Bukefalos 28 år!

Lättläst historiebok?

Miljon

Trådstartare
Jag tänkte försöka komma igång med läsandet igen, och eftersom jag tycker det är intressant med historia (egentligen all historia, men framförallt Sveriges och Europas) tänkte jag börja prova där.
Undrar därför om någon har tips på historieböcker, antingen ren fakta eller mer i berättelseform, så länge de är verklighetsbaserade och inte rena påhittade historier. När i tiden spelar inte heller någon jättestor roll, men gärna före 1905 om det är svensk historia. Lätt att läsa och komma igång med, lämplig som pärm-till-pärm-sänglektyr. På svenska eller engelska.
Har ni några förslag? Ett plus om den går att hitta på bibliotek, men det är inget måste.
 
Lucy Worsley If walls could talk, om bl a badrummets, kökets och sovrummets historia. Ruth Goodman How to be a Victorian om vardagsliv under den viktorianska eran (hon levde en längre period på 1800-talsvis med tidstypiska kläder).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Varning för långt inlägg... Jag är en så kallat "ung vuxen", som dock känner mig som en 16-åring... Då menar jag inte bara mitt omogna...
2
Svar
21
· Visningar
2 186
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp