Laga fläkt på gammal laptop?

MissFideli

Trådstartare
Min dator har börjat stänga av sig när jag spelar. Den är väl kanske 5-6 år gammal, så ingen ungdom. Kan man byta fläkt i sån eller kan man hjälpa till "utifrån" så att säga? Ny dator finns det absolut inte plats för i ekonomin nu.

Sv: Laga fläkt på gammal laptop?

Är du säker på att fläkten är sönder och inte att den blivit tät och behöver rensas på damm och annat?

:o

Det satt en halv katt utanpå fläkten. Tog bort den, men den stängdes ändå av. Nu har jag blåst rent i fläkten så gott det går med luft på burk. Vågar man skruva sönder den och rengöra ännu mer, eller räcker det? Min gamla stationära dammsög jag, men vågade inte riktigt göra det med denna. Alltså, jag satte dammsugarröret mot fläkten på utsidan och "sög av den " :p

Antingen gör du det själv eller låter någon annan göra det.
Jag började själv på min gamla dator och lät en släkting som är datatekniker slutföra. Fast jag hade klarat det själv om jag inte varit för mesig när det gäller att ta isär datorn. För jag vågade inte ta i tillräckligt för att öppna någon del, men jag hade gjort rätt. Beror nog på datormodellen om det är lätt eller svårt.

;) Om det satt en halv katt utanpå kan man väl misstänka att det sitter nästan en inuti. Jag har inte katt utan lyckades få min att damma igen på 2 år :o

Du kan prova göra ren fläkten men i de flesta fall är det kört. En ny dator är billigare än en ny fläkt. Jag har två sådana fall bakom mig. För en laptop är det inte bra att man äger katter.....:crazy:

Datafirmorna (bytta i olika städer pga flytt) har båda sagt att katthår är det värsta att få i fläkten. Med bara damm kan man oftast fixa till det.

Jag blåste rent, tog bort den kudden som den stod på (med hårdplastplatta som datorn stod på då förstås) och satte en fjärrkontroll under så datorns baksida hamnade 3 cm upp i luften för bättre luftgenomströmning. Och under 1 h spelande höll den igång. Så jag låter den vara så ett tag och ser hur den funkar.

Men skulle en ny fläkt kosta över 3000 alltså? Shit :eek:

Om det är överhettning som är problemet kan jag rekommendera en kylplatta av nagot slag. Min laptop blir skollande het trots att den är väl rengjord enligt konstens alla regler (konstruktionen av datorns plasthölje förhindrar ordentlig genomströmning av luft) om man kör lite tyngre grejer pa den. Använder en kylplatta med tva stora fläktar den star pa, plattan kopplas in i datorns usb-port och fläktarna hjälper sen till att kyla datorn. Mycket effektivt.

Är tyvärr inte hemma just nu sa vet inte vad det är för märke eller modell, men kan kolla när jag kommer hem pa mandag.

Ja, sån har jag sett. Du får gärna skriva vilket märke det är. Undrar om inte Clas Ohlson har sånna? I alla fall så är det ju absolut en bra grej om detta inte räcker.

images

En sån här är det. En Antec som jag är väldigt nöjd med, mins inte var den är köpt dock. Den har två olika lägen beroende på hur mycket kylning man behöver, low/high.

Tack för tipset!!
Nu verkar den må rätt bra ändå, så det är nog bara så att den kyler dåligt och att bli lyft upp några cm så verkar det gå bra.

Eftersom den stänger av sig just när du spelar röstar jag för att grafikkortets fläkt får sig en rengöring med - om den nu har en sådan i en laptop :p

Hade nyligen samma problem med min stationära och alla fläktar var det rediga dammråttor i, för och inte tala om den lille fläkt som sitter på själva grafikkortet:o fy tusan vad den var igensatt damsugaren kunde inte ta det utan det var tryckluft som gällde. Inte undra på att den stängde av sig efter bara 5 min den hade ju verkligen andnöd:angel:

Liknande trådar

IT & mobiler Någon här som vet om man kan göra något åt att laptopens bildskärm tappar ljusstyrka? Kan man åtgärda eller byta ut skärmen på något...
Svar
2
· Visningar
175
Senast: MJLee
·
Relationer Jag har upplevt en situation som väldigt irriterande under några år nu, för någon vecka sedan så escalerade min irritation och jag blev... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 447
Senast: Majjijann
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 737
Senast: Gunnar
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Honey07
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka