Lära sig spela annorlunda instrument

Masqueradee

Trådstartare
Jag har länge haft drömmen att lära mig spela lite mer "annorlunda" instrument, nämligen vevlira, säckpipa och nyckelharpa. Just nu är liran och säckpipan det som står allra högst upp på önskelistan men det är ju liksom inga instrument man köper på en handvändning och plinkar lite på hemma i sin kammare..
Så hur går jag tillväga egentligen? Jag var inne ett tag på att lära mig spela piano och försökte då hitta någon som gav kurser men det kändes som att de flesta bara hade kurser som inriktade sig på barn.
Varför är det så svårt att hitta kurser när man inte är barn längre?!
 
Jag spelade säckpipa (svensk variant) när jag var yngre. Jag var en av 3 elever i Sverige typ, så det är inget vanligt instrument. Jag hade en lärare som bodde i min stad och det fanns en i Dalarna också. Han tillverkade säckpipan på beställning.
Tyvärr blev min säckpipa stulen ur ett förråd.
 
Jag har haft exakt samma tankar. Jag har sååå såå länge velat lära mig att spela säckpipa, jag tycker det låter helt underbart när det blir gjort rätt.. Har bara inte fått tummen ur för att verkligen sätta mig in i det. Men hur fasen börjar man lixom? (Sen att jag kanske inte är någon Beethoven vad gäller musik i allmänhet har faktiskt, helt ärligt inget med det att göra :rofl:..)
 
Just när det gäller säckpipa funderar jag på att börja med typ någon form av flöjt för att få in tekniken (och slippa bli utkastad ur lägenheten pga störda grannar :o). @Mitrolle, tror du att det är en bra idé?
 
Blockflöjt i sådant fall, det är ungefär samma fingerplacering :) Däremot krävs det lite mer lungträning för säckpipa så det kanske ska kombineras med något annat blåsinstrument, typ trombon :p
 
Om du bor i Skåne kan jag tipsa om några säckpipespelare. Går ju alltid fråga om de kan tänka sig ge privatlektioner.
 
Tror det var på "landet runt" för flera år en var det ett reportage om just att lära sig spela säckpipa. Det var en kursserie där de spelade och byggde hela instrumentet under kurserna! Mins att jag tyckte miljön de var i var så vacker med vattnet i bakgrunden där de satt och spelade.

Men det var ett tag sen, tror inte det hunnit bli digitaltv än!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp