Läste i tidningen

Och hur avgör man efteråt om hajen anser sig ha blivit provocerad eller inte? Det lär inte låta sig göras att efter en attack fråga vad det var med den här dykaren som var så störande? Och få till svar att hajen bara inte kan tåla gula syrgastuber, det liksom bara brister helt när hajen ser sådana? :confused:
 
Och hur avgör man efteråt om hajen anser sig ha blivit provocerad eller inte? Det lär inte låta sig göras att efter en attack fråga vad det var med den här dykaren som var så störande? Och få till svar att hajen bara inte kan tåla gula syrgastuber, det liksom bara brister helt när hajen ser sådana? :confused:

Harpunfiske är en provocerande aktivitet. Simning, surfing och dykning anses inte vara det. Sen kan man fråga sig om det inte ska ses liiite som en provokation att plaska runt och låtsas vara deras favoritbyte? :confused:
 
Och hur avgör man efteråt om hajen anser sig ha blivit provocerad eller inte? Det lär inte låta sig göras att efter en attack fråga vad det var med den här dykaren som var så störande? Och få till svar att hajen bara inte kan tåla gula syrgastuber, det liksom bara brister helt när hajen ser sådana? :confused:
Verkligen ett utifrån och von oben-perspektiv, där statistikern tar sig friheten att själv definiera hajens upplevelser.
 
Harpunfiske är en provocerande aktivitet. Simning, surfing och dykning anses inte vara det. Sen kan man fråga sig om det inte ska ses liiite som en provokation att plaska runt och låtsas vara deras favoritbyte? :confused:
Jag har själv inte dykt med hajat men Som jag förstått det så är dykare generellt mindre utsatta för hajar än surfare eftersom surfare ser ut som sälar underifrån medan dykare inte ser ut som mat på samma sätt.

Jag såg en film från ett tillfälle för ett par år sedan när en dykare blev biten och då var det MÅNGA dykare i en runt hajen som såg mer och mer irriterad ut.
 
att antalet oprovocerade hajattacker har ökat. Då undrar jag hur man gör för att INTE provocera en haj? Klapar den lite snällt på huvudet och säger godag? 😂
Japp, det finns dom som lär sig hur man ska klappa på dom för att dom ska vara lugna så att de typ ligger i knät!(jag skojar inte!), Kompisen skickade en video för nån vecka sedan från dennes dyk där en haj blev väl närgången och då knuffade guiden till den lite på nosen såatt den simmade bort...

Det var inte ett ställe där man matade hajar.
 
Jag har själv inte dykt med hajat men Som jag förstått det så är dykare generellt mindre utsatta för hajar än surfare eftersom surfare ser ut som sälar underifrån medan dykare inte ser ut som mat på samma sätt.

Jag såg en film från ett tillfälle för ett par år sedan när en dykare blev biten och då var det MÅNGA dykare i en runt hajen som såg mer och mer irriterad ut.

Ja, det var surfare jag tänkte på och jag tror att majoriteten av de som blir allvarligt skadade är surfare? Lägg dig på ytan med något som gör att du ser sälformad ut, och plaska runt lite. :angel:

Jag har förvisso också surfat i vatten där det kan finnas haj, men där fanns det också väldigt bra övervakning (och ett hajattacksmuseum).
 
Harpunfiske är en provocerande aktivitet. Simning, surfing och dykning anses inte vara det. Sen kan man fråga sig om det inte ska ses liiite som en provokation att plaska runt och låtsas vara deras favoritbyte? :confused:
Tänker mig också att när de har en bur, filmar och matar med blodigt kött, om någon blir biten då borde det vara provocerat?
 
Japp, det finns dom som lär sig hur man ska klappa på dom för att dom ska vara lugna så att de typ ligger i knät!(jag skojar inte!), Kompisen skickade en video för nån vecka sedan från dennes dyk där en haj blev väl närgången och då knuffade guiden till den lite på nosen såatt den simmade bort...

Det var inte ett ställe där man matade hajar.
Jag har också sett videos som visar hur man ska bete sig - och INTE bete sig - om man dyker och en haj närmar sig. Absolut inte plaska och simma iväg, utan vända sig lugnt mot hajen. Kommer den nära, lägg handen på hajens nos och tryck den åt sidan.

Inte det lättaste om det är en vithaj som kommer farande nerifrån som en torped, vilket de väl ofta gör när de vill knipa nåt ätbart...?

Men ändå. I nåt fall kanske nån räddas tack vare metoden ovan.
 
Så om du möter detta i vattnet - vänd dig lugnt mot hajen, lägg handen på dess nos och tryck den åt sidan...
Tillåt mig småle :angel:

1707310641470.png
 
Så om du möter detta i vattnet - vänd dig lugnt mot hajen, lägg handen på dess nos och tryck den åt sidan...
Tillåt mig småle :angel:

Visa bifogad fil 138494

Där jag surfat har det tydligen varit relativt vanligt med unga vithajar även på grunt vatten. Jag älskar hajar som djur men hade definitivt inte varit speciellt cool om jag såg en under mig när jag ligger där och hjälplöst plaskar på min lilla bräda. :nailbiting:

(Däremot älskar jag att de gjort "hajspaningssafari" av det istället för att skrika om att hajarna ska bort. Det är vi som är inkräktare i deras vatten, inte tvärtom.)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vill börja med att säga att jag velade mellan att lägga tråden här eller på Barn men landade i att det inte är bebisen som är den...
Svar
13
· Visningar
1 186
Senast: Milosari
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 632
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
14 990
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp