Läsvärda böcker?

DeadSerious

Trådstartare
Tillhör egentligen Ungdom (åtminstone ett år till...), men hoppas/tror på bättre svar här.

Det börjar bli dags att fylla på bokhyllan hemma och jag är på jakt efter läsvärda böcker! Vilken bok tycker du att alla bör ha läst? Om det så är för att den är så ohyggligt spännande, fantastiskt rolig eller tänkvärd eller vad som!

För att ha något att gå på: Jag är generellt ett fan av böcker som är lite samhällskritiska/skildrar verkligheten på ett medvetet sätt. Krigsskildringar och historiska böcker är inte riktigt min kopp te. Uppskattar humor! Eh, ja... det var väl ungefär vad jag kom på just nu. Alla typer av tips (även sådana som inte stämmer in på ovanstående) är dock mycket välkomna, dels för att jag är mycket öppen för att bli omvänd och dels för att jag hoppas att någon annan också kan komma ha nytta av tipsen jag hoppas få :)

Näst på tur står det mesta av Katarina Wennstam eftersom jag hittills lyckats undgå henne på något märkligt vis, hoppas på att därefter ha massa bra buke-tips! Så - hit me!
 
Inte verklighet som sådan men i dagens läge passar ju dystopier bra och då tycker jag att Aldous Huxleys Brave New World är jättebra, mycket bättre än 1984 som kanske nämns oftare.
 
Inte verklighet som sådan men i dagens läge passar ju dystopier bra och då tycker jag att Aldous Huxleys Brave New World är jättebra, mycket bättre än 1984 som kanske nämns oftare.

Åh tack! Den lät otroligt intressant och läggs till på önskelistan hos Adlibris för senare inhandling! Snabb utdelning här ;)

Ytterligare ett tillägg som jag kom att tänka på nu och som ju kan vara relevant: Läser gärna på både svenska och engelska, men behärskar tyvärr inga andra språk tillräckligt väl!
 
Finns ju massvis. Men tipsar om Kepler! Lättlästa men väldigt spännande deckare! Perfekt att ha med på resan i pocketform.
 
Några tips:
* Octavia Butler, Xenogenesis-serien, "Dawn", "Adulthood rites", och "Imago"
* Margaret Atwood, "Tjänarinnans berättelse"
* Neil Gaiman, "Coraline"
* Richard Adams, "Pesthundarna"
* Charlotte Bronte, "Jane Eyre" och Jean Rhys "Den första hustrun" (läs i kombo)
* Mo Yan, "Yngel"
* Hjalmar Bergman, "Flickan i frack"
* Mats Ahlsén, "Axel var en idiot"
* Maj-Gull Axelsson, "Jag heter inte Miriam"
 
Karin Alfredssons böcker om Ellen Elg. Lite deckarliknande som skildrar kvinnors situation i olika länder.

Jodi Picoult; My Sisters Keeper och 19 Minutes. Den första om att födas som "reservdelsbarn" till sitt äldre sjuka syskon och den senare om en skolskjutning ur ett annorlunda perspektiv. Finns säkert på svenska men jag vet inte de svenska titlarna.
 
Good Omens av Terry Pratchett och Neil Gaiman. Handlar om en ängel och en demon som först råkar slarva bort bäbis-Antikrist (som i sin tur växer upp i en helt vanlig brittisk familj) och senare försöker stoppa apokalypsen. Läs på engelska! Smart, rolig och varm bok. Älskar den SÅ MYCKET :love:

Sen fortsätter du med American Gods och typ allt annat av Gaiman.
 
Tack för riktigt bra tips allihop! Väldigt mycket läs-begär på många!

@Lager och @kittin (och andra som läst Neil Gaiman för den delen) - jag har inte läst någonting av honom och en snabb googling säger mig att han skriver fantasy/science fiction - en genre som normalt inte tilltalar mig speciellt (vilket sannolikt också är anledningen till att jag inte läst något av honom tidigare ;)). Är han såpass fantastisk att även någon som inte uppskattar fantasy/science fiction kommer bli frälst eller bör jag kika närmare på andra tips istället? :)
 
Tack för riktigt bra tips allihop! Väldigt mycket läs-begär på många!

@Lager och @kittin (och andra som läst Neil Gaiman för den delen) - jag har inte läst någonting av honom och en snabb googling säger mig att han skriver fantasy/science fiction - en genre som normalt inte tilltalar mig speciellt (vilket sannolikt också är anledningen till att jag inte läst något av honom tidigare ;)). Är han såpass fantastisk att även någon som inte uppskattar fantasy/science fiction kommer bli frälst eller bör jag kika närmare på andra tips istället? :)


Han är kvick, smart och underhållande. Testa en och se? Varken Coraline eller Goda Omen har flygande drakar eller rymdskepp, det är inte den typen av fantasy/scifi. :)
 
Han är kvick, smart och underhållande. Testa en och se? Varken Coraline eller Goda Omen har flygande drakar eller rymdskepp, det är inte den typen av fantasy/scifi. :)

Det ska jag göra då! Tack :)
Samma frågeställning gäller för övrigt för andra böcker som rekommenderats i tråden och som faller under kategorin fantasy/science fiction. Jag är inte alls omöjlig, men behöver kanske övertygas liiiite just vad gäller den genren :D
 
Tack för riktigt bra tips allihop! Väldigt mycket läs-begär på många!

@Lager och @kittin (och andra som läst Neil Gaiman för den delen) - jag har inte läst någonting av honom och en snabb googling säger mig att han skriver fantasy/science fiction - en genre som normalt inte tilltalar mig speciellt (vilket sannolikt också är anledningen till att jag inte läst något av honom tidigare ;)). Är han såpass fantastisk att även någon som inte uppskattar fantasy/science fiction kommer bli frälst eller bör jag kika närmare på andra tips istället? :)

Han skriver överlag väldigt realistisk fantasy, if that makes sense? Hans böcker handlar ofta om vanliga människor som hamnar i övernaturliga situationer, men det känns aldrig krystat eller "out there". Det övernaturliga är ofta saker man känner igen, t ex gudar, spöken, en konstig version av London och så vidare. Han har ett väldigt rakt - men vackert! - språk, och eftersom han visar istället för förklarar hur saker hänger ihop så man fastnar man aldrig i långa informationsdumpar som annars är så vanliga i fantasy. Jag älskar hans böcker, men jag ska väl erkänna att jag också är ett stort fan av fantasy och sci-fi ;)

Om du vill läsa en underhållande, super-brittisk bok som skildrar/kommenterar mänsklighet och religion så är Good Omens perfekt. American Gods har samma teman men är allvarligare i tonen. Båda är :heartheart:heartheart:heart :D
 
Han skriver överlag väldigt realistisk fantasy, if that makes sense? Hans böcker handlar ofta om vanliga människor som hamnar i övernaturliga situationer, men det känns aldrig krystat eller "out there". Det övernaturliga är ofta saker man känner igen, t ex gudar, spöken, en konstig version av London och så vidare. Han har ett väldigt rakt - men vackert! - språk, och eftersom han visar istället för förklarar hur saker hänger ihop så man fastnar man aldrig i långa informationsdumpar som annars är så vanliga i fantasy. Jag älskar hans böcker, men jag ska väl erkänna att jag också är ett stort fan av fantasy och sci-fi ;)

Om du vill läsa en underhållande, super-brittisk bok som skildrar/kommenterar mänsklighet och religion så är Good Omens perfekt. American Gods har samma teman men är allvarligare i tonen. Båda är :heartheart:heartheart:heart :D

Tack för svar! Jag tror att jag förstår vad du menar och ska införskaffa och läsa Good Omens till att börja med, så får vi se vad jag tycker :D
 
Behöver man vara sportintresserad för att uppskatta den? Det är jag nämligen inte, alls, men gillar samtidigt den delen av beskrivningen som inte handlar om hockey :D
Inte ett dugg! Boken handlar inte om hockey, det råkar bara vara det som håller ihop stan. Det hade kunnat vara teater eller ridning eller vad som som kräver engagemang på samma sätt.
 
- Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie
- Tusen strålande solar av Khaled Hosseini
- Den osynliga bron av Julie Orringer
- Gone Girl av Gillian Flynn
- 1984 av George Orwell

... är min spontana lista på böcker som jag tycker att alla borde läsa.

Jag är rätt dålig på humorbocker, men tipsar liksom @Ninnurur om Fredrik Backman (jag gillade framförallt En man som heter Ove och Britt-Marie var här). Jonas Jonassons böcker (Hundraåringen, Analfabeten som kunde räkna, osv) skulle kanske också kunna passa dig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp