. Det man märker mest är kvällsmaten som hon mest bökar runt med i boxen och sprider ut. Det är svårt att avgöra hur mkt hon får i sig, jag antar att NGT slinker ned, men eftersom hon blandar ihop det med halmen i boxen så är det svårt att väga upp det som är kvar.

Betforen, lucernhacket, soyan och morötterna äter hon upp, det är renslickat värre i krubban. Det är alltså enbart hö/silaget (jag ger henne av både torrt & vått för att hon skall ha alternativ) som hon lämnar av. Torrhöet är analyserat av mig, proteinfattigt därav soyan och lucernhacket.
Silaget är inte analyserat av mig, men enligt uppgift skall det "ha så bra värden att det nästan inte behövs kraftfoder alls"...vad nu den uppgiften är värd :crazy:. Jag känner inte att jag kommer att göra analys på silaget heller då jag bara hämtar en bal åt gången.

När jag fodrar ute i hagen så ser jag ju att hon äter, så det är inte frågan om en ren matvägran. Hon verkar i övrigt inte heller må dåligt på ngt vis. Hon är pigg och glad precis som vanligt.

Kan det verkligen vara så att hon helt enkelt är MÄTT? De får i princip fri tillgång på grovfoder, när det är slut så får de mer (jag är hemma på dagarna så jag har full koll på dem och fodrar ofta). Jag har aldrig i hela mitt liv hört talas om en ponny som blir mätt, men ngn gång skall väl vara den första isf :d

Vad tror ni? Mätt eller sjuk? :confused:
 
Sv: Lämnar maten, mätt eller sjuk?

Hon är 1½.
Är det inte lite tidigt att byta tänderna redan nu? Jag är ny på det här med unghästar, måste erkänna att jag inte har 100% koll på tänder :o

Imorse hade hon faktiskt ätit upp silaget hon fick igårkväll. De kom ut lite senare än vanligt imorse (matte var toktrött), vid åttatiden istället för som annars vid halvsju-sju. Kanske det kunde ha med det att göra, att hon hade längre tid på sig att äta...
 
Sv: Lämnar maten, mätt eller sjuk?

Ger du samma sort ute som inne?
Är det något speciellt med platsen du lägger maten på?

Hon verkar ju vara hungrig om hon verkligen tar varenda korn i krubban.
 
Sv: Lämnar maten, mätt eller sjuk?

Jag har prövat att ge henne av alla alternativ, ingen av dem favoriserar hon utöver den andra utan alla alternativ möter samma behandling.De får också samma mat ute på dagarna.

Inte heller verkar det ha ngn betydelse var i boxen jag ger henne, jag har snart prövat alla kvadratmetrar. Hon äter ju helt klart en del, men det mesta har hon alltså mest vispat runt med.
Inatt så åt hon dock upp, så det var ju bra :) Kanske var det "nya" silaget extra gott måhända (öppnade en ny bal igårkväll)? :confused:

Jag funderar lite på om det kan vara min "morotslek" som gör att hon dragit runt med maten, jag "gömmer" nämligen morotsslantar i hö & halm lite överallt i boxen. Detta har jag gjort för att ge dem extra sysselsättning under de timmar de är inne, men kanske det blir dumt för lillponnyn då det nog ökar på hennes vispande med maten? Om hon gör likadant inatt så skall jag nog testa att utelämna leken imorgonkväll och se om det blir ngn förändring.

Att hon äter upp det i krubban tycker jag inte är så underligt igentligen, det är ju bara ngn dl betfor och lite soya blandat med några morotsslantar - vilken pålle kan motstå betfor? :p
 
Sv: Lämnar maten, mätt eller sjuk?

Alla ponnyer är inte matvrak. En bekant till mig har haft lite huvudbry när hon försökt få upp sin ungponny i vikt (shettis) då hon också rört runt i boxen med maten. Så länge hon är fin i hull har du nog ingen anledning att oroa dig.
 
Sv: Lämnar maten, mätt eller sjuk?

När min unghäst (1,5) är inne i en växtfas är hon trött så hon ligger mkt o sover, då framförallt i boxen på natten. När det "goda" i krubban är slut så lägger hon sig ner o sover i stället för att äta hö.
 
Sv: Lämnar maten, mätt eller sjuk?

Tippar som någon annan sagt - hon växer.

Jag har ett litet ponnymatvrak, men året äldre än din. Men av typen 'äter han inte är han död' ungefär. Han äter glatt upp det pyttelilla kraftfoder han får, slickar krubban omsorgsfullt ren, där har han aldrig lämnat ens en atom.

Men när han är i växtryck så ligger han och snarkar större del av nätterna, och äter mindre (eftersom han har mindre vakentid att ¨stå och äta). Når han maten (han drar också runt, men alltid gjort) ligger han gärna och äter dock ;)

Han äter också i hagen. Men tiden i boxen går mest åt till att vila, märks om man går förbi stallet några h efter intag, eller några h för tidigt på morgonen, han ligger ofelbart och trynar i halmen.

Jag kan nästan datera hans växtperioder på just hur det äts upp eller ej. Sålänge han inte självsvälter sig så får han hållas (dessutom är han trind som en julgris så bara bra om han bantar sig själv lite)

Så, jag skulle tro att hon helt enkelt är i en växtperiod, vilar mer, blir mindre tid att äta.
 
Sv: Lämnar maten, mätt eller sjuk?

*lånar min egen knapp och svarar alla på en gång*

Åh vad skönt att läsa det ni skriver, då får jag ett hopp om att min tös inte kanske är sjuk ändå :)
Det kanske är så helt enkelt att hon är inne i en växtfas och därför vilar mer än hon äter. Hon ligger ju faktiskt en hel del då hon är inne, det har jag noterat tidigare. Och rund och trind är hon ju, så det vore inte hela världen om hon tappade ngt kilo :p

Jag avvaktar ett tag och ser hur det utvecklar sig. Tusen tack för era inlägg, ibland undrar jag hur man klarade sig då inte Buke fanns :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min lilltjej (shettis/mini ,1½ år) har helt plötsligt börjat rata lucernet (pellets). I en veckas tid så har hon lämnat kvar i princip...
Svar
2
· Visningar
775
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 515
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp