Bukefalos 28 år!

lättare förlossnings dep?

M

milles mamma

känns hemskt men när min son föddes för ca 1år sen efet förlossningen kände jag ingen direkt lycka,kändes inte som att jag älskade min son( efter en lång förlossning ca 15t som slutade med sugklocka) kände inget efter att hn hade kommit, även nör jag låg på bb i ca 4dagar,likadant när vi kom hem,visst måste man ta hand om sitt barn men kände liksom ingen lycka vid förlossningen och ng veckor efter......har försökt att förtränga detta(visst älskar jag min son nu) men när man tänker efter så kände jag ingen lycka efter ca 6-7mån efter förlossningen,och jag kommer ihåg allt som hände mej under min förlossning fortfarande. så jag undrar om jag ev har (el har haft en lättare förlossnings dep?) är det normalt att man känner som jag gör??
 
Sv: lättare förlossnings dep?

Är inte mamma själv men fått höra på föreläsning i psykiatri att det är mycket vanligt att få depression i samband med förlossning. Det är vanligare än vad man tror att ha blivit med barn inte upplevs med den lycka som man föreställt sig. Har säkert i ett samband med hormoner.
 
Sv: lättare förlossnings dep?

Vad jag har förstått förlossningsdepression så blir man i första hand inte deprimerad av själva förlossningen utan man är deprimerad när man är med sitt barn, man tycker att det är meningslöst. Upplever du det så eller är det mer att förlossningen blev så traumatisk att du har haft svårt att komma över just den delen? Men prata med dem på bvc, oavsett så mår du inte helt bra och de är väldigt snabba med att vilja avsätta resurser för kvinnor som är deppiga efter de fött barn.

Sen kan jag tycka att det är mycket mer härligt att ha ett barn som kan gå och prata än en liten spädis. Du kanske är som jag som kommer bättre till sin rätt när inte föräldraskapet handlar så himla mycket om de där fysiska omsorgerna. Andra älskar den där perioden när kläder/blöjor/filtar/mat etc ska hanteras hela tiden. Det tyckte jag inte alls var särskilt roligt, det är mycket roligare nu när man kan prata med sitt barn och det ger en massa tillbaka.
 
Sv: lättare förlossnings dep?

1/3 drabbas av någon form av depression efter förlossningen. Vissa går det över efter en natt medans andras håller i sig länge och kräver både medicin och samtal.

Ring din vårdcentral eller direkt till en mödra och barnpsykolog.


Jag hade en superenkel förlossning och haft värsta lyxbebisen, inga problem med att amma, han börja sova hela nätter när han var 2 veckor. osv osv men jag vart ändå så deprimerad att jag fått börja äta antidepressiva :( Känner mig helt värdelös som inte kan vara glad, pigg, snygg och fräsch när jag verkligen haft det hur enkelt som helst.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 194
Senast: Ramona
·
Relationer Jag ber om ursäkt för att det blev en så lång text men hoppas ni kan ta er tid att läsa och förhoppningsvis hjälpa mig! Jag har sedan...
Svar
14
· Visningar
2 884
Senast: Otter
·
Gravid - 1år Jag skulle behöva lite hjälp... Eller, få prata med någon som har liknande erfarenheter... Jag väntar mitt första barn om ca en vecka...
2
Svar
32
· Visningar
3 931
Senast: Skylift
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 489
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • The Eras tour Stockholm
  • SD:s trollfabrik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp