Bukefalos 28 år!

Läste i DN idag ...

vilde

Trådstartare
om försäljningen av SMHI:s avdelning Sjöfart. Det var en speciell tjänst SMHI utvecklat för att bistå internationell sjöfart med väderprognoser och bästa rutter för att spara bränsle och tid. SMHI drog årligen in mellan 40-45 miljoner kronor på den här tjänsten. Under jan-feb 2020 investerades 10 miljoner kronor i IT-utveckling. Kort efter såldes verksamheten Sjöfart till en av cheferna för 5,5 miljoner kronor. Plus att ytterligare 20 miljoner kronor försvann vid försäljningen i olika arvoden.

Allt med politikernas goda minne, och det är inte bara moderater som driver på utan mer eller mindre alla politiker ställer upp på det här. MP:s Isabella Lövin försvarar affären enligt DN.

Vad tycker ni? Det är snarare regel än undantag, varför får det pågå obehindrat?

https://www.dn.se/sverige/lovin-ku-anmals-for-smhi-affaren/
 
De allra flesta politiker på alla nivåer liksom högre tjänstemän har alldeles säkert lika hög moral och rättsmedvetande som vem som helst. Så var det sagt.

Men den, för oss gräsrötter så fascinerande, de facto immunitet som ofta visar sig tror jag går att förklara utifrån rent egoistiska skyddsmekanismer snarare än i någon politisk kontext.

  • Klantar du dig och jag är din chef, så har jag brustit i mitt ledarskap. Därför klandrar jag dig bara i begränsad utsträckning eftersom det annars skulle skvätta på mig själv.
  • Klantar du dig och jag är del av din politiska styrning gäller naturligtvis samma sak.
  • Klantar du dig och jag har varit med om att rekrytera dig så har jag möjligen varit med om att göra en dålig rekrytering och... tja, se ovan.
  • Klantar du dig och vi kommer att verka i ungefär samma sfärer även framledes så ligger det i mitt tydliga intresse att inte klandra dig för hårt. Nästa gång kan det ju vara jag som klantar mig.
Svårare än så tror jag faktiskt inte att det är.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp