Lag om Gödselstacken

Dingelass

Trådstartare
Finns det inte en lag om att man måste ha en gjuten platta?
kanter på plattan och eller tak?

det gäller kanske bara om man har ett visst antal hästar?

eller har jag drömt?:confused:
nån som vet?

Sv: Lag om Gödselstacken

Verkar vara lite olika. Kolla med din kommun vad som gäller där.
//Jezz

Hälsovårds myndigheten i din kommun, de kommer ochså ut någon gång och gör en besiktning av stall, hagar, häst, foder mm.

Du kontaktar Miljö och Hälsa.

Vissa kommuner tillåter att man inte har platta om det endast är ett fåtal djur. Reglerna skiljer alltså från plats till plats.

Precis som övriga skriver. Det kan skilja om man behöver ha platta eller ej. Men vad jag hört så är det ok utan platta upp till 5 djurenheter, vilket innebär 5 hästar...

Vi har en rund platta på ca 110 kvm som har en kant på ca 2 dm med ett avlopp för överflödigt vatten till en sluten brunn som sedan måste pumpas ur -om den blir full, vilket vi inte råkat ut för under de 6 år vi haft stallet. Inte så ofta vi har vatten ståendes heller, på plattan. Har ofta bra förbränning i stacken som då "dricker" en del.

i höstas hade vi inspektör på kontroll och fick då plattan direkt godkänd för 20 hästar utan att vi behöver göra åtgärder.

Gira :banana:

Fler och fler kommuner anammar det som står i miljöbalkens kapitel 2Allmänna hänsynsregler "2 § Alla som bedriver eller avser att bedriva en verksamhet eller vidta en åtgärd skall skaffa sig den kunskap som behövs med hänsyn till verksamhetens eller åtgärdens art och omfattning för att skydda människors hälsa och miljön mot skada eller olägenhet.
3 § Alla som bedriver eller avser att bedriva en verksamhet eller vidta en åtgärd skall utföra de skyddsåtgärder, iaktta de begränsningar och vidta de försiktighetsmått i övrigt som behövs för att förebygga, hindra eller motverka att verksamheten eller åtgärden medför skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön. I samma syfte skall vid yrkesmässig verksamhet användas bästa möjliga teknik.
Dessa försiktighetsmått skall vidtas så snart det finns skäl att anta att en verksamhet eller åtgärd kan medföra skada eller olägenhet för människors hälsa eller miljön."

I vår kommun får man själv bekosta provtagning av marken för att visa att den ej är förorenad om man nu väljer att inte att ha en lagringsplats som ej läcker. Är marken förorenad (vilket den är om man lagrar gödsel) får man ordna så att läckage ej uppstår i framtiden.

Precis som övriga skriver. Det kan skilja om man behöver ha platta eller ej. Men vad jag hört så är det ok utan platta upp till 5 djurenheter, vilket innebär 5 hästar...
Gira :banana:

Så är det i våran kommun, jag har frågat miljökontoret. Och det är t om att det är 5 "hästenheter", där t ex sto+föl räknas som en hästenhet. Man behöver inte genast gjuta en platta för att någon fölar mao...;)

Men det är vissa kommuner som har grundvatten som är mera föroreningskänslig (det är kväve som är problemet enl vad jag förstår) och då har man mera stränga regler.

Liknande trådar

Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
14
· Visningar
1 246
Senast: hamilton1
·
Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
557
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 017
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 853
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka