Lärare på riksanläggning döms för otillåten hantering av häst

Svenska Ridsportförbundets disciplinnämnd har sagt sitt. Den sedan en tid avstängde läraren på en riksanläggning är skyldig till otillåten hantering av häst och ska betala 5 000 kronor i böter. Detta efter att ha slagit en häst med spö flera gånger på en tävlingsplats.
 
Fruktansvärt beteende låter som rena misshandeln av hästen så som det beskrivs av disciplinnämnden. Att använda spö mot en hästs huvud och slå den i vad som beskrivs som affekt kan ju aldrig någonsin vara okej. Stackars häst hur ska den kunna känna någon tillit till människor igen?
Hästar är alldeles för snälla så troligen kommer denna häst snabbt förlåta det som hände :/
 
Hästar är alldeles för snälla så troligen kommer denna häst snabbt förlåta det som hände :/

Mycket bättre om den istället försökt sparka tillbaka, för en del hästar kan en sådan här sak i princip förstöra hästen.

Sen är det förstås inte helt lätt att avgöra vad som hände och hur allvarligt det var utan att själv varit med, fast nu är förstås läraren dömd.
 
Mycket bättre om den istället försökt sparka tillbaka, för en del hästar kan en sådan här sak i princip förstöra hästen.

Sen är det förstås inte helt lätt att avgöra vad som hände och hur allvarligt det var utan att själv varit med, fast nu är förstås läraren dömd.
jag håller absolut med om att det inte är helt enkelt att veta exakt vad som hände när man inte var där. I detta fallet fanns det ju dock både vittne och även medhjälpare som båda intygade vad som hände. Vilket jag tycker ger lite mer substans åt det. Men generellt ska man absolut vara försiktig med att uttala sig exakt om vad som hände när man inte själv var på plats det håller jag helt med om.
 
Är väl till polisen man anmäler djurplågeri.
Kanske det, men oavsett blir det ju ingen utredning om djurplågeri ifall man inte anmäler händelsen till länsstyrelsen/polisen. Så troligen har man enbart anmält till Svenska Ridsportförbundet och därför det bara utreds där
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 121
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 649
Senast: Lhas
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 015

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp