Lära en äldre katt tricks?

L

LaikaLove

Hej! Jag har en ca 10 år gammal kastrerad han katt, bondkatt! Jag skulle vilja lära honom några enkla tricks! Jag har redan hittat ett bra "godis" som är torsk, vilket han fullkomligt älskar!

Så är det någon som har något tips på HUR man på ett enkelt sätt kan lära en katt t.ex sitt och så?
Har en klicker och har testat lite med den men har nog inte så jättemycket tålamod och framförallt inte mycket tid. Men dock förstår jag att det behövs en hel del tålamod till detta haha och tid för den delen!

Men skulle vara kul för han att hitta något han tycker är kul för han är ju inte ute så mycket längre och har inte så mycket att göra på dagarna, lille missen:heart:love:
 
Sv: Lära en äldre katt tricks?

Ja skall man använda klicker, eller träna i allmänhet, så behöver du just tid och tålamod.

Grejen med klicker är att du väntar tills katten själv gör det du vill befästa som "trick", och sedan ger den beröm. De brukar vara riktigt smarta och fatta direkt! Så börja med att klicka in katten, dvs lära den att associera klick med beröm och godis. Därefter så tar du det vidare till att du klickar när katten gör något som du vill lär den på kommando, så ex om katten sätter sig ner är du snabb med att klicka och berömma. Därefter väntar du tills katten råkar sätta sig ner igen, och gör om samma sak. Upprepa några gånger, ta en paus, och testa sedan en gång till.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
639
Senast: Nikan
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 707
Senast: Pilot
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 218
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp