Bukefalos 28 år!

Lämplig mental träning efterlyses

Mli

Trådstartare
Nu håller hundarna på att driva mig till vanvett här hemma, och jag antar att jag har mig själv att skylla eftersom jag uppenbarligen inte aktiverar dem tillräckligt mentalt.:crazy:
ALLT som finns i lämplig höjd finfördelas just nu. Toarullar, papper, barnens leksaker (oavsett material) och annat dylikt.
Hundarna får normalt sett en timmas promenad varje morgon och då när de kommer in så äter de och somnar i soffan. Sen efter en stund påbörjas allt "pyssel". De är inte hemma själva mycket, och de är alltid med mig när jag är ute bland djuren på gården. Vi tränar lite sök ibland genom att jag har dem i ett annat rum och går och gömmer köttbullar i tex vardagsrummet som de sen får leta rätt på. När jag inte har haft tid att vara med och leka så har jag stoppat godis i en toarulle som de efter en stund har finfördelat i atomer över hela huset.

Vad gör ni med era hundar för att de ska vara nöjda? Tips mottages tacksamt, jag har lite idétorka just nu.

Kanske ska tillägga att hundarna är en tax/chi på 8 månader och en pap/chi på 15 månader.
 
Sv: Lämplig mental träning efterlyses

För att mina hundar ska vara riktigt trötta så krävs 8 timmars jakt, då kan de till och med vara trötta dagen efter om man har tur...

Annars tycker jag att spårning/nosarbete är det överlägset bästa sättet att aktivera hundar. Godissök som du skriver är ju lätt, du kan ta med det ut på promenaden så blir det lite svårare med andra dofter. Jag brukar trycka in godis i barken på träd så att de får söka uppåt också. Har du trädgård så är det enkelt att slänga ut torrfodret på gräsmattan och låta dem leta upp sin mat själva.

Annars testa att spåra, du kan köra en förenklad variant av personspår - gå ut en sträcka utan hundarna och lägg godis i slutet, vänta en halvtimme, timme och låt en hund i taget spåra. I början ska sträckan vara kort, dina hundar är ju små så 20 meter kanske räcker, och sen utökar du med längre sträckor och vinklar om de börjar bli bra på det.
 
Sv: Lämplig mental träning efterlyses

Ett av mina bekymmer med spårning är att hundarna är måttligt intresserade av mat. Grisarna brukar jag aktivera genom att slänga kattmat i halmen - då har de att göra en stund. Men med hundarna är det värre. Har försökt att få dem att spåra lite ute men allt annat är mkt mer intressant. Kan man göra det utan godis?
 
Sv: Lämplig mental träning efterlyses

Du kan ju köra viltspår, det klarar de flesta raser och din tax-korsning lär definitivt ha bra anlag för det:)

Så använder du ju blod och en klöv i stället.
 
Sv: Lämplig mental träning efterlyses

Du kan lägga föremål i spåret som de tycker är roliga att busa med/hitta.
 
Sv: Lämplig mental träning efterlyses

Bra hjärn-aktivering:

* Miljöträning - all form av!
* Lydnadsträning med störningar - både vardagslydnad och "moment".
* Uppletade av saker/personer - kan göras både ute och inne.
* Spår - gärna på hårda underlag då det om möjligt är ännu jobbigare för hunden.
* Promenader i obanad terräng - inte på stigar/vägar.
* Träning av div. konster - "apportering" av udda/svåra föremål ex nycklar/sugrör/kuvert mm.

Lycka till!
Swat
 
Sv: Lämplig mental träning efterlyses

Nar jag var i Florida och min tjej inte hade tillrackligt att gora larde jag henne "touch" hon ska rora vad jag haller ut (handen eller en 'marker') med nosen. Med sma hundar kan du sedan anvanda det till massor med olika aktiviteter innomhus dar de maste vara 'focused'.
 
Sv: Lämplig mental träning efterlyses

Nog för att han är en taxkorsning, men han är helt ointresserad av vilt. Tack och lov, det var en förutsättning för att vi skulle kunna köpa honom. Så det är något jag inte vill utveckla vidare :-) Men jag kom på att de gillar faktiskt ostbågar, och de borde lukta en hel del. Kanske ska testa med såna på gräsmattan, eller kanske i halmen i ligghallen så blir de svårare med andra lukter + att de får gräva lite vilket de älskar.
 
Sv: Lämplig mental träning efterlyses

Tack för alla tips!

Jag har lite svårt att veta hur jag ska komma igång med trickträning, jag gör uppenbarligen fel eftersom det tog Ådi flera månader innan han förstod att "sitt" betydde att han skulle sitta.. Har någon en bra bok eller internetsida att rekommendera? Ifall ni inte orkar skriva hur jag ska göra här..:D
 
Sv: Lämplig mental träning efterlyses

Nog för att han är en taxkorsning, men han är helt ointresserad av vilt. Tack och lov, det var en förutsättning för att vi skulle kunna köpa honom.

Hunden är bara 8 månader. Mina hundar har inte visat intresse för vilt förrän de passerat den åldern och börjat bli "vuxna" i huvudet så möjligheten finns att din hund får upp intresset för vilt så det är nog lika bra att förbereda sig på det.
Att träna viltspår är en väldigt bra aktivitet, det lär dessutom hunden att man bara "jagar" när husse/matte säger till. Att börja träna viltspår med min förra hund, som gärna drog i skogen på rådjur och hare i början (10-12mån ålder), var nog det bästa jag gjort. Hon slutade ganska snart med det.

Dessutom, 20min spår = utslagen hund... :angel:
 
Sv: Lämplig mental träning efterlyses

Tja, om han börjar intressera sig för vilt så är det kanske inte hela världen, det går ju bra ändå. Och som du säger så kan man ju lära sig/hunden att kontrollera det.

Kom på det perfekta "bytet" att spåra efter - sonens välfyllda bajsblöja! Finns nog inget som hundarna hellre vill få chansen att ta sig ett bett i.
:crazy:
 
Sv: Lämplig mental träning efterlyses

Uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuurk....! :crazy:

Det är ju en rätt destruktiv ålder du har på dina hundar just nu. Är själv deltidsdagmatte till en boxertik på 8 månader och bara idag har jag tagit ifrån henne en nyckelring, en tejphårrulle, sytråd samt det vanliga pappret hon snott från sophinken. Fast när hon går och tuggar på en hittat pälstuss från den borstade perserkatten och ser allmänt hög ut på det - då kan man inte annat än skratta. :D
 
Sv: Lämplig mental träning efterlyses

Man kan som sagt låta de spåra med en leksak i slutet.

Spår, lydnadsträning och som swat säger, miljöträning, är de bästa sätten att få min hund trött. Efter att ha varit med på tex julmarknad är han helt slut.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp