Låga halter makromineraler i mineralfoder?

skiesabove

Trådstartare
Jag har precis börjat plugga på och lära mig räkna på mineraler, har börjat med makromineraler. Jag vet att vi inte ska diskutera foderstater för enskilda hästar, så jag tar inte upp hela foderstaten, men som räkneexempel använder jag mitt hö.

Min analys är (per kg)
Ca 2,3 g
P 1,1 g
Mg 1,1 g

Jag har läst mig till följande angående behov:
0,4g Ca, 0,25g P, 0,15g Mg / MJ (http://www.besthorse.se/hastens_naringsbehov_2004.html)
Och om jag för enkelhetens skull räknar på att pålle ska ha 79MJ/dygn (10kg hö, och endast hö), så får han i sig:
Ca 23g
P 11g
Mg 11g

Men behovet är egentligen 31.6g Ca, 19.75g P, och 11.85g Mg (om jag räknat rätt här?)
Alltså -8,6g Ca, -8,75g P, -0,85g Mg.

Och här är min fråga: Varför är det så låga halter av makromineralerna i mineralfoder?

Det går ju inte att kompensera upp detta med hjälp av vanliga mineralfoder, av Krafft Miner Vit skulle jag få ge typ 150g, alltså 2dl. Är inte det väldigt stor mängd? Jag tänker mig att mineralfoder snarare doseras i matskedar? Och när jag kollar på andra märken så är ju innehållet av kalcium och fosfor en tiondel av vad Kraffts innehåller, och då hade jag ju behövt ge ett kilo av det för att få i hästen 8 gram kalcium... Är det jag som har tänkt fel någonstans, eller är det helt enkelt så att de flesta mineralfoder har låg halt av makromineraler? Är det tänkt att Kraffts mineraler ska doseras i decilitermått? Och att "alla andra" mineraler helt enkelt inte ska påverka Ca:P överhuvudtaget?

(I den riktiga foderstaten, som jag inte börjat ge ännu innan jag är säker, har jag räknat med 1,5kg lusern + 20g Fosforbalans och då löser sig makromineralerna, men om jag nu bara hade gett hö så blir det ju helt sjuka mängder mineraler som ska till, därav min fråga).
 
Hej!

Jag ger utan problem 1.5 dl krafft mineral vit, för att täcka behov av alla makromineraler. Deras egna rekommendationer brukar ju ligga på ca 1-2 dl/dag så det är ju precis vad de tänkt. Skulle jag försöka balansera med tex fosforbalans skulle jag behöva stoppa i hästen 4 mått/dag ungefär och DET är omöjligt med en häst som vägrar äta pulversaker.

Jag hade velat ha mindre Ca och Mg, men nu får det vara som det är. Så låga halter tycker jag inte det är, tanken är ju att man ska ha stoppat i hästen diverse annat (hö, betfor, havre (mm) och sen toppa med mineraler vid behov. Oftast har jag inte behövt mineraler alls.

/Lavinia
 
Ok, tack för svar :)! Skönt att höra att det åtminstone var normalt med 1-2dl av Krafft.

Tror du att "de andra" mineralfodrena är framtagna för att inte mucka med makromineralerna, eller kan det vara så att det är pengar i sjön och även mikromineralhalterna är för låga :eek::crazy:? Vilket lurendrejeri isf...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan...
Svar
9
· Visningar
691
Senast: maddie202
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 583
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
3 890
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 595
Senast: Ladybug
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp