Läsvärda böcker?

Tillhör egentligen Ungdom (åtminstone ett år till...), men hoppas/tror på bättre svar här.

Det börjar bli dags att fylla på bokhyllan hemma och jag är på jakt efter läsvärda böcker! Vilken bok tycker du att alla bör ha läst? Om det så är för att den är så ohyggligt spännande, fantastiskt rolig eller tänkvärd eller vad som!

För att ha något att gå på: Jag är generellt ett fan av böcker som är lite samhällskritiska/skildrar verkligheten på ett medvetet sätt. Krigsskildringar och historiska böcker är inte riktigt min kopp te. Uppskattar humor! Eh, ja... det var väl ungefär vad jag kom på just nu. Alla typer av tips (även sådana som inte stämmer in på ovanstående) är dock mycket välkomna, dels för att jag är mycket öppen för att bli omvänd och dels för att jag hoppas att någon annan också kan komma ha nytta av tipsen jag hoppas få :)

Näst på tur står det mesta av Katarina Wennstam eftersom jag hittills lyckats undgå henne på något märkligt vis, hoppas på att därefter ha massa bra buke-tips! Så - hit me!

En av mina stora favoriter är To Kill a Mockingbird av Harper Lee, den är så otroligt välskriven! Jag kan även tipsa om böckerna Memoirs of a Geisha och The Last Act of Love, som också behandlar intressanta, verklighetsförankrade ämnen. Den senare berör dödshjälp tex. Sedan älskar jag Jane Austens Pride and Prejudice som borde kvala in på beskrivningen humoristisk och samhällskritisk, i alla fall om man läser lite mellan raderna. :) Om du vill läsa något väldigt annorlunda skrivet är Dept. of Speculation en riktigt fin bok om en ganska ordinär kvinnas liv.
 
- Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie
- Tusen strålande solar av Khaled Hosseini
- Den osynliga bron av Julie Orringer
- Gone Girl av Gillian Flynn
- 1984 av George Orwell

... är min spontana lista på böcker som jag tycker att alla borde läsa.

Jag är rätt dålig på humorbocker, men tipsar liksom @Ninnurur om Fredrik Backman (jag gillade framförallt En man som heter Ove och Britt-Marie var här). Jonas Jonassons böcker (Hundraåringen, Analfabeten som kunde räkna, osv) skulle kanske också kunna passa dig.


Blev superförtjust i alla dina tips! Läggs på listan.

Gällande humorböcker så har jag läst En man som heter Ove och jag har sett filmen Hundraåringen (dock inte läst boken), och det är inte riktigt min typ av humor tror jag. Roliga och lättsamma och sådär absolut, men inget som fastnade hos mig eller som verkligen underhöll mig. Tänkte att jag skulle ge någon vettig förklaring här som kunde förklara vad som faktiskt är min typ av humor, men jag verkar inte kunna åstadkomma någon sådan - så det får vara så länge ;) Jag trooor att det kan vara så att jag uppskattar humor som liksom är invävd i språket och i handlingen på ett annat sätt, men till exempel En man som heter Ove (och även filmen Hundraåringen då, upplever att de två har lite samma typ av humor) upplevde jag nog som lite krystad och lite för ansträngt rolig.... Äh, jag vet inte.
 
En av mina stora favoriter är To Kill a Mockingbird av Harper Lee, den är så otroligt välskriven! Jag kan även tipsa om böckerna Memoirs of a Geisha och The Last Act of Love, som också behandlar intressanta, verklighetsförankrade ämnen. Den senare berör dödshjälp tex. Sedan älskar jag Jane Austens Pride and Prejudice som borde kvala in på beskrivningen humoristisk och samhällskritisk, i alla fall om man läser lite mellan raderna. :) Om du vill läsa något väldigt annorlunda skrivet är Dept. of Speculation en riktigt fin bok om en ganska ordinär kvinnas liv.

To Kill a Mockingbird har jag läst och uppskattade jättemycket, otroligt välskriven precis som du skriver! Instämmer även gällande Pride and Prejudice som jag också har läst!

Eftersom vi verkar ha samma smak så långt så blev jag inte besviken när beskrivningarna av alla dina andra tips verkligen föll mig i smaken - även de läggs på inköpslistan!

Guuud, nu kommer jag ha att läsa i en evighet :o Men fortsätt tipsa, så glad för alla bidrag!
 
To Kill a Mockingbird har jag läst och uppskattade jättemycket, otroligt välskriven precis som du skriver! Instämmer även gällande Pride and Prejudice som jag också har läst!

Eftersom vi verkar ha samma smak så långt så blev jag inte besviken när beskrivningarna av alla dina andra tips verkligen föll mig i smaken - även de läggs på inköpslistan!

Guuud, nu kommer jag ha att läsa i en evighet :o Men fortsätt tipsa, så glad för alla bidrag!
Har du läst Go set a watchman? Skrevs ju före To kill a mockingbird, men utspelar sig efter. Språket är lite "råare" men det är ändå en mycket läsvärd bok!
 
Jag såg att Americanah redan nämnts - otroligt bra och läsvärd.
Half a yellow sun/En halv gul sol av samma författare är också väldigt bra.

Jag vill också nämna The Goldfinch/Steglitsan av Donna Tartt. Och hennes tidigare The secret story (tror att den heter Den hemliga historien på svenska?)
In America av Susan Sontag gillade jag också väldigt mycket.
 
Good Omens av Terry Pratchett och Neil Gaiman. Handlar om en ängel och en demon som först råkar slarva bort bäbis-Antikrist (som i sin tur växer upp i en helt vanlig brittisk familj) och senare försöker stoppa apokalypsen. Läs på engelska! Smart, rolig och varm bok. Älskar den SÅ MYCKET :love:

(Dialog i det Dentakuska hemmet efter att jag läst detta)

Dentaku: Oooooh! "Good Omens", känner du till den?

Herr Dentaku: Jadå.

Dentaku: HAR vi den?

Herr Dentaku: Japp.

Dentaku: Varför har du inte berättat det för mig?!

Herr Dentaku: Du har aldrig frågat.

Dentaku: *ger fingret åt Herr Dentaku*
 
(Dialog i det Dentakuska hemmet efter att jag läst detta)

Dentaku: Oooooh! "Good Omens", känner du till den?

Herr Dentaku: Jadå.

Dentaku: HAR vi den?

Herr Dentaku: Japp.

Dentaku: Varför har du inte berättat det för mig?!

Herr Dentaku: Du har aldrig frågat.

Dentaku: *ger fingret åt Herr Dentaku*
Du är ett sånt charmtroll! :love:
 
På temat "samhällskritiska/skildrar verkligheten" borde du läsa något av Assia Djebar, till exempel Kärleken, Kriget.
 
(Dialog i det Dentakuska hemmet efter att jag läst detta)

Dentaku: Oooooh! "Good Omens", känner du till den?

Herr Dentaku: Jadå.

Dentaku: HAR vi den?

Herr Dentaku: Japp.

Dentaku: Varför har du inte berättat det för mig?!

Herr Dentaku: Du har aldrig frågat.

Dentaku: *ger fingret åt Herr Dentaku*

Haha! Nästan oförlåtligt...! Men hey, din söndag är räddad \^o^/

ADAM, THOUGHT MR. YOUNG. He tried saying it, to see how it sounded. “Adam.” Hmm… He stared down at the golden curls of the Adversary, Destroyer of Kings, Angel of the Bottomless Pit, Great Beast that is called Dragon, Prince of This World, Father of Lies, Spawn of Satan, and Lord of Darkness. “You know,” he concluded, after a while, “I think he actually looks like an Adam.”

:love:
 
Vargbröderav Michelle Paver Min absoluta favoritbok. :love: Sex delar

Tolvårige Torak är ensam, sårad, skräckslagen och på flykt. Hans far ligger död bredvid honom, attackerad av en demon i skepnad av en björn. Och i Storskogen lurar farorna överallt. Vargbröder utspelar sig 6000 år sedan och är den första delen i en mycket spännande bokserie med namnet Han som föddes att möta mörkret. Den gavs ut i England 2004 och blev direkt den mest sålda textboken för barn och ungdomar och är redan en internationell succé. Serien är såld till över 30 länder, och filmrättigheterna är sålda till filmproducenten Ridley Scott.

Toraks och vargungens kamp mot Ondskan är ett äventyr som absolut inte får missas!
Text lånad av adlibris.
 
Det ska jag göra då! Tack :)
Samma frågeställning gäller för övrigt för andra böcker som rekommenderats i tråden och som faller under kategorin fantasy/science fiction. Jag är inte alls omöjlig, men behöver kanske övertygas liiiite just vad gäller den genren :D


Octavia Butler skriver också en form av scifi, eller iaf dystopier/utopier med scifi-inslag. Den typen av böcker öppnar upp för en samhällskritik som är svår att få till i rent socialrealistik litt.

Butler har skrivit en novellsamling "Bloodchild and other stories" som du kan testa om du vill, noveller ger ju en lite annorlunda struktur än romaner. Då kan du se om du gillar hennes sätt att skriva.

Samma med Margaret Atwood som också skrivit en del framtidsskildringar, såsom "Oryx and Crake". Inga flygande drakar, men genmanipulerade djur, virus, och nya samhällsstrukturer.

Andra tips nu när jag ändå sitter här:
* Steve Sem Sandberg, "De fattiga i Lodz"
* Stellan Vinthagen och Pelle Strandberg, "Motståndets väg"
* Mo Yan, "Den genomskinliga rättikan"
 
åh! Jag fick "Stora Stygga Räven" av Benjamin Renner i julklapp! Seriebok, så himla söt att jag blir varm i hjärtat av den. :love:
 
Om man vill ha böcker som är roliga men samtidigt väldigt välskrivna och skapar eftertanke och reflektion kring sin egen person så kan jag varmt rekommendera JoJo Moyes, framförallt "Me before you" "After you" (forts på me before you) och "The one plus one" Alla 3 läste jag på engelska för jag föredrar det och om du känner dig bekväm med engelska så läs de helst på just det, det blir en helt annan dialog och känsla :) På den mer samhällskritiska/biografi sidan så är "The immortal life of Henrietta Lacks" av Rebecka Skloot en heeeelt fantastisk bok! Intressant, informativ, upprörande, lärorik och obekväm. Jag bara väntar på att de ska göra en film av den som jag tror kan bli Oscars-material isåfall..
 
Om man vill ha böcker som är roliga men samtidigt väldigt välskrivna och skapar eftertanke och reflektion kring sin egen person så kan jag varmt rekommendera JoJo Moyes, framförallt "Me before you" "After you" (forts på me before you) och "The one plus one" Alla 3 läste jag på engelska för jag föredrar det och om du känner dig bekväm med engelska så läs de helst på just det, det blir en helt annan dialog och känsla :) På den mer samhällskritiska/biografi sidan så är "The immortal life of Henrietta Lacks" av Rebecka Skloot en heeeelt fantastisk bok! Intressant, informativ, upprörande, lärorik och obekväm. Jag bara väntar på att de ska göra en film av den som jag tror kan bli Oscars-material isåfall..

De två förstnämnda av JoJo Moyes fick jag faktiskt i present av pojkvännen bara här om dagen, har inte hunnit läsa ännu! Dock på svenska, men jag hoppas att de ska vara bra ändå! :)

The immortal life of Henrietta Lacks läggs till önskelistan, verkar även den superintressant!

Tackar både dig och alla andra som tipsat så här långt!
 
Tillhör egentligen Ungdom (åtminstone ett år till...), men hoppas/tror på bättre svar här.

Det börjar bli dags att fylla på bokhyllan hemma och jag är på jakt efter läsvärda böcker! Vilken bok tycker du att alla bör ha läst? Om det så är för att den är så ohyggligt spännande, fantastiskt rolig eller tänkvärd eller vad som!

För att ha något att gå på: Jag är generellt ett fan av böcker som är lite samhällskritiska/skildrar verkligheten på ett medvetet sätt. Krigsskildringar och historiska böcker är inte riktigt min kopp te. Uppskattar humor! Eh, ja... det var väl ungefär vad jag kom på just nu. Alla typer av tips (även sådana som inte stämmer in på ovanstående) är dock mycket välkomna, dels för att jag är mycket öppen för att bli omvänd och dels för att jag hoppas att någon annan också kan komma ha nytta av tipsen jag hoppas få :)

Näst på tur står det mesta av Katarina Wennstam eftersom jag hittills lyckats undgå henne på något märkligt vis, hoppas på att därefter ha massa bra buke-tips! Så - hit me!

Jonas Gardells trilogi "Torka aldrig tårar utan handskar".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition
  • Gråter du?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp