Lag om antal fodringar/dag

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Bobby_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 665
B

Bobby_

Hej:)
Är jag helt ute och cyklar om att det är lag på att hästarna ska ha 3 fodringar/dag eller 6 h mellan fodringarna ? Eller är det bara rekommendationer ?

Sv: Lag om antal fodringar/dag

Foder och vatten

Varje dag ska du ge hästarna foder av lämplig struktur. Fodret ska vara lämpligt och fodergivan ska garantera att hästarna får en tillräcklig, allsidig och välbalanserad näringstillförsel.
Fodret ska vara anpassat för hästen och du ska ge grovfoder i tillräcklig mängd så att hästens behov av växtfiber och sysselsättning tillgodoses. Du ska också se till att behovet av långa ättider tillgodoses och att hästen inte blir över- eller underviktig.

Du bör ge din häst fri tillgång till vatten. Du ska minst ge hästen möjlighet att dricka sig otörstig två gånger om dagen.

Utfodrings- och vattningssystem ska vara utformade, dimensionerade och placerade så att djuren kan äta och dricka lugnt och naturligt. Automatiska vattenkoppar bör ha ett flöde på minst sex liter per minut. Om det är minusgrader bör vattnet frostskyddas.

KÄLLA: SJV

Liknande trådar

Hästvård Ska börja ge min häst Gastrogard i morgon för magsår. Veterinären som skrev ut medicinen sa att jag kan ge det när som helst under...
Svar
1
· Visningar
288
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
598
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
292
Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
715

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka