Läser ni er journal på 1177

Fast många saker behöver man ju inte ens journalföra om det nu är så att man inte kommer ihåg. Man ska inte journalföra samma saker om och om igen, så om det finns tidigare journalanteckningar där det framgår antal barn osv så är det egentligen mer korrekt att skippa.

Jag tycker många i vården är pinsamt dåliga på journalföring. En del formulerar sig så illa att det låter nedvärderande mot patienterna och det är inte okej. En del skriver långa romaner och sen klagar de på att administrationen tar tid. Jag jobbar ju själv i vården och jag tycker att goda färdigheter i journalföring är jätteviktigt.

Finns ingen anledning att försvara dålig journalföring.
Håller med dig helt och hållet. Jag läste fem poäng handläggning och dokumentation inom socialtjänsten för 25 år sedan, så det finns ju utbildningar.

Har också läst de som är nedvårderande, eller har syftesfel, eller saknar info om vem som lämnat uppgifterna, och så vidare. Jag tänker alltid att jag måste dokumentera så att den jag skriver om känner igen sig när den läser.
 
Du kan spärra för andra vårdgivare utan att spärra för dig själv?

Jag spärrade min journal i Skåne för några år sedan, dels yttre spärr mot andra regioner och dels inre spärr så att bara de på mottagningarna kan läsa den aktuella journalen och inte andra på andra mottagningar kan läsa. Detta efter dumma kommentare från min ögonläkare som läste journalen hos käkkirurgen på samma sjukhus utan ha frågat mig först, så han hade ju faktiskt inte mitt medgivande.
Nä, jag hade ju en sån spärr (tror jag, det här var när de precis börjat med sammanhållen journalföring så jag fick inte så mkt info) och kunde därför inte läsa på 1177 så begärde papperskopior men fick svaret att jag måste ta bort spärren för att kunna läsa själv.

Det måste vara olika beroende på region. Jag har aldrig hört att det finns nån spärr mot vårdgivare i andra regioner eftersom andra regioner ändå inte kommer åt min regions journalsystem. Så vitt jag vet.

Journalen jag hade spärrad var psykjournalen i regionvården men regionens psykiatri är indelad i olika administrativa delar så när jag trodde att det bara var personal på min dåvarande mottagning som kunde läsa var det i själva verket personal på alla psykmottagningar och psykvårdavdelningar inom samma administrativa del.
Insåg det långt efteråt.

Tycker de ofta är så himla snabba med att säga ”jag går in i din journal” sen kommer ett ”är det ok?”
Läkaren som hade kopierat journaltext var in på provsvar på min vc utan mitt medgivande, samtidigt som jag satt i rummet.

Helst skulle jag vilja spärra precis allt men då kan jag ju inte upptäcka fel förrän långt efteråt.
 
Nä, jag hade ju en sån spärr (tror jag, det här var när de precis börjat med sammanhållen journalföring så jag fick inte så mkt info) och kunde därför inte läsa på 1177 så begärde papperskopior men fick svaret att jag måste ta bort spärren för att kunna läsa själv.

Det måste vara olika beroende på region. Jag har aldrig hört att det finns nån spärr mot vårdgivare i andra regioner eftersom andra regioner ändå inte kommer åt min regions journalsystem. Så vitt jag vet.

Journalen jag hade spärrad var psykjournalen i regionvården men regionens psykiatri är indelad i olika administrativa delar så när jag trodde att det bara var personal på min dåvarande mottagning som kunde läsa var det i själva verket personal på alla psykmottagningar och psykvårdavdelningar inom samma administrativa del.
Insåg det långt efteråt.

Tycker de ofta är så himla snabba med att säga ”jag går in i din journal” sen kommer ett ”är det ok?”
Läkaren som hade kopierat journaltext var in på provsvar på min vc utan mitt medgivande, samtidigt som jag satt i rummet.

Helst skulle jag vilja spärra precis allt men då kan jag ju inte upptäcka fel förrän långt efteråt.
Det låter märkligt att det är så olika.
Jag har spärrat så att ingen utanför Skåne kan läsa det man i Skåne skriver och ingen utanför tex ögonmottagningen i Skåne kan läsa vad man skriver på käkirurgen skriver och ingen kan läsa på min vc vad som skrivs där. Trots spärr kan jag läsa. Det finns ju nationell patientöversikt vilken man går in i med patientens godkännande om man vill ha tillgång till en journal från andra delar av Sverige osv så det är ju inte så att spärren inte tillfälligt går att häva.
 
Det låter märkligt att det är så olika.
Jag har spärrat så att ingen utanför Skåne kan läsa det man i Skåne skriver och ingen utanför tex ögonmottagningen i Skåne kan läsa vad man skriver på käkirurgen skriver och ingen kan läsa på min vc vad som skrivs där. Trots spärr kan jag läsa. Det finns ju nationell patientöversikt vilken man går in i med patientens godkännande om man vill ha tillgång till en journal från andra delar av Sverige osv så det är ju inte så att spärren inte tillfälligt går att häva.
Tror jag måste skriva till regionen igen och tjata. Förra gången svarade de att de utreder/är på väg att införa att patienter ska kunna spärra för vårdgivare men inte för sig själv.
Hittade ett infopapper jag fick från en mottagning. Det är tre bilder så blir tre inlägg:

FBFD0910-FA4C-489F-9917-C27E10D68C32.jpeg
 
@Rosett Jag kan dock inte läsa någonstans att man spärrar för sig själv om man väljer att spärra sin journal?
Nä det upptäcker man ju själv när man inte kommer åt journalen via 1177.
Jag har som sagt skrivit till regionen och påtalat problemet.
Även fått informera vårdpersonal om att jag inte kunnat läsa journalen pga spärren (de trodde att jag kunde det trots spärr).
Sthlm hade Melior förut tror jag. Ev används den fortfarande i vissa fall men jag är osäker.
 
Nä det upptäcker man ju själv när man inte kommer åt journalen via 1177.
Jag har som sagt skrivit till regionen och påtalat problemet.
Även fått informera vårdpersonal om att jag inte kunnat läsa journalen pga spärren (de trodde att jag kunde det trots spärr).
Sthlm hade Melior förut tror jag. Ev används den fortfarande i vissa fall men jag är osäker.
Så det är inte så att du har råkat spärra för dig själv i samma veva? Eller blivit missförstånd när du spärrat så du spärrat för dig själv?
 
Så det är inte så att du har råkat spärra för dig själv i samma veva? Eller blivit missförstånd när du spärrat så du spärrat för dig själv?
Nej, jag har fått mail av regionen (kan ha varit 1177-supporten, ska kolla om jag hittar mailsvaret) om att de är medvetna om problemet med att patienter automatiskt blir spärrade från att läsa sina egna journaler och att de jobbar på en lösning så småningom.
Om jag minns rätt så svarade de att det är något i Take Care som inte är kompatibelt med journalfunktionen på 1177.

När jag gjorde spärren så sa mottagningen inget om det men det var 2011 tror jag. Det var när de införde sammanhållen journalföring så de på mottagningen visste inte så mycket själva heller.
Jag gjorde inte spärren ”själv”, jag sa till min kurator att jag ville spärra.

Detta svar fick jag från regionen i juni -22:

Hej,

Det är helt riktigt att det är olika saker att spärra mot sammanhållen journalföring mellan vårdgivare och att själv kunna ta del av sin journalinformation via Journalen 1177. Tyvärr så finns det en teknisk begränsning i journalsystemet som gör att det slår på båda tjänsterna när man lägger en spärr. Det är något som journalsystemet arbetar med för att så snart som möjligt kunna skilja på tjänsterna.
 
Senast ändrad:
Nej, jag har fått mail av regionen (kan ha varit 1177-supporten, ska kolla om jag hittar mailsvaret) om att de är medvetna om problemet med att patienter automatiskt blir spärrade från att läsa sina egna journaler och att de jobbar på en lösning så småningom.
Om jag minns rätt så svarade de att det är något i Take Care som inte är kompatibelt med journalfunktionen på 1177.

När jag gjorde spärren så sa mottagningen inget om det men det var 2011 tror jag. Det var när de införde sammanhållen journalföring så de på mottagningen visste inte så mycket själva heller.
Jag gjorde inte spärren ”själv”, jag sa till min kurator att jag ville spärra.

Detta svar fick jag från regionen i juni -22:
Vad trist när saker inte fungerar som tänkt faktiskt. Det där borde rent tekniskt inte vara några svårigheter egentligen, men tja... det finns mycket som är tekniskt svårt här och där i sjukvården :(
 
Vad trist när saker inte fungerar som tänkt faktiskt. Det där borde rent tekniskt inte vara några svårigheter egentligen, men tja... det finns mycket som är tekniskt svårt här och där i sjukvården :(
Jag skickade iväg ett nytt mail för jag har en annan spärrad journal som jag inte kommer åt så frågade om de löst problemet än. Har ju gått 7 månader drygt.
 
Jag fick remiss till DEXA (mäter bentätheten) för några år sedan då jag jobbade med det själv. Kunde då se vad som stod i remissen och det enda som stämde var mitt namn och person nummer. Jag var hos läkaren medans hon skrev remissen så tror inte hon kan ha blandat ihop mig med annan patient. Tar emot patienter med remisser på jobb och efter detta tror jag inte helt på informationen jag kan läsa. Har många gånger fått helt annan information när jag frågat patienten själv än det som står i remissen.
 
Ja det är ju något vi sekreterare inte kan veta utan skriver ju som de säger.

Jag ska kanske inte försvara fel läkarna gör, för många gånger är det mycket fel som patienter tar illa upp av, vilket jag absolut förstår, men en läkare träffar många patienter per dag, speciellt på vårdcentralen. Jag förstår att det blir fel ibland, som det här med antal barn, hur man bor osv. Vi kan alla tycka att det inte är ok, men det är pressat och stressigt, och de är bara människor.

Jag har själv upptäckt fel, framför allt var det hos en ögonläkare, som sedan skrev fel i remiss till en annan ögonläkare, som skrev remiss till ytterligare en ögonläkare... man kan säga så här... viskningsleken. Det gick alltså att se hur felen blev bredare för varje instans den hamnade och gick vidare ifrån, det är nästan komiskt, om det inte vore för att det även kan vara osäkert för patienten. Saker, symptom, som jag sagt till första läkaren och som stod endast delvis med i första remissen stod inte med i slutet och den läkaren jag träffade då såg ut som ett frågetecken när jag berättade det, det var ny och viktig information. Som egentligen inte alls var ny information, symptom jag haft i något år redan.....

Jo men hur kan Nej, jag inte gift och har inga barn och bor i Kungsbacka bli.. Gift med 2 barn och bor i Kungälv 🙄 Jag var ju försjutton på en vårdcentral i Kungsbacka.. Inte ens samma län, eller region ens.
 
Jo men hur kan Nej, jag inte gift och har inga barn och bor i Kungsbacka bli.. Gift med 2 barn och bor i Kungälv 🙄 Jag var ju försjutton på en vårdcentral i Kungsbacka.. Inte ens samma län, eller region ens.
Förlåt, men det får du fråga läkaren om. Jag gav bara en tänkbar förklaring till en del fel som kan uppstå. Inte att alla läkare gör rätt och att det aldrig inträffar att läkare absolut inte lyssnar på patienter och aldrig beter sig som puckon.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 939
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
785
Senast: Sasse
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 964
Senast: mars
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
30
· Visningar
1 458
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp