'Lättare för gravida att bli sjukskrivna'

Diplomaten

Trådstartare
så lyder rubriken i tidningen Gravid nr 1 för 2010. (sida:26).

Reportaget tar bl.a. upp att flertalet personer nu har anmält Försäkringskassan för utebliven sjukskrivning. 4 st kvinnor har i dagarna fått ett skadestånd på 50 000 kr efter att Diskrimineringsombudsmannen stämt Försäkringskassan.

Marie Nordström (jurist hos Diskrimineringsombudsmannen) säger;

" Vi tycker att det är fel att ta hänsyn till den bakomliggande orsaken, alltså graviditeten, istället för att se till vilka faktiska besvär den sjukskrivna har"

Det har uppdagats att det är svårt att bli sjukskriven under graviditet. Att det är flertalet kvinnor som uppenbarligen anser sig blivit felbehandlade - också av sina barnmorskor. Kvinnorna har inte känt sig tagna på allvar. Försäkringskassan menar att det inte skall vara så, och menar att det i regel fungerar oerhört bra.

Den klassiska detaljen som tas upp i reportaget är bl.a. att det inte är en sjukdom att vara gravid.

Hur upplever ni diskussioner kring detta?
 
Sv: 'Lättare för gravida att bli sjukskrivna'

du har nog snappat upp "gamla" nyheter... den var på diskussion här för kan det varit 3 månader sedan??;):)

men jag tycker det är bra att det faktiskt har uppmärksammats.
det finns ju andra åkommor som skulle ifrågasättas istället..
graviditetsbesvär leder ju sällan till en långtidsjukskrivning.
 
Sv: 'Lättare för gravida att bli sjukskrivna'

Ja, vi får se vad försäkringskassan säger. Jag är i vecka 29 och sjukskriven till 50%. Om någon vecka blir jag nog helt sjukskriven...

Men de får säga vad de vill, jag kan knappt gå eller stå pga foglossning, så då får se snällt komma och bära runt mig på jobbet. Kunde jag jobba så skulle jag gladeligen göra det, fy fasen vad tråkigt jag har hemma hela dagarna!!
 
Sv: 'Lättare för gravida att bli sjukskrivna'

Varför skall graviditeten spela roll ALLS? Jag har svinont i ryggen och kan inte jobba = blir sjukskriven. Men oj, beror det på graviditet? Nej DÅ kan du jobba! Hur logiskt är det? Man vet ju att det finns ett slut på eländet, liksom. Eller min kompis som låg och spydde i 5 månader. Hela tiden. Och inte blev sjukskriven (Eller, blev av läkaren men fk godkände det inte). Skulle man gå och jobba om man kräktes som en brandslang och inte var gravid?

Jag tycker diskussionen är konstig och ologisk. Det är ingen sjukdom ATT VARA gravid men du kan bli sjuk PÅ GRUND av det.
 
Sv: 'Lättare för gravida att bli sjukskrivna'

Vad bra det skulle bli om de kvinnor som haft mycket besvär under graviditeten fick utreda de ärendena som rör gravida. Sitter säkert en hel del på Fk som tycker man gott kan jobba på som vanligt fast man har besvär.
 
Sv: 'Lättare för gravida att bli sjukskrivna'

Ja, eller hur?
Tycker det är mycket märkligt att FK säger en sak medan läkaren man träffat, som gjort undersökningar och fattat beslutet om sjukskrivning en annan. Hur kommer det sig att FK vet så mycket mer om kvinnans situation och sätter sig över beslut som är fattade av läkare med specialkompetens?
 
Sv: 'Lättare för gravida att bli sjukskrivna'

Kan nog vara så. Köpte dock tidningen i Sverige i dagarna, innan jag åkte till Norge. Så, jag trodde diskussionen var högst aktuell för tiden.

Oavsett, så är den viktig, precis som du säger.

Link till tråden någon?
 
Sv: 'Lättare för gravida att bli sjukskrivna'

Jag är numera i vecka 27 och nu 100% sjukskriven p.g.a. blodtryck och problem att sitta hela dagarna. Bor i Norge och här är ersättningen också 100% både i sjukskrivningen och i föräldrapenningen, så rent ekonomiskt blir det inte en förlust för mig. Och direkt trist har jag inte heller hemma med naturen direkt utanför husknuten och mina djur - men klart att det blir lite långtråkigt med jämna mellanrum. Det går dock att ordna.

Min läkare säger tvärtom, att de har en 'lägre tröskel' gällande sjukskrivningar för gravida. Helt tvärtom, det som nu är uppe på tapeten i Sverige.
 
Sv: 'Lättare för gravida att bli sjukskrivna'

Vad bra det skulle bli om de kvinnor som haft mycket besvär under graviditeten fick utreda de ärendena som rör gravida. Sitter säkert en hel del på Fk som tycker man gott kan jobba på som vanligt fast man har besvär.

Det verkar som att flertalet kvinnor nu uppmärksammat att fler varit i samma situation. Att de har blivit nekade av Försäkringskassans läkare. En av kvinnorna berättar i artikeln, att hon hade så ont att hon fick stödja sig i väggarna för att orka komma framåt.

Kvinnan blev sjukskriven på heltid av sin läkare, men handläggaren på FK ringde och gav henne besked att det 'inte gick igenom med svaret: 'foglossningar tillhör en normal graviditet och att vara gravid är inte en sjukdom, utan en del av den normala livsprocessen'.

Hon fick vara hemma utan ersättning. Hon är en utav dem som gått vidare med detta idag.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Det finns alltså hopp om att det inte ska anses normalt att lida av ryggont, ont i ljumsken, trötthet, sömnsvårigheter och smärtsamma...
Svar
3
· Visningar
963
Senast: Wilfa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp