Lära sig prata

Status
Stängd för vidare inlägg.

mian1

Trådstartare
När de är 1 år ska de kunna säga tre ord har jag läst nånstans. Inför ettårsdagen tränade vi henne och slog vad om hon skulle säga mamma eller pappa först. Vinnaren skulle få ett fint pris och eftersom jag var hemma mest tyckte jag att jag hade ett bra försprång.
En dag kom det första ordet klart och tydligt: STIG! :mad: Favoritkatten var allså den som var så viktig att den var det första Lillan lärt sig att säga. Sen var det Ette (Ester, hunden) som det mest ropas på när det är matdags eftersom det är så roligt att mata hunden när man äter. Sen har Lillan inte bara lärt sig namnen på kattkräken utan kan också skilja deras jamande åt och tala om vilken av katterna som står utanför dörren. Sssss är Simba (vi brukar säga så åt katten för hon är hopplös på att vara på bänkar och bord för att tjuva mat) och nu senast kan Lillan även säga Brrrr-Ogi (Roger). Att den bruna hästen heter Nicki och att hästar säger booo, det har hon kunat länge.

Frågan är: NÄR lär hon sig att säga mamma? Stackars barn, hon måste ju vara miljöskadad av alla djur.
Fast å andra sidan har min mamma skrivit i mitt bebisalbum att mina tre första ord var; mamma, pappa och mattpiskan :eek: :D
 
Sv: Lära sig prata

He he, när min brorsdotter nyligen lärt sig prata satt föräldrarna och pratade om hennes andranamn, som är Ester. Plötsligt började dottern låta väldigt konstigt, iiiiiiihhiiiiiihiiiiiihiiii med gäll röst. De fattade inte vad det var hon höll på med först, men så plötsligt kom de på att hon trodde de pratade om Häst, och hon visste ju mycket väl hur en häst lät! Vettig dotter eller hur! :rofl:

Samma dotter kallade även både mamma och pappa för pappa ganska länge, till mammans stora förtret! :D
 
Sv: Lära sig prata

Min dotters första riktiga ord förutom mamamamam, papapapapa, grrrrrr och andra roliga ljud var Kaka! :o
Kss (katten) lärde hon sig snabbt oxå :)
 
Sv: Lära sig prata

Emma sa "mamma!" (ofta kombinerat med "namnam" av någon konstig anledning :angel: ) redan som 6 månaders...men inte 17 säger hon det nu som 1-åring - det fungerar ju så bra med att peka på det man vill och ropa ähhhhhhh! :D

men "titta" och "däääääär" och "sssssste" (kisse) används ofta... och om inte pappa är hemma så kan hon efter någon timme komma tultande och lite frågande jolla "babababa?" :love:
 
Sv: Lära sig prata

Inte det första min minsta sa, men det absolut roligaste kom vid dagisstarten ca 18 mån gammal:

Kollahärå!
 
Sv: Lära sig prata

:rofl:

Vad fint :D

Vad snällt att hon kan namnen på djuren före mamma å pappa, hur ofta säger ni mamma pappa när ni pratar med henne?

Själv tror jag mitt första ord var lampa eller något sådant där, får fråga mamma sen...
 
Sv: Lära sig prata

Vår sons första ord var mpa-lampa och så sträckte han sig mot lampan. Sen vart det bumma-blomma, tisse-kisse, ovve-vovve och sen MAMMA. :love:
Härma en tiger, en häst och dammsugaren kan han också.
Annars är det mest, babababa, mmmm, hä- om man vill ha något. :D
 
Sv: Lära sig prata

...apråpå att mata hunden, ni vill inte ha en till basset...? Tik 6år, söt och snäll...
 
Sv: Lära sig prata

Som går bra ihop med andra bassettikar, katter och småbarn?
Låter lockande, som alla djur gör, men vi har en ganska ansträngd ekonomi och dessutom var det väldigt jobbigt med Doris så vi kan inte ha fler djur än de som bor här nu. Även om vi gärna skulle vilja. Maken vill ha minst en hund till, jag vill ha ett ponnyföl och dottern vill nog ha en ko, för hon är tokig i ko-bilder och i att titta på grannens kor från bilen (hennes mamma har koskräck och grannen har dessutom en jätteläskig schäfer som alltid går lös).
 
Sv: Lära sig prata

mian1 skrev:
Som går bra ihop med andra bassettikar, katter och småbarn?
Hon går bra ihop med allt och alla, allra helst om hon blir matad och får pussar ofta :love: !
 
Sv: Lära sig prata

Min första sa hej nej gullebulle och ida (Frida eller Vidar)

sen sånt där som titta lampa glatt (katt) glass (!)

Tvåan har just fyllt ett och säger kaxigt "Dä!" (=där finns x !! eller det där är en x !!) och pekar på diverse, eller frågande "e dä?" (vad är det?)

dessutom kommer det "mamamamamama" "yh-yh-yh" (=håller på att dö av svält eller av frustration) och ibland "öh-ooo" (erkänner att teletubbies är barnvakt ibland :o )
 
Sv: Lära sig prata

BLAND det första jag ska var nog "Hej Bengt!" sen blinkade jag lite sött med ena ögat..haha, Bengt var förövrigt en doktor...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp