Utredning utåtagerande barn

När vi gjorde en utredning om ADHD så gjordes en utredning om både ADHD och Autism. Man verkar göra det även om man inte misstänker autism. Om jag minns rätt fick vi hem ungefär femtioelva frågor som vi föräldrar skulle svara på, skolan fick femtioelva frågor de skulle svara på och barnet fick hel massa frågor hon skulle svara på. Sen efter det så var vi föräldrar på möte med psykologen sen var barnet på enskilt samtal med psykologen. Minns inte om det var en eller två tillfällen. Vårt barn var i mellanstadieåldern då så de gör kanske annorlunda med yngre barn. Sen efter alla de mötena så kallades vi allihopa till ett möte där psykologen gick igenom resultatet på utredningen. Eftersom vårt barn fick en diagnos så bokade psykologen in ett möte med skolan (rektor, lärare, kurator osv) då psykologen gick igenom vad hon kommit fram till hur skolan kan anpassa och stötta barnet.

Frågorna vi svarade på i förväg var skattningsfrågor där man skulle svara hur bra ett påstående stämde.

Vår tog nog bara nån enstaka vecka från första mötet till mötet där vi fick resultatet. 2-3 veckor kanske?
Så det är en så pass "enkel" utredning? Jag hade fått för mig att den var mer omfattande. Vi har redan fått svara på många frågor i ett par olika formulär och i intervju samt att barnet har pratat själv med psykologen en stund. Så då är det kanske inte så mycket kvar?

Fick du reda på grad av AHDH eller är det ointressant? Tänker att det ändå är skillnad på mild och svår när det gäller behov av anpassningar.
 
Så det är en så pass "enkel" utredning? Jag hade fått för mig att den var mer omfattande. Vi har redan fått svara på många frågor i ett par olika formulär och i intervju samt att barnet har pratat själv med psykologen en stund. Så då är det kanske inte så mycket kvar?

Fick du reda på grad av AHDH eller är det ointressant? Tänker att det ändå är skillnad på mild och svår när det gäller behov av anpassningar.

Nä, inte mer än så.

Vi fick svar om vilken typ av adhd och vilken grad. Samt såklart samma för autismdelen av utredningen..
 
Nu när jag har googlat runt lite så är jag nyfiken på hur en utredning går till, särskilt om den kommer gå snabbt? Är det alltid så att det är många olika som intervjuas eller räcker det med familjen och individen? Vi kommer bli kontaktade inom 2 veckor när psykologen har diskuterat med sina kollegor om hur vi ska gå vidare. Såg någon video på attentions hemsida om att man kan träffa en kurator tillsammans med skolans viktigaste personal, och DET låter ju super! Är det vanligt? Är det något man kan kräva av både skola och vård?

Vidare undrar jag över om man alltid får grad av ADHD i diagnosen när den ställs relativt tidigt?

Såhär har det varit för oss, har precis utrett två barn (10 och 12 år). Har totalt tagit ca 2 månader per barn.

1. Psykologsamtal barn och föräldrar, typ uppstartsmöte.
2. Föräldrar svarar på enkät och fritextfrågor via blå appen
3. Skola svarar på enkät och fritextfrågor via blå appen
4. WISC-test dvs begåvningstest med psykolog (2 tillfällen för vår del)
5. ADOS-test, dvs test för autism med psykolog (om man testar för autism också)
6. Föräldraintervju ca 3 timmar med psykolog i form av enkät och mer fritt samtal
7. Läkarbesök med test av motorik, syn, etc.
8. Psykologen diskuterar resultat med läkare
9. Återgivning mellan psykolog, barn och föräldrar
10. Återgivning till skolan.

Man får även utredningen på papper, barnet får en egen version om det är lämpligt utifrån barnets ålder.
 
När vi gjorde en utredning om ADHD så gjordes en utredning om både ADHD och Autism. Man verkar göra det även om man inte misstänker autism. Om jag minns rätt fick vi hem ungefär femtioelva frågor som vi föräldrar skulle svara på, skolan fick femtioelva frågor de skulle svara på och barnet fick hel massa frågor hon skulle svara på. Sen efter det så var vi föräldrar på möte med psykologen sen var barnet på enskilt samtal med psykologen. Minns inte om det var en eller två tillfällen. Vårt barn var i mellanstadieåldern då så de gör kanske annorlunda med yngre barn. Sen efter alla de mötena så kallades vi allihopa till ett möte där psykologen gick igenom resultatet på utredningen. Eftersom vårt barn fick en diagnos så bokade psykologen in ett möte med skolan (rektor, lärare, kurator osv) då psykologen gick igenom vad hon kommit fram till hur skolan kan anpassa och stötta barnet.

Frågorna vi svarade på i förväg var skattningsfrågor där man skulle svara hur bra ett påstående stämde.

Vår tog nog bara nån enstaka vecka från första mötet till mötet där vi fick resultatet. 2-3 veckor kanske?
Så var det för oss också i våras. @Milosari
 
Varit på första samtal på BUP nu och är SÅ otroligt nöjd med bemötandet! Vi träffade en jättetrevlig psykolog som fick bra kontakt med sonen. Efter 2 timmar var utfallet mycket sannolikt ADHD och han kommer snabbutredas inom ett par månader. Han kommer också genomgå någon sorts intelligenstest för att se om han är särbegåvad/överintelligent. Tror att detta kommer vara till stor hjälp för rätt sorts bemötande i skolan
Kommer BUP genomföra intelligenstestet? Jag fick till mig från BUP att de inte gör det när jag var i kontakt med dem.
Kul med fint bemötande! Jag har också varit supernöjd med BUP. En helt fantastisk verksamhet som bemötte både oss föräldrar och vårt barn superbra.
 
Kommer BUP genomföra intelligenstestet? Jag fick till mig från BUP att de inte gör det när jag var i kontakt med dem.
Kul med fint bemötande! Jag har också varit supernöjd med BUP. En helt fantastisk verksamhet som bemötte både oss föräldrar och vårt barn superbra.

Vi går inte på BUP utan på ett privat alternativ. De gjorde begåvningtest i samband med ADHD-utredningen. Hur BUP gör vet jag inte. Skolpsykologen vi pratade med rekommenderade det privata alternativet för att just var det nåt nytt regelverk som gjorde att vi inte skulle behöva vänta så länge på utredningen.
 
Kommer BUP genomföra intelligenstestet? Jag fick till mig från BUP att de inte gör det när jag var i kontakt med dem.
Kul med fint bemötande! Jag har också varit supernöjd med BUP. En helt fantastisk verksamhet som bemötte både oss föräldrar och vårt barn superbra.
Jag uppfattar det som BUP enligt utdrag ur journalen

Således en klar bild i linje med ADHD där vt bedömer att Steg 1-utredning är befogad. Samtidigt framkommer indikationer om goda kognitiva resurser och svårigheter i skolan att hitta rätt svårighetsgrad i uppgifter varför vt tänker att en begåvningstestning sannolikt hade varit hjälpsam för Hxxxx
 
Kommer BUP genomföra intelligenstestet? Jag fick till mig från BUP att de inte gör det när jag var i kontakt med dem.
Kul med fint bemötande! Jag har också varit supernöjd med BUP. En helt fantastisk verksamhet som bemötte både oss föräldrar och vårt barn superbra.
BUP brukar göra begåvningstest om de bedömer att det är relevant :)
 
(Ursäkta trådkap TS)

Tack för svaret - i vilka fall kan det vara relevant?
Jag jobbar inte med barnpsykiatriska utredningar själv så kan inte detaljerna, men i de flesta fall där man av ngn anledning vill göra en bred kartläggning av fungerandet och behöver bedöma kognitiva förmågor.
 
Nu är WISC genomfört och möte är bokat nästa vecka för meddelande om resultat av utredningen. Sedan ska det visst vara klart? Något läkarbesök är inte inbokat men det känns inte särskilt relevant heller. Brukar BUP hjälpa till med att informera skolan? Läste någonstans att man kan boka möte med BUP, föräldrar och skolpersonal, är det ett vanligt förfarande?
 
Nu är WISC genomfört och möte är bokat nästa vecka för meddelande om resultat av utredningen. Sedan ska det visst vara klart? Något läkarbesök är inte inbokat men det känns inte särskilt relevant heller. Brukar BUP hjälpa till med att informera skolan? Läste någonstans att man kan boka möte med BUP, föräldrar och skolpersonal, är det ett vanligt förfarande?
Det ser säkert olika ut runt om i Sverige, men det är ett vanligt förfarande i alla fall på mitt BUP. Det erbjuds i så gott som alla utredningar. Jag skulle tro att det är vanligt att det erbjuds även i andra regioner. Oftast blir mötet digitalt på vårt BUP, skolpersonal brukar föredra det framför att komma till BUP.
 
(Ursäkta trådkap TS)

Tack för svaret - i vilka fall kan det vara relevant?

Det är så gott som standard i utredningar med autismfrågeställning skulle jag säga. Det kan nog finnas lite regionala skillnader, men så ser riktlinjerna ut i alla fall.

Det är inte alltid lika mycket standard att det genomförs "per automatik" i utredningar där frågeställning enbart är ADHD. Men bedöms det finnas behov av kognitiv bedömning så genomför BUP oftast en sådan. Det kan t.ex. vara vid misstankar om intellektuella svårigheter (då kan en bedömning ge tydlighet kring om uppmärksamhetssvårigheter bättre kan förklaras av en svag intellektuell förmåga eller om barnet har svårigheter både intellektuellt och med uppmärksamhet/fokus). Det kan ibland även vara av vikt att kartlägga intellektuella förmågor vid misstanke om särbegåvning och samtidigt NPF, eftersom mycket goda intellektuella förmågor kan "maskera" en del svårigheter (med stor trötthet som följd) och barnet kan dessutom bli obegripligt för omgivningen utifrån väldigt ojämna förmågor.
 
Efter en fin start på året kom då mailet idag;

"kan ni säga åt er son att han måste sitta på sin plats och inte springa ut från klassrummet tillsammans med andra barn".

Ja alltså vi kan ju alltid upprepa det han redan vet, men hur kan de tro att det ska hjälpa? Någon som har tips på hur man pratar med skolpersonal om annan problemlösning än att föräldrarna ska tillrättavisa sina barn?
 
Efter en fin start på året kom då mailet idag;

"kan ni säga åt er son att han måste sitta på sin plats och inte springa ut från klassrummet tillsammans med andra barn".

Ja alltså vi kan ju alltid upprepa det han redan vet, men hur kan de tro att det ska hjälpa? Någon som har tips på hur man pratar med skolpersonal om annan problemlösning än att föräldrarna ska tillrättavisa sina barn?
När jag insåg att när barnet är i skolan så kan jag inte ställas för ansvar för mitt barns beteende och flyttade i all kommunikation ansvaret tillbaka ansvaret där det hör hemma dvs hos skolan blev jag lyckligare.

Jag tar ansvar för mitt barns beteende när jag har en chans att ta ansvar dvs när barnet är i min vård och jag ser till att inte utsätta mitt barn för situationer där hens beteende kan riskera att skapa problem t.ex. jag lämnar inte mitt barn på IKEAs barnpassning om jag inte tror barnet klarar av det. Vi har skolplikt och då är det skolans ansvar att skapa en miljö som ditt barn klarar av.

Är specialpedagogen involverad? Hur föreslår hen att personalen ska ändra sitt arbetssätt för att även ditt barn ska få en miljö (som han har rätt till) där han får möjlighet lyckas i skolan?
 
När jag insåg att när barnet är i skolan så kan jag inte ställas för ansvar för mitt barns beteende och flyttade i all kommunikation ansvaret tillbaka ansvaret där det hör hemma dvs hos skolan blev jag lyckligare.

Jag tar ansvar för mitt barns beteende när jag har en chans att ta ansvar dvs när barnet är i min vård och jag ser till att inte utsätta mitt barn för situationer där hens beteende kan riskera att skapa problem t.ex. jag lämnar inte mitt barn på IKEAs barnpassning om jag inte tror barnet klarar av det. Vi har skolplikt och då är det skolans ansvar att skapa en miljö som ditt barn klarar av.

Är specialpedagogen involverad? Hur föreslår hen att personalen ska ändra sitt arbetssätt för att även ditt barn ska få en miljö (som han har rätt till) där han får möjlighet lyckas i skolan?
Ja att det inte är mitt ansvar är jag på det klara med. Men även i privatlivet har jag fått mycket kängor för att jag inte gör så att min son inte är så jobbig för andra, så det hänger i lite. Och sen har jag själv haft en jobbsituation där jag hade alldeles för lite verktyg själv, och sympatiserar med lärarens hopplöshetskänsla.

Jag föreslog att vi skulle ha möte där jag kunde dela med mig av de verktyg jag har samlat på mig under mina +20 år inom LSS, men i efterhand vet jag inte om det var så bra skrivet. De har inte svarat än. Jag är väldigt mån om att ha en god relation med hans lärare och då vill jag inte vara för mästrande. Det är ju sonen som drabbas om det inte funkar 😞.

Specialpedagogen är inblandad sedan flera månader, men även om hon säger vettiga saker ibland så har jag hakat upp mig lite på att hon tror att TV-spel kunde vara orsaken till att min son fick utbrott i skolan.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 469
Senast: Mabuse
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 948
Senast: alazzi
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 142
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Lite kortfattat : I slutet på 2012 fick jag veta av en lärare på äldsta sonens skola att de skulle göra en orosanmälan till...
Svar
7
· Visningar
2 014
Senast: Meibla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp