Bukefalos 28 år!

Lära hunden spår???

Vi har gått mycket viltspår, både med klöv + blod och med bara klöv, vilket min tik tycker är superkul. Planen är att vi ska gå lite eftersök också, men har bara gått ett kortare dödsök än så länge.
Vi ska gå en "avancerad spårkurs" i vår som bygger på SWDI:s tänk, och det ska bli skitkul. Hon är ganska noggrann i viltspåret, men jag hoppas att en mer noggrann spårteknik ska ge bra resultat både där samt vid jakten.

Har funderingar på att lära henne att markera benbitar osv också, tänkte ta upp det med instruktören på kursen :)
 
@nullo-modo och @Blueberry Det där med personspår först verkar vara allmänt vedertaget. Samma sak som man säger att man ska försöka lära hunden spåra innan man börjar träna sök. Anledningen är att det är svårare för hunden att gå från viltspår med sin starka bloddoft till enbart personspår. Anledningen när man tränar sök är att det är mycket svårare att få hunden att jobba med nosen nere vid marken när den är van att jobba med nosen högt.

@Milosari Genat över spår har min gamling gjort många gånger, men mest på viltspår. Det har hänt mer än en gång att han spårat ca 50 m och sen stått med nosen i luften, vänt och gått 50 m till och där låg klöven. Bara hoppat över 500 m viltspår.
 
Vi ska gå en "avancerad spårkurs" i vår som bygger på SWDI:s tänk, och det ska bli skitkul. Hon är ganska noggrann i viltspåret, men jag hoppas att en mer noggrann spårteknik ska ge bra resultat både där samt vid jakten.
Åh vad avis jag blir nu då! :eek:
 
Åh vad avis jag blir nu då! :eek:

Det ska bli skitkul! Jag ska gå för Mary Wright, en bekant har gått för både henne och Tobias Gustavsson, och han tyckte hon var bra, så jag hoppas att det ska bli givande :)
Det finns möjlighet att gå för Tobias Gustavsson på Canis Clickercamp i augusti, om jag kan skrapa ihop till avgiften och är nöjd med den första kursen så ska jag nog gå för honom då :)
Har jag inte råd tänkte jag åtminstone gå på hans föreläsning samma vecka.
 
Tobbe är både duktig och trevlig, jag var på en föreläsning om lek och stress med honom för nått år sedan, jättebra. Får nog spara ihop till några spårkurser för honom också i framtiden men just nu prioriteras vallningen högre ;)
 
Tobbe är både duktig och trevlig, jag var på en föreläsning om lek och stress med honom för nått år sedan, jättebra. Får nog spara ihop till några spårkurser för honom också i framtiden men just nu prioriteras vallningen högre ;)

Kul!
Ja, det förstår jag ;)
Särskilt när en kurs kostar typ 4000...
 
Men hur gör du när du lär din hund att spåra? Jag har somsagt aldrig gjort detta innan, inte läst något om det då det är inget jag tycker verkar skitkul. Men det är något jag ändå skulle kunna göra kanske 1-2 ggr i månaden för skojs skull för att hunden tycker det är kul eller liknande.
Så tips tack!

Man behöver inte lära hunden att spåra däremot vad den ska spåra, varför och hur. Så jag tycker målet med det hela avgör hur man ska gå tillväga. Om du tänker aktivering eller spår som tävlingssport (i så fall bruks eller IPO?) eller vill att din hund ska kunna användas som eftersökshund eller räddningshund.

Om ditt mål är nosaktivering kan den egentligen spåra hur och vad som helst, godisspår eller klöv eller leksak, vad den tycker är kul. Du underlättar för hunden om du ger den signaler som säger "nu håller vi på med det här", kan vara spårselen, ett kommando eller liknande. Och det gäller att hunden lyckas och det känns lagom utmanande och roligt för den. Att den hittar något den vill hitta (godis, leksak, klöv...).

Tänker du att det ska kunna bli sport av det hela så är det mera noga hur hunden spårar och då blir sådant som liggtider, vinklar och att hunden markerar apporter viktigt.

Tänker du eftersök så ska hunden kunna följa väldigt små blodmängder med uppehåll genom svår terräng utan att tappa bort sig och då gäller det att träna så att den skickligheten ökar.

Om du själv inte tycker det verkar så kul att spåra finns det ju också andra nosövningar för aktivering som du kanske tycker är mera kul, för det är viktigt att ni har kul tillsammans, båda två.
 
Kapar tråden lite, hoppas det är okej med TS!

Jag skulle vilja prova lägga spår med Alice men har tyvärr inte råd att gå spårkurs, sparar pengar till andra kurser. (Jag är på gällande lottandelarna!)
Kan man börja lite hemma och bara se om det intresserar henne? Jag har några köttiga revben i frysen. Tror ni det skulle gå att dra ett sånt längs gräset och låta henne spåra det? Hur länge ska spåret ligga i så fall? Eller ska man testa något annat när det "bara är på kul".
 
Kapar tråden lite, hoppas det är okej med TS!

Jag skulle vilja prova lägga spår med Alice men har tyvärr inte råd att gå spårkurs, sparar pengar till andra kurser. (Jag är på gällande lottandelarna!)
Kan man börja lite hemma och bara se om det intresserar henne? Jag har några köttiga revben i frysen. Tror ni det skulle gå att dra ett sånt längs gräset och låta henne spåra det? Hur länge ska spåret ligga i så fall? Eller ska man testa något annat när det "bara är på kul".

Jadå, det kan gå – men det är nog enklare att låta henne spåra dig. Här är en ganska pedagogisk förklaring av personspår som aktivering. :)


Och jag hade nog satsat på blodspår i stället för att släpa en köttbit. Blod kostar nästan ingenting hos slakteriet (jag betalar 10 kronor per liter) och nötblod finns i frysen eller charken på typ ica och brukar kosta 30 kronor för en halvliter. Första gångerna kan lägga "en droppe per steg" (och bloda lite extra vid spårstarten) och göra spåret rakt och typ 100-150 meter långt. Låt det ligga i drygt en timme innan du tar ut hunden. Vid spårslutet kan du däremot ha ett revben eller en oxfilé eller vad du nu vill :D
 
Kapar tråden lite, hoppas det är okej med TS!

Jag skulle vilja prova lägga spår med Alice men har tyvärr inte råd att gå spårkurs, sparar pengar till andra kurser. (Jag är på gällande lottandelarna!)
Kan man börja lite hemma och bara se om det intresserar henne? Jag har några köttiga revben i frysen. Tror ni det skulle gå att dra ett sånt längs gräset och låta henne spåra det? Hur länge ska spåret ligga i så fall? Eller ska man testa något annat när det "bara är på kul".

Om det är dig jag har sett i Lund ett par gånger så hade vi kunnat lägga IPO-spår på appellplan någon dag :). Om du har bil så kan vi ses på Revinge istället. Jag tar med mina egna hundar och tränar så räknas det inte som privatlektion ;)
 
@Blueberry Aaah, personspår trodde jag var att leta upp en person! :D (vilket blir svårt då jag är ensam). Läste beskrivningen men hur gör man om hon inte tar spåret? Alice är ju ingen storsniffare vid promenader direkt. Hur får jag henne att fatta att hon ska spåra min doft även fast jag står bredvid? Om hon ser leksaken jag lagt ut kommer hon antagligen gå på syn.
 
Ah, det är någon som har en hund som liknar din som är där och tränar ibland :). Så jag tänkte att det kanske var du. Skickar ett PM med förslag på tider!
 
@Blueberry Aaah, personspår trodde jag var att leta upp en person! :D (vilket blir svårt då jag är ensam). Läste beskrivningen men hur gör man om hon inte tar spåret? Alice är ju ingen storsniffare vid promenader direkt. Hur får jag henne att fatta att hon ska spåra min doft även fast jag står bredvid? Om hon ser leksaken jag lagt ut kommer hon antagligen gå på syn.

Du kan, om du vill, lägga några godisbitar i början av spåret för att få henne att börja jobba neråt.
Sen så är det bra om du går en bit bakom och låter henne utforska spåret själv. Börja med korta och raka spår. Och tänk på att berömma lagom och uppmuntrande, de flesta hundar kan stanna och titta på sin människa när de hör jubel och "BRAAA!" ;)

I början kan du också visa spårstarten och visa att det är spännande och intressant och lite "Men kolla! Vad är det här för något kul!?"
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
781
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 776
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 400
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp