Lära sig kontrollera ilska som bara uppstår när man är själv.

Riley

Trådstartare
Så efter att ha kastat sönder min säkert 15:e PS3-kontroll på ett år och även smashat två glas, så inser jag, eller snarare min plånbok, att jag behöver lära mig chilla när jag blir förbannad. Eftersom 95% av alla jag umgås med är gamers är rageande i form av trasiga tangentbord och kontroller förvisso inget superovanligt, men jag börjar själv lessna på att mitt gått till överdrift. För jag har lagt mig till med ovanan att kasta saker åt helvete så fort jag blir arg. Det behöver inte handla om TV-spel, utan kan bero på att jag är missnöjd med en teckning, har rykt ihop med hästen, att grannungarna skriker, inte får in mina chinchillor i burarna. Då åker första bästa hårda och ömtåliga sak i väggen; Ju mer det låter och ju mer det går sönder, desto snabbare spänner jag av och blir lugn.

Det här händer dock aldrig när jag umgås med eller pratar med någon annan, då blir jag tvärtom introvert och tystlåten, och jag har aldrig haft några impulser att ge mig på en annan människa i varken fysiska eller verbala ordalag. Men på egen hand ligger ridhjälmar, porslin, spelkontroller, kameror och mobiltelefoner (R.I.P två iPhones) jävligt illa till.

Litar inte på någon form av terapeutisk vård, så det alternativet går bort. Har funderat på att köpa någon boxningssäck eller liknande, men problemet är ju att jag vill ha sönder något - det är liksom ingen okontrollerad impuls, jag väljer medvetet att ha sönder något för att det känns bättre då - inte slå på något.
Är det någon som har erfarenhet av samma problem och har några beprövade tips att ge?
 
Sv: Lära sig kontrollera ilska som bara uppstår när man är själv.

Jag har också fått lära mig att inte kasta saker.

Telefonkataloger har bara ett användningsområde nu för tiden; föremål för avreagering.
De tål att kastas, slitas och bankas utan att det gör någon större skada.
Känslan av att ta tag och riva isär en telefonkatalog med ett vrål är rätt nice, måste jag påstå.
 
Sv: Lära sig kontrollera ilska som bara uppstår när man är själv.

Det kan ju vara ett bra skäl till att skaffa min första telefonkatalog på gud-vet-hur-många-år. Man tackar för tipset.
 
Sv: Lära sig kontrollera ilska som bara uppstår när man är själv.

+ att de går att återvinna efteråt :angel:

När jag bodde i lägenhet var det bara att plocka ett par från trapphuset den veckan de delades ut.
 
Sv: Lära sig kontrollera ilska som bara uppstår när man är själv.

Hjälper det att skrika? När jag blir sådär förbannad/frustrerad gör jag den där klassiska slå ut med armarna och spänner fingrarna jättehårt som att jag håller i två bollar samtidigt som jag skriker AAAARRRRGGHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (ja typ bokstavligen AAAARRRRGGHH!). Sen brukar det hjälpa mig att använda riktigt töntiga svordomar som avdramatiserar hela situationen.

Jag är annars en typisk dörrsmällare, kan gå tillbaka och smälla en gång till om det inte smällde tillräckligt högt första gången :angel: Saker kastar jag nästan bara om de är direkt kopplade till ilskan.
 
Sv: Lära sig kontrollera ilska som bara uppstår när man är själv.

Jag är annars en typisk dörrsmällare, kan gå tillbaka och smälla en gång till om det inte smällde tillräckligt högt första gången :angel:.

Jag har gjort samma sak med en spelkontroll, den studsade inte tillräckligt mycket på första kastet så jag var tvungen att hämta den och slänga den igen.
angel.gif


Jag tycker det är lite jobbigt att vara verbalt högljudd om folk kan höra mig, och jag bor i lägenhet, men det är å andra sidan klart bättre än att smasha saker. Ska provas om telefonkatalogsmassakern inte gör tricket! (Har inte haft behov av att prova än, haha)
 
Sv: Lära sig kontrollera ilska som bara uppstår när man är själv.

Kan du inte kasta typ ägg i vasken eller badkaret eller nåt? De går ju sönder med ett trevligt krasch iaf:p
 
Sv: Lära sig kontrollera ilska som bara uppstår när man är själv.

Fysiskt aktivitet? Kasta dig ut och spring allt vad du orkar när du känner att du behöver avreagera dig. Sedan orkar du kanske inte slänga något i väggen när du kommer hem...;)
 
Sv: Lära sig kontrollera ilska som bara uppstår när man är själv.

Jag bor också i lägenhet men har en ovana att sjunga högt eller bara göra massa konstiga ljud när jag är ensam så ett eller annat vrål lär inte sticka ut i mängden ljud från mig :p
 
Sv: Lära sig kontrollera ilska som bara uppstår när man är själv.

Det du ska göra är att lära dig känna igen triggande faktorer samt signalerna innan du väl tappar kontrollen - och avbryta innan det går överstyr ;)
 
Sv: Lära sig kontrollera ilska som bara uppstår när man är själv.

jag hade inte vantat mig att du skulle vara en san har person alls :D

KL

jo, jag maste riktigt hejda mig for att inte ha sonder dyra saker :crazy: tyvarr ar min make bast pa att locka fram det har monstret. (iaf det senaste 1.5 aret), innan dess hande det typ sist i tonaren. Varfor han lyckas locka fram monstret orkar jag inte dra :meh:

jag har inget bra tips for att bli av med det, jag skulle ju i sa fall behova bli av med maken, allman frustration over nuvarande boende situation och ovetskap om vad som hander med min karriar dem narmaste aren. typ.

Frustration kanske ar losenordet? det som utloser frustrationen behover minimeras?

jag Kan ju inte gora nagot at nagon av dem :p (eller boende situation loser sig forhoppningsvis asap. Maken vill jag inte gora mig av med och karriaren far jag ha lite is i magen med till i oktober).

jag undrar om jag skulle kopa ett gang med billiga vackarklockor som jag kan slanga i golvet? vackarklockor ar ju sjukt irriterande och krashet dem gor ar ju valdigt tillfredsstallande :o
 
Sv: Lära sig kontrollera ilska som bara uppstår när man är själv.

Lite halvt kl

Jag fascineras över er som kan slänga saker- när jag läser Inglorions inlägg om väckarklockorna så tänker jag bara "men tänk på golvet!! Det kanske blir repor?!" :D

Jag skulle aldrig få för mig att kasta något dyrt, då blir jag ju utan det? Sen har jag det inte så fett när det gäller att köpa nya telefoner eller dylikt.
 
Sv: Lära sig kontrollera ilska som bara uppstår när man är själv.

jag har ladrig slangt nagot dyrt heller :D skulle aldrig ha rad att ersatta det :D men det finns liksom en vilja dar att slanga nagot dyrt. Mest slanger jag klader, dem ar mjuka och fina for golvet! ;)
 
Sv: Lära sig kontrollera ilska som bara uppstår när man är själv.

Jobba på din självkontroll, en vuxen människa måste klara av att tygla sitt temperament såpass att hon inte har sönder saker av ilska. Det är sånt som små barn gör innan de lär sig kontrollera sina impulser.

Jag slog handen genom ett fönster när jag var 5 år (skar såklart upp hela handen och armen.....) pga att jag var arg, och känner igen känslan av att vilja kasta eller ha sönder något. Men som sagt, man måste helt enkelt lära sig att så går det inte att bete sig!

Självkontroll är bra att ha.... Klarar du inte av att hantera din ilska på egen hand så borde du uppsöka en psykolog. Billigare än att köpa nya mobiler hela tiden iaf.
 
Sv: Lära sig kontrollera ilska som bara uppstår när man är själv.

Kan du inte kasta typ ägg i vasken eller badkaret eller nåt? De går ju sönder med ett trevligt krasch iaf:p

Det låter för lite, haha. Sedan tror jag inte att jag så att säga skulle orka gå till köket och ta ut ägg och sikta fint på vasken, jag vill liksom kunna avreagera mig på plats och helst utan att behöva tokstäda lägenheten på äggrester efteråt.
wink.gif


Men väckarklockor borde man kanske testa. Jag inser att jag har en hel hög gamla billigt skräp liggande på vinden (fick av någon anledning alltid klockhelveten i present osv. i tonåren men de spelade liksom ut sin roll pga. mobilen).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp